• Emeraldy

Vad sjutton gör vi åt maskrosorna??

Vad gör man åt en gräsmatta som är helt översållad av maskrosor?? Att sitta och gräva upp var och en med hela dess gigantiska rotsystem känns inte som ett lockande alternativ Drömmer

I början av säsongen spridde vi ut massa ogräsmedel som skulle få bort maskrosorna, men det verkar ha hjälpt föga...

Nån som har nåt dundertips? Det ser för fult ut och jag har en känsla av att våra grannar börjar titta snett på oss snart då våra maskrosor sprider sig till deras tomter...

• Svar på tråden Vad sjutton gör vi åt maskrosorna??
  • Fru Kwasthilda

Stroller kombi fungerar perfekt!! Gräset gödslas och ogräset försvinner.

• Flina78

Det tar inte så lång tid att dra upp dem. Ta en kvart varje dag så är de snart borta. Varje maskros ha en låång rot och inte ett helt system så som kirschkål.

Räfsa, gödsla och klipp! 

• Emeraldy
    Fru Kwasthilda skrev 2011-06-04 12:41:13 följande:
    Stroller kombi fungerar perfekt!! Gräset gödslas och ogräset försvinner.
    Det är precis det vi har använt
  • Emeraldy
    Flina78 skrev 2011-06-04 12:43:25 följande:
    Det tar inte så lång tid att dra upp dem. Ta en kvart varje dag så är de snart borta. Varje maskros ha en låång rot och inte ett helt system så som kirschkål.

Räfsa, gödsla och klipp! 
    Fast det känns som ett "omöjligt" jobb Det är mååånga maskrosor, hela gräsmattan kommer ju bli som en stor krater!

Men det är väl bara att bita i det sura äpplet antar jag...
  • icelolly

Min man gick och köpte en maskrosplockare, då slipper man ligga och gräva på knäna och hålen blir små och märks inte direkt. Jag tyckte det var ett onödigt köp men måste erkänna att den fungerar riktigt bra, man får ofta med roten även om den går av ibland.

Det bästa är ju att det är ett lite mer high-tech sätt att rensa ogräs så mannen gör det gärna

Det är klart att det är lite jobb med det men det finns ju tyvärr oftast inga genvägar som fungerar riktigt bra när det gäller ogräs...

• lillgarden

Ta en liten runda varje dag. och sen så fort ni ser en "pinne" eller blomma sticka upp så ta den direkt :) ett jäkla jobb men det blir bra.
    En runda med lite gödsel på gräsmattan när man tagit alla maskrosorna och lite mer gräsfrö är ju inte helt fel heller.

• Camrad

Går det använda Fiskars maskrosplockare även i grus? Hos oss sitter de i gruset och det är så svårt att ta bort dem. Tacksam för svar.

Svar på tråden Vad sjutton gör vi åt maskrosorna??