Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Psykiskt sjuka får inte alltid möjlighet att jobba

Nu ska jag vara tydlig, för jag lider själv av psykisk ohälsa delvis och vet att MÅNGA med detta, inte kan jobba ALLS,kanske inte för resten av livet. Men som på alla områden handlar det mycket om vem man faller i händerna på. Har nu haft kontakt med alltför många, som själva tycker att de fått helt sjukbidrag för lätt. Har de inte kunnat jobba heltid har de fått helt sjukbidrag. Ingen har hjälpt dem att testa deltid, andra jobb, att jobba ett par enstaka timmar i veckan eller sysselsättning utöver lönearbete. Eller att deras handläggare/läkare sagt åt dem att de inte kan jobba, fast de själva inte varit säkra på, att det är så illa. Sen får vissa slåss för sjukpenning på 25% eller söka soc. Vad anser ni om detta?

• Svar på tråden Psykiskt sjuka får inte alltid möjlighet att jobba
  • Här och nu
    Gulletroll skrev 2011-06-03 11:03:05 följande:

Känns lite fel, det är skillnad på psykisk sjuk och psykisk ohälsa...

Det är samma sak. Sjukdom ingår i ohälsa. Kan finnas olika indelningar.Men det är ot.
  • Här och nu
    Tonx skrev 2011-06-03 11:36:45 följande:
    Fördomar flödar när det kommer till NPF-diagnoser.
    Jag blir vansinnigt irriterad när folk börjar slänga sig med diagnoser som AS och ADHD om kriminella t.ex, som om dessa diagnoser gör en till en samhällsrisk.
    "Har du ADHD? Då får man passa sig så man inte retar upp dig, annars vet man ju inte vad som händer, höhö!"
    Men man har fått höra det mesta, oftast reagerar folk med att säga "Du är ju inte så dampig, hur kan du ha ADHD?", "Fan vad coolt att få tjackmedicin!" o.s.v.
    Vi som har dessa diagnoser har ju ett visst ansvar att dämpa fördomarna. För att bli samhällsfarlig på NPF, ska man även ha våldstendenser. DÅ kan NPF göra att spärrarna släpper. Andra får gärna ta min medicin o de biverkningar den kan ge.

Har bekanta som sjukskrivs på heltid i flera år på ett bräde o säger att de inte är arbetsföra alls, för det har handläggarna sagt. Ingen ger dem en chans o ibland puff att ta reda på om det stämmer.
  • Här och nu

Även om vissa själva är säkra på att de inte kan jobba, vore det på sin plats med försök till detta ibland och inte bara flera års sjukpenning. Med löfte om fortsatt sjukpenning ifall det inte ens funkar att jobba några timmar i veckan på anpassat arbete; då tror jag de flesta skulle känna sig trygga.

Svar på tråden Psykiskt sjuka får inte alltid möjlighet att jobba