Drinkar med vitt vin?
Nån som har något tips?
Har en flaska vitt vin (märke vet jag inte just nu) som ingen i detta hus kommer dricka upp som det är....
Men det går kanske att göra nån god drink på det kom jag på?
Nån som har något tips?
Har en flaska vitt vin (märke vet jag inte just nu) som ingen i detta hus kommer dricka upp som det är....
Men det går kanske att göra nån god drink på det kom jag på?
Inget avancerat, men jag tycker det kan vara gott att blanda ut vitt vin med fruktsoda, Sprite e.d. Ett par isbitar i också
Vitt vin,fruktsoda,isbitar och skivade jordgubbar
Det går ju att använda i matlagning :) denna rätt är det visserligen bara 1 dl i, men den är (tydligen) väldigt god! (jag e veg, äter inte fisk, men resten av familjen gillar den)
www.recept.nu/1.306732/johan_hallendorff/varmratter/fisk_skaldjur/jonkopingsgos_med_fankals_och_paronduett
Om du går in på en receptsida, ex recept.nu eller tasteline och söker på vin som ingrediens får du nog upp massa förslag :)
Du kan blanda med nån fruktlikör t.ex svartvinbärslikör
www.hittarecept.se/s/vitt-vin-drink.html
Här finns det massa tips på drinkar
Hej!
Här är ett recept som är 86 år gammalt (!!) och stammar från min faders tid då han uppvaktade min mamma då de studerade i Lund 1931:
Vittvinscobbler (ca 1 glas):
1 dessertsked strösocker - kan anpassas beroende på vinets torrhet.
1 dricksglas kolsyrat vatten (t ex Sodastreamer)
½ dricksglas vitt vin
2 msk krossad is. (krossa is kan kort göras i t ex Magic Bullet foodprocessor)
Välj ett högt glas på fot och lägg strösockret i bottnen.
Häll sedan det kolsyrade vattnet över och rör om med en långskaftad tesked.
Tillsätt vinet och fyll sedan glaset med den krossade isen.
Garnera gärna med friska bär, t ex med halverade vindruvor eller skivor av citron, apelsin, alt. ananas.
Serveras väl kyld gärna med något festligt sugrör och långskaftad drinksked.
Lycka till!
(Får väl hoppas att din flaska vitt vin inte är lika gammal som detta recept?)
En lösning brukar vara att man plockar fram flaskan när man har folk hemma, så får dom avsluta flaskan.
Även mat kan gilla vin, men då får man ju ha veta lite mer vad det är för vin, så man kan komma på om det ens passar mat.