Inlägg från: festia |Visa alla inlägg
  • festia

Vad kan du om Harry Potter?

Embla skrev 2011-06-02 21:22:23 följande:
    Jag började läsa böckerna när de kom ut, långt innan de översatts till svenska (och innan de blev populära).

En gång ville både jag och min man läsa serien, så då började jag läsa den på svenska. Jag orkade kanske tre kapitel för att jag tyckte att så mycket av känslan försvann i översättningen (så som det brukar vara...).

Jag örstår om du drar dig för att läsa dem på engelska när du vant dig vid svenska. Så var det för mig när jag läste den nya svenska översättningen av Sagan om Ringen. De första hundratalet sidorna var jobbiga eftersom namnen i många fall var annorlunda översatta, men efter ett tag vande jag mig och föredrar helt klart den nya versionen.
    Jag kanske skulle ta och ge det en chans då

För övrigt har jag försökt att läsa Sagan om ringen, första boken. Jag kom inte ens igenom halva... fast filmerna älskar jag!
  • festia
    Astarte skrev 2011-06-02 21:37:16 följande:
    Jag blev glad när jag såg första filmen med henne, för jag tycker att hon var så bra! Jag var rädd att de skulle driva med karaktären i filmerna, men det gjorde de inte.
    Fast jag hade velat se lite mer av hennes känsliga stunder, som när hon säger att hon gillar att vara med i DA för att det kändes som att hon hade riktiga vänner. Fast det är klart, det är svårt att få med allt i en film.
  • festia
    Thaleya skrev 2011-06-02 22:04:41 följande:
    10 av 10 rätt....men Första frågan står det fel på, Harry är inte Jagare han är sökare!!!
    Det står en tilläggskommentar i ts att första frågan är fel så då hade du alla rätt i vilket fall
  • festia
    Astarte skrev 2011-06-02 22:03:44 följande:

" target="_blank">

En minut in!

Tycker att det låter som att han säger "Oh I am your friend, Luna" eller "But I am your friend, Luna"

• festia
    Saralito skrev 2011-06-02 22:12:24 följande:
    Jag blev lurad på frågan om de oförlåtliga förbannelserna, så 9/10 skulle jag vilja säga är ett fullt godkänt resultat. Men så har jag ju också läst böckerna minst en gång varje år sedan de kom Flört
    Det är några fler som har blivit lurade av den
  • festia
    Thaleya skrev 2011-06-03 07:12:14 följande:
    :) Roligt test var det iaf, jag kanske också gör ett Harry test senare om jag orkar. Du gjorde ett bra jobb!
    Det skulle vara kul om du gjorde det! Skulle vara kul att kolla hur många rätt man skulle ha på nån annans quiz om du startar ett kanske du kan skriva det i den här tråden?
  • festia
    storasyster89 skrev 2011-06-03 20:39:40 följande:
    Alla rätt utom första då men det fanns ju inget rätt alternativ på den Skulle skämmas om jag inte haft rätt på dom efter alla gånger jag läst böckerna och sett filmerna :D
    Ja då hade du ju alla rätt ändå Jag har också sett filmerna och läst böckerna måååååånga gånger!
  • festia
    La Lola skrev 2011-06-03 20:35:23 följande:
    2 rätt o jag gissade på alla.

Jag har aldrig orkat läsa nån av böckerna eller se nån av filmerna för jag fullkomligt hatar alla krångliga konstiga namn.
    Har aldrig tänkt på att de är krångliga, men det kanske är för att jag har vant mig så vid dem.
  • festia
    La Lola skrev 2011-06-03 20:50:11 följande:
    Jag kan nog knappt uttala den där tjejens..Her nånting.....
    Hermione. Hmm, har aldrig funderat på att det är ett krångligt namn. Eller kanske om man läser det utan att veta hur det uttalas
  • festia
    Agent 355 skrev 2011-06-03 23:21:33 följande:
    Är brydd över ett fel (1:an borträknad) och skyller på svenskan (även om det knappast är inte applicerbart på frågan om varför Harry Cruciatusade Carrow.)

