• Anonym (funderar)

någon annan som beviljats bilstöd från försäkringskassan?

jag undrar om det finns någon här som beviljats bilstöd från försäkringskassan.

hur gjorde ni när ni köpte bil?
    jag har läst papprena  men jag undrar om någon här kan svara på min fråga.

jag fick beslutet i slutet av denna vecka. jag har blivit beviljad ett x-antal tusen kronor.
    vi bor i norra sverige och har hittat en bil i sthlm området som vi är intresserade av.
    det är ju inte lätt att åka ner och upp många gånger så jag undrar om någon vet ifall man kan be företag fakturera om man tar med beslutet? eller måste man skriva ett avtal om att man ska köpa först och sedan skicka in tilll FK och efter de ta och åka ner igen när man fått pengara?

• Svar på tråden någon annan som beviljats bilstöd från försäkringskassan?
  • Anonym (vificksedan)

vi gjorde affären och fick sedan pengarna från FK insatta på kontot. Gjorde då en extra inbetalning på billånet. Vad vi ej gjort fastän det tydligen inte är så svårt är att få bilen anpassad efter vår familjs behov.

• Anonym

Bilstöd från FK? Vad krävs för att få det och vad innebär det?

• Anonym (?)
    Anonym (vificksedan) skrev 2011-06-04 20:34:41 följande:
    vi gjorde affären och fick sedan pengarna från FK insatta på kontot. Gjorde då en extra inbetalning på billånet. Vad vi ej gjort fastän det tydligen inte är så svårt är att få bilen anpassad efter vår familjs behov.
    Vadå inte anpassad efter familjens behov? är det inte det som är meningen?

Har jag missuppfattat? Är det inte för att någon i familjen har ett handikapp?
  • Anonym (funderar)
    så ni tog ett billån efter att ni fått beslutet i handen? och sedan när ni fick pengara för bilstödet på kontot så gjorde ni en extra inbetalning på billånet?
    försäkringskassan sa ingenting om köpdatumet? att det var köpdatum innan de betalar över pengaran?
  • Anonym (funderar)
    Anonym (?) skrev 2011-06-04 21:11:27 följande:
    Vadå inte anpassad efter familjens behov? är det inte det som är meningen?

Har jag missuppfattat? Är det inte för att någon i familjen har ett handikapp?
    ja men får bilstöd beviljat efter vissa kriterier. om någon i familjen har ett funktionshinder eller en funktionsnedsättning. men bara för att man har det betyder det inte att man måste anpassa bilen. alla med nedsättningen eller funktionerhinder sitter tex itne i rullstol.
  • Anonym (funderar)
    hur länge sedan är detta?
  • Anonym (?)
    Anonym (funderar) skrev 2011-06-04 21:48:52 följande:
    ja men får bilstöd beviljat efter vissa kriterier. om någon i familjen har ett funktionshinder eller en funktionsnedsättning. men bara för att man har det betyder det inte att man måste anpassa bilen. alla med nedsättningen eller funktionerhinder sitter tex itne i rullstol.
    Varför får ni då ekonomiskt stöd? Kan ni inte bara köpa en vanlig bil?
  • Anonym (funderar)
    Anonym (?) skrev 2011-06-04 21:51:59 följande:
    Varför får ni då ekonomiskt stöd? Kan ni inte bara köpa en vanlig bil?
    läs länken ovan som jag skrev ut i tråden så ser du varför man får bilstöd. man kan söka bilstöd för flera olika saker. alltså tex kan man söka bilstöd om man behöver en anpassad bil.
    man kan söka för att man behöver en bil för att kunna ta sig till olika aktiviteter som har med arbetsinriktad rehabelitering att göra m.m.
  • Anonym (funderar)

puff....

Svar på tråden någon annan som beviljats bilstöd från försäkringskassan?