• Myra

    Några som ska starta med hormonsprutor (puregon) som vill följas åt??

    Saras74 skrev 2013-11-30 15:33:08 följande:

    Nej står inte kö gör hemonsemination.
    Jag trodde hela tiden att äggdonation är olagligt i sverige men det ändrades för ett par år sen. Men hur funkar det med spermadonator?
    Förstår att du vill testa i sverige förs för det som kan erbjudas först. Men släng ett öga på Finland/Danmark på donation där eller bara hjälp om du har egen donator. Vi har kämpat runt 6-7är och aldrig haft tanken på Finland och att man kan få hjälp med betalningen. Då kan du får hjälp med kostnaden av behandlingen. Sen första oktober så kan man söka i förhand och får ok innan behandlingen startar. Då vet du innan behandlingen startar. Det är mycket pengar och inte alla som har möjlighet.  Det är vissa saker som måste göras inför ansökan till FK och det är en djungel. Jag har lärt mig lite men det finns trådar här på FL också. Vi har tid till en klinik i Helsingfors som heter Fertionova, dom kan svenska så lätt att prata och maila. 
    Bokade tid för 1månad sen, fick tid i början på Mars. Troligen behandling i augusti/sept/okt. beror tillgång på donatorer. Gissar på att det är lättare att få tag på spermadonatorer. Vet ej hur det funkar om man har egen spermadonator. Tiden rusar iväg och man vill inte missa något. Kör dubbelt, ställ dig i kö, boka tid medan du kör på här hemma under tiden. Så har du flera alternativ under tiden och sen när det närmar sig eller något positivt händer så kan du ta ställning.  
    Jag hoppas du får den hjälp du vill ha och behöver. Det är en djungel där ute och man måste kämpa lite för sitt liv och framtid. 
  • Myra
    Saras74 skrev 2013-12-01 08:13:22 följande:

    Var detta till mig?
    japp. Var en generörst av din donator. Jag är så tacksam för dom som donerar ägg så vi har möjlighet att få ett barn. Dom donerar till kliniken/mottagaren och får en skitsumma medan vi får så otroligt mycket med ett barn.
  • Myra
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-12-05 16:25:06 följande:
    Törs inte göra såna grejer självmant.
    Det är iaf lägre än 75 och mitt låga tålamod gör att jag hellre tar liiiite för mycket än för lite.
    det är 3 hack efter 50 och det 3:e är 75 om det är så han menar. Men det stämmer inte det han säger. varje snäpp är 8,3 så hoppar du 2 som han sa så blir det ju inte 67,5 om jag inte är helt ute och cyklar med matten..;)
    67,5 är nog väldigt svårt att pricka. 
    Men nu sitter jag helt däckan efter jobbet och kanske räknar helt fel…;)
  • Myra
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-12-05 17:52:56 följande:
    Jag ska ju tillbaka på måndag. 75 är för högt men ett hack ifrån är ju åtminstone inte 75.
    Jag tolkade honom verkligen som att jag skulle klicka två steg och fortfarande ha ett kvar innan 75.
    Jag får maila.
    det låter ju rätt när han säger så men han kunde nog inte räkna..;) är ganska säker på att du gör rätt..,)
  • Myra
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-12-05 23:15:08 följande:
    Han kanske tänkte att jag tog Gonal F
    Den vet jag inte hur den fungerar. Ibland är läkarna lite stressade och dom har många pat så han kan ju blandat ihop. Har en puregon pennan hemma och var tvungen att sitta och snurra på den för att testa…;)
  • Myra
    flingan skrev 2013-12-09 15:15:54 följande:
    Idag har vi varit på vul och sett en liten filur på 9,1 mm med pickande hjärta! Önskar er alla stort lycka till i eran kamp. Tittar kanske in då och då för att se hur det går för er. Ta hand om er allihopa och tack för den här tiden!
    Önskar dig all lycka och hoppas vi stöter på varandra igen. 
  • Myra

