• FinastE2010

När bli intresserad av böcker?

Många verkar ha barn i samma ålder som min (15 ½ mån) som älskar att "läsa" böcker. Min son kan tycka det är roligt i sådär 1-2 min att jag läser för han eller vi tittar i pekböcker sen vill han pyssla med annat. Han är mer den aktiva än stillasittande typen. :)  När blev era små intresserade?

Det kanske inte är hans intresse helt enkelt men hoppas på han ska börja tycka om det eftersom jag själv tycker det är supermysigt att kunna läsa lite böcker och titta tillsammans. :)

• Svar på tråden När bli intresserad av böcker?
  • ELLEoClara

Min tjej är av stilla sittande typen - varit tokig i böcker sen före 1 års ålder.

Kompisens son är spring typen - börjar nu uppskatta böcker ibland är 20 mån. 

• Snabeldrake

Min gosse är inte av den stillasittande typen heller, han är intresserad av böcker nu (18 mån) då han kan sitta och peka samt säga lite av det han ser och inte bara sitta tyst och lyssna. Utan han kan vara med mer och lära sig av boken istället, det tycker han är roligt.

• MorsningKorsning

Min son med spring i benen gillade böcker vid ett år, men bara rätt böcker. T ex Knacka På är bra

• Flickan och kråkan

Min äldsta har alltid varit en "bokslukare". Har älskat att titta i och läsa böcker sedan före året. Lillebror har en annan personlighet. Hans bok"sug" kom runt 1½ cirka...lite efter det kanske. Han hoppade direkt på böcker med lite mer text. Idag gillar båda att läsa....de är 3½ respektive 2 år. Barn är olika .

• Kiicki

Min son är 2½år och han började för ca ½år sen att älska böcker med text. Nu läser vi bok varje kväll när han ska sova :)
    Men att bara peka har han tyckt om sen ca 1års ålder.

• den kära leken

Min son är av den mer aktiva typen ;) Sitter inte still 2 sek men har den sitsa veckan börjat älska sina pekböcker. Vi kan sitta flera minuter och bläddra fram och tillbaka och låta som alla djuren. Han ryter med :) Roligast är kycklingarna som piper. Han är 9 1/2 månad. 

• Natulcien
    MorsningKorsning skrev 2011-06-10 18:10:39 följande:
    Min son med spring i benen gillade böcker vid ett år, men bara rätt böcker. T ex Knacka På är bra
    JA! "Knacka på" är en favorit hos min son också! Glad

Min son har älskat att sitta i knät och titta i böcker sedan 3 månaders ålder, faktiskt. Nu är han drygt 7 månader och intresset verkar bara öka.
  • Makka Pakka

Min son var intresserad av att bläddra, titta på bilder och så.. inte direkt lyssna när man läser.. han tappade snabbt intresset också..
    Han började på riktigt visa intresse samtidit som han språkliga utveckling tog ett skutt (efter 2,5 år), nu är han 3 år snart och älskar god natt-sagor..

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Krake

Min son älskade böcker, särskilt den om Nalle, från ca 4-6 månader, minns inte exakt. Men sedan han började krypa och gå har intresset minskat. Nu är det mycket spring i benen och han orkar inte koncentrera sig på en bok särskilt länge. Så det går nog i faser vad som passar just då.

Moster, inte monster.
  • Alisa

Jag tycker att dottern ganska nyss börjat intressera sig för böcker, hon fyller 3 i november.

• kmp
    Alisa skrev 2011-06-13 13:14:35 följande:
    Jag tycker att dottern ganska nyss börjat intressera sig för böcker, hon fyller 3 i november.
    Min dotter är drygt 2,5 och mest intresserad av bilderna. Någon enstaka gång har jag fått läsa en hel bok, men oftast får jag göra en snabbresume´av sidorna.

Hoppas dock att hon kommer bli mer intresserad. Jag själv har alltid varit en bokmal, och hoppas att hon kommer upptäcka att  det är roligt med böcker.
  • Makaroner

Min 10-åring upptäckte helt plötsligt att det fanns sagor i böckerna när han var 3½ år. Han hade inte haft ro att titta i dem eller lyssna på någon saga innan. Han har adhd. Nu läser han ganska avancerade böcker helt själv.

Lillebrorsan har älskat böcker sen han var ca 1 år och nu är han 6 år och det bästa som finns är när någon läser för honom, han har börjat läsa lite själv också.

*RUN Forrest! RUN!*
Svar på tråden När bli intresserad av böcker?