Du måste logga in för att svara i en tråd.

• hummelgrotta

Långvarig Mycoplasma utan hosta?

Hej,

Har hittat många trådar här inne där folk haft långvarig hosta av mycoplasma (pneumoniae).

Jag har gått dålig i 7-8 veckor med lättare feber, ansträngd andning, huvudverk, trötthet - men UTAN hosta.

De prover jag tagit visar på Mycoplasma pneumoniae, och alla symtomen stämmer utom hostan.
    Jag har fått Doxyferm i två omgångar samt Ery-Max utan att bli bättre.

Någon annan som har erfarenhet av liknande förlopp? Börja kännas ganska hopplöst.

• Svar på tråden Långvarig Mycoplasma utan hosta?
  • Chrizzy71

Jag har också Mycoplasma. Har varit sjuk i ca 5 veckor, men fick svar för 2 veckor sedan att det var Mycoplasma. Har dock haft en mycket jobbig hosta. Fick först Doxyferm, innan de visste att det var Mycoplasma. Sedan fick jag Ery-Max 6 tabletter om dagen och då försvann hostan, men inte tröttheten. Den är mycket jobbig. Jag har varit sjukskriven tills nu, men ska tillbaka till läkaren för det går inte att börja jobba imorgon. Jobbar du?

• hummelgrotta

Jag fick bara en vecka sjukskrivning (denna veckan), men ska till läkaren imorgon igen och kräva mer, annars får det bli tidig semester.

De 6 första veckorna visste jag inte att det var mycoplasma så jag satt död på jobbet i tron om att det var en förkylning (tur man har kontorsjobb).

Jag har gått på 4 tabletter/dag  Ery-Max ,jag kanske också borde be om större dos (6 tabletter) jag menar det är ju bakterien i sig som ska ut ur kroppen, då kan det väll inte spela någon roll att jag saknar hosta ? :)

• Malinter

Hejsan-jag undrar hur det gått för hummelgrottan och mycoplasman?!..

Min dotter som är 10 är har liknande symptom. Det är inte bekräftat med provsvar att det är mycoplasma men mycket annat är uteslutet så det borde nästan vara det. Hon har ingen hosta men är väldigt dålig.
    Hon har varit sjuk i 8 veckor hittills. Ery-Max har inte hjälpt.
    Vi är desperata. Det är väldigt jobbigt för henne och det känns som att hon aldrig kommer bli frisk..

• Fredis

MIn man mår exakt så, fast ingen hosta.. skrev just en tråd om det.. skönt höra att det finns fler som är långvarigt sjuka - inte för att jag önskar ngn annan det, men det lättar oron lite lite..

• Malinter

Min dotter har varit så dålig det sista så jag har inte varit inne här och kollat.
    Nej-din man är inte ensam Fredis!

Idag fick vi svar på prover som tagit i förra veckan och det visade att min dotter har haft mycoplasma men att den är inte aktiv nu. Problemet är att hon är fortfarande så sjuk att hon inte kan gå till skolan eller göra något annat än att ligga i sängen och läsa i princip!!!

Desperat som jag är så har jag försökt ta reda på mer om detta och kommit fram till att det måste vara så att de som blir jättesjuka har problem med sitt immunförsvar helt enkelt. Min dotter har även tidigare haft tendens att vara sjuk längre än tex hennes syster (som för övrigt nästan aldrig är sjuk). Eftersom mina barn äter samma mat, andas samma luft etc så tänker jag att det är genetiskt på något sätt.

Jag kommer i fortsättningen ge mina barn (och mig själv) D-vitamin (enbart D) i dosen 2000 IE per dag under vinterhalvåret för att förhoppningsvis stärka immunförsvaret.

En annan grej jag sprungit på är Primmuno som kan köpas i hälsokostbutiker och som enligt personer jag känner där menar att det kan hjälpa till att bli av med mycoplasma (det sägs hjälpa immunförsvaret).
    Jag har inte provat detta själv och vill man testa detta så får man självklart kolla upp det själv och kolla så att man tycker att det är okej etc-men det är ett tips till desperata människor.. I den butiken jag var så sa de att två kapsalar om dagen i ca 14 dagar borde göra skillnad.

Svar på tråden Långvarig Mycoplasma utan hosta?