    Hoppet är det som försvinner sist även om det nu för tiden är väldigt svagt efter det tunga beskedet. Har kört lite med äl tester ändå sista tiden. Hoppet är att man ska ha större chans till äl och bra ägg efter sista IVF. Kan ha missat äl eller så fick jag ingen sist. Men har väldigt ont i tuttarna. Kan ha det ibland när mensen är på gång men det är mera undantag än regel.Men nu har det gjort riktigt ont. tränade och det var inte skönt. Tror inte jag skulle vara gravid men kan inte låta bli att få en tanke. Undra varför det bara gör ont i brösten innan mens enstaka gånger?

  • Myra

    Hej alla. Hoppas det är bra med er. Här går man och väntar och längtar till första besöket i Finland. Hoppas vi kan göra innan sommaren men det tror jag inte men man hoppas iallafall. Tror många donatorer är studenter och dom behöver säkert pengar när terminen sätter igång. 
    Hoppet är det sista som försvinner så man försöker testa med äl tester ändå här hemma. Jag vet inte om kroppen fortfarande är i obalans efter sista ivf försöket men mensen strular. 2:a mensen efter behandlingen blev 1v sen och när den sen kom som var det bara som flytningar i 2-3 dagar max. Sen kom det inget mera. Hoppades ju på att man skånske skulle ha varit gravid men inget sådant. Har ni varit med om något liknade mensstrul efter behandling?
    Mest orolig för att det kanske beror på åldern, förstadiet till klimakteriet men jag har ju inte fyllt 41 än så lite tidigt för det. Men Man kanske tänker så när man fattat att man har dåliga ägg och drar gärna den slutsatsen då.

  • Myra
    Firran skrev 2014-01-08 11:03:11 följande:
    helt sjukt !!! är i chock... tog ett posetivt gravtest idag !!!
    Men herregud vad är det jag läsår, fasen vad kul Jätte jätte grattis.så glad för dig. Kram
  • Myra
    Firran skrev 2014-01-11 13:05:49 följande:
    Börjat blöda ganska mycket nu
    Förstår din oro men så som många säger att det är normalt att blöda, även mycket som en riktig mens. 
    Har varit med om samma som du flera ggr och förstår verkligen hur du känner och att det är svårt att styra sina känslor och man kan inte låta bli att vara orolig. 
    Jag håller alla mina tummar och tår för dig ska du veta. 
    Oftast så brukar man inte få så mycket hjälp när man blöder om man är gravid, dom säger oftast avvakta.
    Men om du fortfarande blöder på måndag och du är orolig så ge dig inte att få komma på kontroll, be att få ta ett blodprov på ditt hcg så dom kan jämföra nivån några dagar senare. Kan ju vara bra när du inte vet när du blev gravid.

    Världens största kram till dig. vi finns här om du behöver prata av dig
  • Myra
    Firran skrev 2014-01-11 16:37:56 följande:
    Tack! Jag har plussat en gång tidigare ,när vi fick våran dotter.. Och då blödde jag aldrig..

