Psykiskt sjuka får inte alltid möjlighet att jobba
Det är alldeles för lite fokus på rehabilitering för personer med psykisk ohälsa.
Man mår dåligt och finns det två alternativ 1. Du mår så dåligt att du är en fara för dig själv, blir inlagd på psyk, får tabletter och blir sjukskriven. Sen åker du in och ut på psyk och den enda "hjälp" du får är nya tabletter, ökade doser etc.
2. Du stämplas som deprimerad eller utbränd och får ett recept på antidepp och ångestmedicin, blir sjukskriven och får gå hem och sköta dig själv "tills du är frisk", ungefär som om du har halsfluss och får en dos penicillin.
Sen finns det gruppen som mår dåligt men inte tas på allvar och förväntas "rycka upp" sig. Jag ger dig en månads sjukskrivning, sen får det allt vara bra.
Jag skulle önska att man fokuserade mer på rehabilitering och arbetsträning hos långtidssjukskrivna. En del i läkeprocessen är ju att komma ut och få göra något nyttigt. Det är vansinnigt många som sitter hemma och tillslut blir helt galna för att de inte har någon meningsfull syssla.
Jag skulle också önska att man redan från början ägnade sig åt "aktiv" sjukskrivning, inte bara skicka hem folk med mediciner till att sköta sig själva. Att hitta en sysselsättning på lagom nivå är för många lika rehabiliterande som sjukgymnastik är för den som varit med i en bilolycka.