• Redmilk

hur är era 22-24 månaders?

Min son har blivit rädd för främlingar och han är så mammig att det nästan är osunt.

Han har förändrats så extremt mycket på 1 månad. Han är plötsligt rädd för sin farfar(som han har känt hela livet och alltid tyckt om) och han gråter varje gång jag lämnar honom(även om det är hos sin pappa eller på dagis). Han har alltid tyckt om dagis men vill hellre vara hemma nu.

Han är snart 23 månader. Är det en fas de går igenom vid den åldern?

Sen visar han inget intresse för att leka med andra barn. Han leker helst med mig eller sin pappa. Om något barn är hemma hos oss försvarar han bara sina leksaker, är jättedålig på att dela med sig. 

Hans favoritsysselsättning är att leka med lego(med mig), titta på film(med mig) eller vara ute i parken. Han leker aldrig själv. Jag eller hans pappa måste vara med. När börjar barn kunna leka själva? 

Ni som har barn som är mellan 22-24 månader, hur är de?  

• Svar på tråden hur är era 22-24 månaders?
  • Phillippa

Min dotter är 21 månader och är numera rädd för det mesta, värst är parasoll... Hon leker gärna med andra barn men vi måste också vara där. Hon har även börjat bli väldigt högljudd och gapar bara för gapandets skull (tror jag). I övrigt är hon väldigt gosig och kärleksfull :).

• SErixon

har en dotter på 21 månader hon hade en period för ett tag sedan där hon inte vela åka på dagis och var jätte rädd och blyg för sin plast farfar, vilket hon vart för ut med, men ett tag var de extremt som sagt.
    Hon grinade och var jätte ledsen på dagis när vi lämnade henne, hon som aldrig visat en min de 4 månaderna hon gått innan utan har knappt haft tid att säga hejdå till oss.
    Nu har allt vänt och allt är som vanligt igen.

Det är nog så att barnen testar sig fram och utvecklas hela tiden med racer fart och kanske ibland inte hinner med uppe i huvudet med allt och då blir osäkra i vissa situationer och vill ha sin mamma/pappa där.

De sägs att barn inte leker tillsammans med varandra förän dom är ca 3 år. De kommer med tiden och alla barn är olika, inget är de andra likt.
    Vår dotter leker sällan tillsammans med några andra barn, hon har aldrig TID till de för ahon ska vara med där allt händer, aldrig tid att sitta stilla. Det är enbart med sin kusin som är 1 år äldre som hon leker tillsammans med, men det är för att hon ser upp till honom väldigt mycket och gör allt som han gör när de träffas.

• Mamma123

Min dotter ar nastan 2 ar och har den senaste manaden ocksa varit narmst hysterisk vid avlamningen vid dagis (inget har hant). Hon vill bara ga hem. Men det gar battre under dagen...bara grat vid avlamningen..eller ja, redan hemma innan vi aker ivag.
    Leka sjalv gar ibland men hon vill ocksa leka mkt med mig och sin pappa. det dar med att leka med andra barn har bara sa smatt borjat bli av intresse...da mest lite aldre barn. barn som ar yngre ar inte sarskilt intressanta alls. Hon ar inte sa super bra pa att dela med sig av sina leksaker. Later som ditt barn ar ganska normalt tycker jag for sin alder. Min dotter ar ocksa ganska mammig emellanat. Varre vid 22 manader tyckte jag.

• frukarlssonn

Min dotter blir 2 år på fredag och det jag märkt på henne är att hon blivit skeptisk mot alla främlingar, plus de hon inte träffar ofta. Innan har hon vart väldigt lättflirtad. Sen har hon fått ett fruktansvärt humör

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Loween

Min son är snart 2 år och har börjat vakna ohyggligt tidigt på morgonen.. imorse vaknade han 4.50, inte ok!! Annars är han en go kille som hälsar glatt på ALLA människor och älskar att leka ihop med de äldre barnen på gården. Han är väldigt kramig o pussig och älskar att bygga med legoGlad. Dagis är det bästa han vet och blir jätte tjurig när han måste gå hem därifrån. Men det är ju just det där med tidiga mornar som är det största problemet Obestämd.

• glassen

Min dotter som är precis 2 år har i princip alltid varit rädd för främlingar, men jag tycker att det blivit bättre de senaste månaderna. Men hon hade en tillbakagång när det var värre i våras, kanske runt 21-22 månader tror jag. Min dotter är ganska bra på att leka själv, men hon leker inte med andra barn ännu. Däremot hennes storebror som är 4,5 år kan knappt leka själv ännu, jo korta stunder numera. Han har börjat leka med andra barn på dagis efter han fyllt 4 år.

• Wonderchild2009

Som med så mycket annat så är det så olika från barn till barn. Dom flesta barn har väl någon/några sådana perioder under småbarnsåren.
    På gott och ont är min dotter tvärtom, inte rädd för någonting och det i sig kan bli lite småfarligt. Fick hon som hon ville skulle hon väl hoppa från hustaket..