    Tack !! Nej jag känner att det inte är.nån idé att ringa in faktiskt... Känner ju att de kommer säga att jag ska avvakta.. Finns ju inget de kan göra ändå.. Har tid för vul den 20 så får vänta tills dess .. Känns som det kommer bli en lååång väntan
    Det är frustrerande att dom inte ens kan ta in dom som blöder för ett litet enkelt blodprov och vul så man kan känna sig lite omhändertagen, förstådd och lugnad. Ett blodprov tycker jag iallafall att dom ska ta och sen jämföra med ett nytt ett par dagar senare, varför ska man behöva lida och vara så orolig flera dagar när man kan enkelt lösa det och får ett svar så du vet. 
    Ingen graviditet är den andra lik och även om du inte blödde förra gången så kan det vara normalt nu. Vid mina 2 mf så var jag panikslagen första gången jag började blöda, men hade så mycket andra känslor runt omkring mig. Plussade 2 dagar efter jag begravt min mamma så hela graviditeten kändes som ett mirakel och när jag började blöda var jag hysterisk och nästan så man kände att jag skulle förlora mamma igen. Vid andra mf så fick jag mera ont i magen, mindre blödning men var mycket lugnare eller bortdomnad känslomässigt eller all kamp. Men ville göra en kontroll eftersom jag hade ont. 
    Det jag vill säga är att allt kan skilja från mf till mf och graviditet till graviditet. 
    Ge inte upp.
  • Myra
    Firran skrev 2014-01-11 20:43:50 följande:
    Tack Myra... Får se vad det blir av det här... Har inte kommit mer blod Men jag känner mig inte hoppfull... Inte ett endaste tecken på att jag skulle vara gravid .. Och enligt testet ska Jag så fall vara v 6... Tror jag iaf skulle känna nått då... Så har nån känsla av att det inte.kommer gå vägen... Men nu är det iaf väntan på vul den 20 onde som gäller
    Som LÄngtansblåablomma säger, det är inte alla som känner något när dom är gravida. Hade precis en kollega som upptäckte att hon var gravid i v 11 utan att ha vetat något eller ha känt något, hon har ätit p-piller och blev gravid ändå. 
    Skönt att det inte blöder lika mycket eller slutat, ett gott täcken. 
  • Myra

    Firren: Är det idag du ska på VUL? tänker på dig och håller alla tummar och tår. Visst har det slutat blöda sen ett tag nu?

  • Myra
    Firran skrev 2014-01-20 09:40:33 följande:
    Kan inte tro att det är sant !! Fick se ett pickande hjärta och är i vecka 8!!
    Ohhh gud vad skönt. Så glad för dig. Underbart underbart. Grattis
  • Myra
    Babe85 skrev 2014-01-22 13:51:59 följande:

    Gråter Kan inte med ord beskriva hur ledsen och besviken jag är, både på mig själv och på min gyn.
    Fanns inte ett ägg som vuxit :( och hon erkände att hon gjort fel! Hon skulle självklart ha skrivit ut en högre dos på Puregonet, och att jag skulle fortsatt med den..Men nu är denna månaden förstörd, pengarna ligger i sjön och jag är återigen ledsen..

    Sen kommer det stora problemet, det återkommande påpekandet om VIKTEN!
    Som om jag inte redan är medveten om det och gör så gott jag kan!
    Är så irriterande.. Finns dom som är mycket större än mig, och de som inte alls kan ta hand om barn, dom har så lätt att få minsann.. Det är aldrig något som påpekas!

    Ursäkta min frustration.. Men jag har ingen annanstans att få ur mig det..


    På mig har dom också varit på med vikten i flera år. Jag gick ner 20km med itrim. Har fortfarande mera att gå ner.  Efter 1:a IVF när jag inte hade gått ner i vikt så gick inte den IVF vägen. Ett par månader senare så blev jag spontant gravid själv, slutade i missfall. Gick ner 20kg och hade så höga förväntningar på IVF nr 2. Den gick inte heller vägen, jag trodde att nu när jag gått ner så skulle det gå.  Fick då höra att mina ägg var få och dåliga och dom rekommenderade äggdomation. hela livet rasade samman. 
    Nu har vi bestämt oss för äggdonation, ska på första besöket om 1månad i Finland. Jag fick ut mina journalkopior från fertilitetskliniken och läste dom. Jag Läste om mitt AMH värde och visste inte vad det var. Läste på lite och det är en prov dom tog på min äggresterv och kvalitet också tror jag. Mitt värde var lågt redan för 3år sen. jag är 40 och visste att jag inte skulle få många ägg pga ålder men fattade inte mera och har aldrig hört talas om AMH prover och värde. Hade jag förstått lite tidigare vad mitt AMH värde var och innebörden så hade jag nog tänkt om lite mera. 
    Tyvärr så handlar vården mycket om pengar och vi har betalt våra IVF själva. Vi hade nog gått in i äggdonations karusellen tidigare om vi visste/förstått mera tidigare. 
    FÖr mig har många ofta påpekat vikten och att det är viktigt att jag går ner i vikt och då ökar chanserna mycket och öven minskar missfallsrisken. Kände att fokusen varit mera på vikten och info sämre om äggkvaliteten.
    Det finns många som får lägga AMH värden i yngre ålder och inte bara dom äldre så värt att kolla upp AMH värdet. 
    Vi har ändå kämpat i 6 år nu med att bli gravida och vem vet hur länge jag haft lågt AMH värde. 
    Som du säger, många som är större har lyckats bli gravida, varför skiljer sig det??
  • Myra
    Babe85 skrev 2014-01-22 23:34:39 följande:
    I vilken del av Sverige bor du?
    Har hört att dom har olika BMI krav i hela Sverige, mest för IVF ifs..
    Är så trött på detta tjatet om vikt.. Hjälp mig i stället då! Operation är inte ens att tänka på, för det är jag minsann för liten för..

