• wiesio

Nya tråden för oss med Bf december 2011!

Nu har även jag hittat hit

Hu jag ser inte fram emot förlossningen - hade en rätt jobbig historia förra gången med akut ks efter igångsättning pga havandeskapsförgiftning. Tror hela förlossningsberättelsen finns att läsa under bloggfliken på min profil här på fl. MEN jag rekommenderar er dom är känsliga eller förlossningsrädda att inte läsa den.

Börjar bli nervös inför RUL också - hoppas allt ser bra ut.

• wiesio

Ska bara lägga till att jag tror som många här skrivit att det bästa är att vara öppen för att det kan bli hur som helst på förlossningen och att man inte riktigt kan styra eller kontrollera det. Men hur det än fortlöper kommer man ju ut med en fantastisk unge på andra sidan och det är det viktigaste. Och visst jag förstår att man inte vill höra om förlossningar från hell, vem vill det, men jag tror det kan bli väldigt chockartat om man innan bara hört historier om fantastiska, underbara och enkla förlossningar.

• wiesio

Shotobeng, Jag är också heeeelt slut när jag kommer hem så du är inte ensam. Ja jag ska också blir så jäkla fit 2012!!

Jag har gått upp fem kilo hittills, är i v 17. Förra gången gick jag upp 25 kg men då fick jag havandeskapsförgiftning och samlade på mig massor av vatten så jag känner lite att så länge an käkar hyfsat nyttigt (och inte äter massa godis som jag gör ) så gör man ju rätt oavsett var vikten sedan stannar.

• wiesio

Mumin, vår son föddes i början av februari och vi hade både långärmat och kortärmat till honom. Någon gav mig tipset då att klä bebisen ungefär som man klär sig själv men självklart ta i beakttande om bebisen ligger i åkpåse eller liknande i vagn också. Vi hade honom i kortärmat hemma ibland när han var varm tex och hade ibland honom i kortärmat och kofta i fleeceoverallen i vagnen.

• wiesio

haha jag är tvärtom, förlossningsprogram ger mig the creeps!

Ett tips om försäkringar - skaffa en riktig barnförsäkring SÅ FORT UNGEN ÄR UTE! Vi har haft jätteproblem med att få vår son försäkrad eftersom han har en kärlförändring på sitt ben. han är helt frisk i övrigt och den påverkar honom inte alls, är bara kosmetiskt men trots det har vi problem att få en heltäckande försäkring för honom. Och ju snabbare man är med att teckna en försäkring desto bättre för allt som upptäcks innan man tecknar försäkring kan användas emot en när man ska teckna föräskring. Kan vara småsaker som urinvägsinfektion eller liknande. Några bekanta till oss hade problem med försäkring eftersom deras son hade fått ett andningsuppehåll vid ett (!) tillfälle när han var precis nyfödd.

• wiesio

Fast alltså varning varning för de där gravidförsäkringarna som täcker även de sex första månaderna i bebisens liv - de är bra under graviditeten men så fort bebisen är född bör man teckna en riktig barnförsäkring ändå om man vill ha det. De där sex månaders extra på gravidförsäkringen är ju supergött för försäkringsbolagen eftersom det under första halvåret ofta kan inträffa sjukdomar eller små åkommor, som eksem och andra fjantiga saker, som kan ge dem möjlighet att sedan erbjuda ofullständig försäkring. Det är ju också så att många allvarliga åkommor kan visa sig under första halvåret och att bolagen pga dessa nekar försäkring helt om man kommer efter ett halvår och vill teckna men om man tecknat försäkring första veckan, innan de upptäcks, hade man kunnat få en heltäckande försäkring för barnet ändå och därmed fått ersättning.

• wiesio

Ok jag fick uppfattningen att du var tvungen att teckna en ny barnförsäkring efter de sex första månaderna. Flera av mina kompisar har haft just sådana och sedan har de varit tvungna att teckna igen när barnet är ett halvår och har då fått problem. Denna fula taktik har från försäkringsbolagens sida har även uppmärksammats i uppdrag granskning. Men om barnförsäkringen som ni har gäller från födseln och till barnet är 18 år så är det ju ingen fara.

• wiesio

Haha ja jag fattar. Jag är så jävla nojjig över dessa försäkringar efter allt strul vi hade med att försäkra vår son så jag tjatar hål i huvudet på alla som ska ha barn om vikten av barnförsäkring från dag 1.

• wiesio

Ja precis som Damdam skriver kan det vara bra att tänka på att man efter barnets ettårsdag måste ta ut fem dagar i veckan om man vill behålla sin sgi. Jag var jättestressade över hur vi skulle klara oss innan våt son föddes och vi tog ut allt mellan 0 och 7 dagar i veckan och klarade oss faktiskt jättebra. Men vi har sett till ha ha ett ganska billigt boende så det underlättade ju såklart. Sen så har man ju tid att leta extrapris och lägga mer tid på att laga mat - så man kan laga billigare. Sen så gick vi till öppna förskolan mycket och såga hemma hos varandra vilket vi sparade mkt lunch- och fikapengar på. Och kläder är man kanske inte jättesugen på att köpa första tiden och semester kanske man inte känner för att göra värsta grejen/resan av med en ny småtting. Så man kan klara sig rätt bra faktiskt. Vi köpte dessutom alla bebisprylar på blocket vilket vi sparade mkt på.

Svar på tråden Nya tråden för oss med Bf december 2011!