Det där med leksakerna känner jag verkligen igen, vill absolut inte dela med sig och blir jättearg om hon inte får som hon vill..

• just4us
    Redmilk skrev 2011-06-03 21:57:09 följande:
    Min son har blivit rädd för främlingar och han är så mammig att det nästan är osunt.

Han har förändrats så extremt mycket på 1 månad. Han är plötsligt rädd för sin farfar(som han har känt hela livet och alltid tyckt om) och han gråter varje gång jag lämnar honom(även om det är hos sin pappa eller på dagis). Han har alltid tyckt om dagis men vill hellre vara hemma nu.

Han är snart 23 månader. Är det en fas de går igenom vid den åldern?

Sen visar han inget intresse för att leka med andra barn. Han leker helst med mig eller sin pappa. Om något barn är hemma hos oss försvarar han bara sina leksaker, är jättedålig på att dela med sig. 

Hans favoritsysselsättning är att leka med lego(med mig), titta på film(med mig) eller vara ute i parken. Han leker aldrig själv. Jag eller hans pappa måste vara med. När börjar barn kunna leka själva? 

Ni som har barn som är mellan 22-24 månader, hur är de?  

Min dotter är exakt som din son, så som du beskriver. Hon är 22 månader nu.
    Hon var hur glad som helst för dagis och träffa barnen där,, hon var alltid flörtig med andra vuxna männsikor. Men allting är omvänt nu. Gråter när jag lämnar henne på dagis, fick reda på att hon inte leker med barnen där hon leker hellre med mamma & pappa, hemma!
    Hon drar sig undan när hon ser nya männsikor som pratar med henne. Ibland gråter hon av vissa människor.

Så tydligen är det något som verkar vara vanligt att dom betér sig så. Men lite trist att det blir så, man hoppas ju att det snart blir som vanligt igen!
    Hon vill inte gå på dagis och vill inte leka med andra barn,, blir rädd av att träffa nytt folk.
  • SErixon

Nu har två års trotsen kommit, eller den började tidigare..typ vid 20 mån egentligen.

Det är krig hela tiden här hemma, hon ska inte sova, inge äta, inte åka bil, inte göra någonting.
    Nattningarna tar ca 3 timmar varje kväll. slutar med att kl är så mycket att de är läggdags för oss vuxna också...

Passar inte särskilt bra ihop med en gravid mamma känner jag. Tålamodet är inte som de borde vara.

• Phillippa
    SErixon skrev 2011-08-14 08:28:05 följande:
    Nu har två års trotsen kommit, eller den började tidigare..typ vid 20 mån egentligen.

Det är krig hela tiden här hemma, hon ska inte sova, inge äta, inte åka bil, inte göra någonting.
    Nattningarna tar ca 3 timmar varje kväll. slutar med att kl är så mycket att de är läggdags för oss vuxna också...

Passar inte särskilt bra ihop med en gravid mamma känner jag. Tålamodet är inte som de borde vara.
    Hur sover hon på dagen? Jag trodde att min dotter inte behövde sova på dagen eftersom hon inte somnade och hade hon sovit på dagen så somnade hon inte på kvällen förrän runt kl. 22.00. Nu fungerar det helt plötsligt bättre och hon kan återigen sova både på dagen och somna på kvällen?!
  • SErixon

Hoon brukar sova mellan 1-2 timmar efter lunchen vill säga mellan 13-15 brukar hon sova.

Börjar dagis igen nu efter ett 7 veckors sommar lov så nu ska vi väl få in alla rutiner ordentligt igen så hoppas de blir bättre med nattningarna också. När hon får göra av med mer energi.

• LyckligaJag83

Min dotter är 22 månader och är enormt trotsig.

Hon är full av energi, älskar att leka med andra barn (även sin lillebror på 7 månader). Men hon har inga problem att leka själv.

Hon kan vara lite blyg när hon träffar nytt folk men det brukar gå över ganska snabbt. Hon hade en period för några månader sedan då hon var jätte rädd för sin gudfar, hon gallskrek så fort hon såg honom.

Hon är som sagt väldigt trotsig, vissa dagar lyssnar hon inte för fem öre, hon har dagar då hon slår både mig och hennes lillebror. Egentligen så började hon trotsa redan när hon var 15 månader då hennes lillebror föddes.

Hon ska skolas in på förskola om 1 vecka, hoppas hoppas att det går bra..   

Olivia 2009-10-23 Rasmus 2011-01-20
  • spratteldockan

Jag känner också igen mycket.

Just det där att de blir blyga och rädda. Kommer på mig själv med att hela tiden ursäkta sonen för att han är så avvisande. Han är rädd för nästan alla nu tycker jag. Och mammig till tusen. Så var det inte förut.

Men sen leker han inte direkt med andra barn, fast han tycker om deras närhet. Det går betydligt bättre med andra barn än med vuxna. Det är väl brevid-lek som gäller till tre års ålder.

Svar på tråden hur är era 22-24 månaders?