    Det är för mycket pengar som man får lägga.. Det borde finnas försäkringar att söka! Eller bidrag!
    Jag bor i stockholm, hade lite över BMi för att få gratis IVF så därför betalade vi. 
    Nu söker vi ersättning för vård utomlands hos försäkringskassan till vår Äggdonation. Det ska godkännas av landstinget man bor i men eftersom alla landsting har olika regler på ålder och antal försök så gör FK en annan bedömning. Jag har ju passerat 40 och stockholms gräns är 40. Andra landsting har högre gräns. Socialstyrelsen säger max 43 tror jag. Så försäkringskassan gör men medicins bedömning eller vad du nu kallade det. så mina chanser är stora att jag för ersättning för behandling i Finland. Så du skulle kunna göra en IVF i Finland och få ersättning. Jag motiverar att kötiden i sverige är för lång.
  • Myra
    Finmamma skrev 2014-01-24 19:32:56 följande:
    Babe85: perfekt!!! Jag var på vul idag, och idag fanns en äggblåsa på 17 mm. Ovitrellen lmorgon! Fruktar att ta den! Någon som varit med om att ena äggstocken gömmer sig vid vaginala ultra? Min högra gör det!!! Har inte gjort det förr!
    Jag har också hade någon äggstock som gömt sig. Vid första ivf så fick dom inte tag på den ena äggstocken, trodde då att den vuxit fast i livmodern. Vid andra ivf så kom det bara ägg från den äggstocken och inget på den andra. Jag blev jätte nervös att vi inte skulle kunna få ut några från den eftersom det inte gick förra gången. 
    Men ju mera äggen mognade så åkte äggstocken ner. Läkaren sa att äggstockarna hänger på rörliga armar och dom rör sig hela tiden och när äggen blir större och mognare så åker dom ner. 
    Så blev det för mig, dom åkte ner när äggen mognade och jag kunde blocka mina ägg. Var en sådan härlig lättnad. 
  • Myra

    Måste fråga hur ni haft det efter era hormonbehandlingar och IVF. Jag gjorde ju mitt IVF som inte gick vägen i Sept/okt. Mensen har strulat sen dess, först hoppade den över en cykel, sen var den sen. När den väl kom var den kostig, långsam och höll på lite längre. Den slutade för ca 1,5v sen. Nu har jag fått lite blödningar igen, kom först som flytningar, sen igår kom det en klump och nu lite flytningar. Trodde det var Äl tider och testat med äl test fick lite utslag för ett par dagar sen men nästan blankt igår/morse. Tycker inte min mens strulat efter tidigare IVF och hormonbehandlingar. Hur har det varit för er?

  • Myra

    Hej alla. Var längden jag var här inne. Sitter nu på planer till Finland o första mötet med läkarna för planering inför äggdonation. Nervöst.

Svar på tråden Några som ska starta med hormonsprutor (puregon) som vill följas åt??