Inlägg från: Amlin |Visa alla inlägg
  • Amlin

barnkläder på kappahl

JAg tycker framför allt att KappAhls sortiment har försämrats. När första dottern var liten fanns de massor med fina användbara kläder där utöver alla opraktiska kläder, då tyckte jag främst lindex ofta hade söta men dåliga kläder som tvättades ur omedelbart.

Nu är KappAhl ett ställe där det kan finnas några fina (typ newbie) men det är mestt ganska svåranvända, dockklädesliknande plagg de säljer. Deras sortiment till killar är desustom hur tråkigt som hellst. Jag som bara haft en tjej tidigare hämpar över hur begränsat utbudet är till killar. Nu har jag tvillignar och hittar lätt kläder till tjejen men inget till killen TRÅKIGT!

• Amlin
    Michisen skrev 2011-06-03 10:03:49 följande:
    Jag har väntat i snart ett år på att det ska finnas några fina kläder på KappAhl att köpa, men har inte hittat något vettigt än. Värsta är ju de där "Vintage stories"-kläderna. Som om jag skulle vilja ha vita spetsklänningar på en krypande bebis... eller överhuvudtaget kläder som ska strykas.
    Färgglada trikåkläder for the win!
    Nåja, var sak har sin plats. En av deras vintage klänningar var bedårande söt på dottern när vi gifte oss. Efter det har hon använt den... typ aldrig, men ändå!

Nu var vi på KappAhl igen och handlade kläder till twinsen eftersom vi ska på bröllop igen, och då fanns det massa fint (till tjejen) till killen fanns.... en body med liten krage och i övrigt typ inget. Nu har jag heller inget emot att handla både på kill- och tjejavdelningarna för båda barnen men jag sätter inte volangklänningar på grabben och det var typ det enda som fanns i övrigt.
  • Amlin
    brünnhilde skrev 2011-06-03 10:13:02 följande:
    Tycker de stora kedjorna som h&m, Lindex och Kappahl har vidriga kläder för barn, undantaget lindex babyavdelning kanske. Finns så mycket annat snyggt.
    Oj, vidriga. Det var starkt.

Det beror ju förstås på smak men helt uppåtväggarna galet är ju inte allt i de större kedjorna.Nu vet ju inte jag vad du ser som vidrigt men idag är vår stora dotter tex klädd i ett par mjuka jeansshorts och en röd och vit randig t-shirt från KappAhl, praktiska funktionella plagg som är kanon att leka i.

Däremot finns det ju massa annat också som faller under kategorin oanvändbart och ofta rätt sexualiserande, det håller jag med om att det är vidrigt men det finns ju på massor av affärer och inte alls bara de stora kedjorna.
  • Amlin
    brünnhilde skrev 2011-06-03 10:25:36 följande:
    Jo, det är mest det sexualiserade som gör att jag stör mig så mycket, men också alla kemikalier och gifter, och vem som syr kläderna.
    Ja vill man vara på den säkra sidan får man ju verkligen leta runt lite. Många stora kedjor ser ju vinstmöjligheten i tex rättvismärkt och ekologiskt så det finns ju ofta någon serie där med. (För inte tror jag att de har sådana märken pga ren och skär godhet *ler*).

Men de sexualiserande kläderna har ökat lavinartat. När dottern föddes 08 såg avdelningarna inte alls ut som de gör idag. Nu har jag utvecklat en vana av att inte kunna handla barnkläder utan att komentera för personalen hur osmidigt det är att de sorterat upp kill och tjejkläder på olika ställen. Man får ju springa som en idiot för att få ihop en uppsättning kläder som går att leka i. Jeans på killavdelningen,  tröja från tjejernas... tillbaka och jämföra färger på killavdelningen och så en vända till till tjejernas när storlekarna var slut... blä.
    Fast det tycker jag gäller alla barnklädesbutiket.. förutom po.p kanske.
  • Amlin
    älskarlivet81 skrev 2011-06-03 10:26:39 följande:
    Sexualiserade? För att man klär sin dotter i klänning? Eller har jag missat något?
    Klänning är väl inget fel i sig, det bror ju helt på hur den är skurnen. Men kolla tex på förra årets lindex short. Till killarna är shortens långa, till knäna ungefär, vida rymliga byxor man kan leka i och som är svala men ändå ger lite skydd mot solen. Till tjejerna är de så korta att de knappt täcker blöjan, de sitter tajt och liknar med hotpants. Vansinne om du frågar mig. Det kan ju inte vara skönt att sitta i en sandlåda med kläder som måste ta in sand i mängder och som inte alls skyddar mot sol. Dessutom finns det ingen anlednign för småflickor att vara så avklädda.

Vi har fått typ 4 sådana i present till dottern och de skuller jag inte vilja släppa ut henne i, det ser ju sjukt ut med 2-3 åringar i hotpants. Men de är bra att ha när hon går utan blöja hemma om det är varmt i lägenheten.
  • Amlin
    evil eye skrev 2011-06-03 10:42:33 följande:
    Handlar inte heller barnkläderna på KappAhl, men deras regnbyxor är bra! Själv handlar jag mest på Lindex och Polarn och Pyret,  KappAhl och HM har inte många kläder som tilltalar mig. Men smaken är ju som baken....

Så har det blivit för oss också, det var tvärt om 2008 när dottern föddes. Trist att de blivit så mycket sämre så snabbt. Men jag måste slå ett slag för KappAhls baskläder, de har oftare tex vävda ränder i sina baströjor och de håller mycket bättre i tvätten än lindex (ofta tryckta) t-shirts brukar göra tycker jag.

Svar på tråden barnkläder på kappahl