Psykiskt sjuka får inte alltid möjlighet att jobba
Slogs själv med näbbar och klor för att få testa 100% istället för 50% som jag var anställd på, men min handläggare sa hela tiden - du klarar bara 50%. Vad vet hon om det, innan jag fick diagnos (Asperger) jobbade jag heltid, hade inga problem med det. Inget har förändrats, möjligtvis att jag känner mig själv bättre och därmed borde jag logiskt sätt klara arbetet ännu bättrre.
Resultatet, jobb 50% med lönebidrag = ca 7000 i månaden efter skatt. Enligt FK (och mig själv) är jag för "frisk" för aktivitets/sjukersättning och därmed får jag inte från FK. Alltså måste jag gå till soc för att täcka upp till normen. Min man har samma problematik men har äntligen övertalat AF att han kan jobba 100% så han får praktisera (för 3000 i månaden) på heltid nu, men som sagt var behöver vi soc.
Nu har jag Föräldrapenning på heltid och jag kommer att göra allt för att hittta en bättre jobblösning nu under föräldraledigheten. Det känns rent ut sagt jobbigt att vi tillsammans när vi jobbade fick ut ca 10000 i måanden. Min man med 5-årig undiversitetsbakgrund och jag 3-årig. CSN-lån har vi på 1500 i månaden, min man fick uppskov men inte jag nu när vi har soc dock, det tackar man ju för.
Folk tror vi är lata - i själva verket kämpar vi för att få heltid eller halvtid med vettigt betalt!