• Minnie7

sydd i mellangården

Förlöst för 8 veckor sedan och syddes nästan hela mellangården. Känns styvt och ömt. Och nu är den lite för kort.

Ni som är sydda där också- hur länge kände ni av det? Stelare ärr, ömhet mm...

Ni som också har för kort mellangård- har ni några symtom av det?

• Svar på tråden sydd i mellangården
  • HemmaHosSofi

Jag minns inte exakt hur länge jag kände av det, men ett par månader var det. Framförallt ömnt. Nu är det ca 15mån sedan, och jag har inga besvär med det längre. Ett litet ärr är det såklart, men det är också allt.

Joline 080219 ♥ Love 100214 hemmahossofi.blogspot.com/
  • Minnie7

Ok, får väl vänta och se hur det utvecklar sig. Tänkte att jag skulle massera lite med olja, men problemet är ju att mellangården är så kort så jag vet inte om det är någon bra idé. Då kanske den försvinner helt... När jag ligger ner känns det som om hålen sitter precis nära varandra. Enligt min gynekolog kunde de sytt mig 1- 1,5 cm mer och detta kan åtgärdas senare. Suck... kunde de inte sytt ordentligt från början...

• Minnie7

Man kan tydligen op mellangården. Då sprättar de upp det gamla ärret och syr på nytt. Görs på operation.

• Angelica8912

Jahaaa. Då förstår jag! Men som du säger, de skulle gjort rätt från början.
    Man mår ju redan väldigt dåligt över att man spruckit som man gjort (iaf jag) och vill ju lämna de bakom sig och bli okej liksom. Så känner jag.

• Minnie7

Nä precis. Så trist alltså. Hoppas det blir bättre efter hand. Annars blir månaderna lååååånga tills det kan åtgärdas.

• Rosa Bubbelgum

Jag har fått göra om min sfinkter skada. Jag hade också väldigt smalt mellan. När jag satt på huk så var det precis som det öppnade sig ett stort gap .
    Nu är jag i stort sett återställd men det var inte alls trevligt att genomgå denna operation för det gjorde fruktansvärt ont efteråt. Men det var värt det.

• Minnie7

Måste vänta tills jag slutat amma. Och ev. ett år beroende på om de måste åtgärda framfallen samtidigt.

Huggtand: skönt att du är återställd! Vad hade du för symtom innan de op dig igen?

• Rosa Bubbelgum

Det kändes som ett stort hål när man satt på huk och jag hade problem med att hålla mig vid fisar. Det visade sig även att bäckenbottenmuskulaturen var uttänjd så de "hängde upp" den igen och sedan så sydde de ihop mellangården.
    Jag hann få 1 barn till emellan men hon togs med kejsarsnitt för de kunde inte garantera att jag inte skulle spricka upp igen. Jag gjorde min operation när min minsta dotter var 1 år och 3 månader. 

• Rosa Bubbelgum

De sas aldrig om det var framfall men när jag väntade mitt andra barn så kändes det som att huvudet var på väg ut.

• Rosa Bubbelgum

Läkarna skämtade lite med mig och sa att man kan kalla en sådan här operation för en skönhetsoperation

• Minnie7

Hehe, skönhetsoperation... Visst visst Men det är ju inte så himla skönt att glipa ju. Det skulle nog låtit annorlunda om de själva drabbats. Tack och lov har jag en bra gynekolog som verkar tycka det är ok att åtgärda det om jag fortfarande har problem om ett år.

Svar på tråden sydd i mellangården