Men La Lola, om alla böcker med karaktärer med "krångliga" och "konstiga " namn faller bort, missar man inte en stor del av världslitteraturen då? ;)
    Var det frågan om Carrow som du svarade fel på?
  • festia
    TjockKatt skrev 2011-06-04 00:24:47 följande:
    I första frågan finns inte det rätta alternativet?
    Antar att du inte har läst ts eller sett mina kommentarer om just detta. Nej jag skrev fel i första frågan, förklaringen finns i ett inlägg i tråden.

Jag gillar ändå att det är en del som har upptäckt detta fel, det betyder att jag inte är den enda nörden
  • festia
    Kimona skrev 2011-06-04 00:42:24 följande:
    Som när Krister Henriksson läser den på cd skiva. Usch, han uttalar det som det står och vääldigt svenskt. Härmiiåne.
    Hufflepuff ska vi ju inte tala om
    Låt mig gissa: Huffelpuff?
  • festia
    Agent 355 skrev 2011-06-04 00:30:13 följande:
    Jo men visst är det så! (Inte minns jag att Harry var så stingslig för lite ögonspott!)
    Han blev förbannad för att Carrow betedde sig så respektlöst mot professorn. Jag blir nästan lite arg när jag tänker på det....
  • festia
    Kimona skrev 2011-06-04 10:38:38 följande:
    Ja xD som marshmallowfluff typ xD låter så fel
    Piff och Puff Jag har faktiskt aldrig läst (eller hört rättare sagt) en talbok faktiskt.
  • festia
    Mentat skrev 2011-06-10 10:09:03 följande:
    Hmmm, har man läst HP litet för ofta om man tyckte att det här var lätt?
    Nej förfan!

Däremot har jag upptäckt att jag är den värsta nörden i världshistiorien. Jag har sett alla filmer hur många gånger som helst och läst böckerna om och om igen. Läste alla böckerna + såg alla filmerna för några veckor sen och kände att det får vänta ett tag tills jag gör om det. Så vad gjorde jag då för att stilla min HP-abstinens? Jag tankade hem PC-spelen Spelade ut ettan och tvåan på några dagar och nu är jag inne på trean. DET är fan tragiskt
    Thaleya skrev 2011-06-11 00:35:38 följande:
    man kan inte läsa HP för ofta :D
    Hear hear!
  • festia
    Runguska skrev 2011-06-11 00:47:10 följande:
    7 av 10 - nu kan jag inte vara online längre utan måste faktiskt gå och läsa... Sagan om Ringen. Spöke Nä, Potter får det bli, var ju självsäkerheten själv när jag klickade mig in i denns quiz. 
    Ja fy skäms! Gå och läs böckerna bums!Flört
  • festia
    Mammatill2tjejer skrev 2011-06-14 15:13:29 följande:
    9 rätt av 10.

Men första frågan stämmer inte riktigt. Harry har ingen av de angivna positionerna. Han är varken jagare, vaktare eller slagman. Han är sökare.

Den frågan hade inget korrekt alternativ.

Därför hade jag egentligen 10 rätt...
    Inte för att vara gnällig nu, men är det INGEN som läser ts först? Har uppdaterat den och meddelat om felet och jag har svarat på flera inlägg som handlar om samma sak
  • festia

har ni sett det här? J K Rowling har ett nytt projekt på gång! http://www.pottermore.com/

Men vad det är vet ingen förrän 23 juni. ÅÅH JAG VILL VETA NUUU!!! Jag hoppas på att det är en bok som antingen handlar om Harrys föräldrar och deras uppväxt eller om Harrys barns uppväxt

• festia
    lövet2 skrev 2011-06-11 08:14:33 följande:
    Skammen över det dåliga resultatet blev för stor. Jag var tvungen att gå och låna hela serien. Har kommit till andra boken nu ...
    bra gjort! Antar att du är inne på... tja fjärde boken vid det här laget?
  • festia
    Thaleya skrev 2011-07-22 03:58:26 följande:
    Får man inte alla rätt på quizet så blir det hemläxa, gå och läs bokserien en gång till genast!
    Det borde vara obligatoriskt att lära sig om HP i skolan!
Svar på tråden Vad kan du om Harry Potter?