• Nemi76

Lämna tillbaka en vara och köpa den igen på rean?

Köpte precis en klänning på MQ och såg sedan att om några dagar är det REA. Med min vanliga tur lär klänningen jag köpte vara en av de varor med nedsatt pris. Den är oanvänd, prislappar sitter kvar osv. Kan jag då lämna tillbaka den på öppet köp och köpa den på nytt? Förnuftet i mig säger att det borde gå, men det känns nästan lite pinsamt och snålt. Men är den nedsatt till halva priset så får jag ju ca 500 kr tillbaka som jag kan ha roligare för.

• Svar på tråden Lämna tillbaka en vara och köpa den igen på rean?
  • Bonnevier

jag skulle gjort så och har gjort så med saker tidigare. Har inte varit några som helst problem.

• Nemi76

Dum fråga, men hur gör man? Går man till kassan och säger att man vill lämna tillbaka den och köpa den på nytt?

• hopparmamma

Du kan nog inte räkna med att få lämna tillbaka den och köpa den direkt vid disken utan får snällt vänta till de hängt ut den i butiken igen. Eller kolla i butiken innan om just den klänningen är med på rean och om din storlek finns kvar. Ta med en kompis som kan stå och vakta klänningen medan du lämnar tillbaka den första, och köp sedan den nya.

Tycker du det är pinsamt att komma tillbaka till samma kassa igen och köpa en exakt likadan klänning som du precis lämnat tillbaka (skulle jag tycka) så kan du ju ge kompisen kontanter så får hon köpa den åt dig.

• Gliimma

Jag hade lämnat tillbaka den och sen bett någon kompis eller någon annan gå in och köpa den igen :)

• Nemi76

Men måste man göra det så omständigt? Om de rear ut klänningen känns det nästan lättast att ställa sig i kassan och förklara att man köpt den några dagar tidigare, ser att de rear ut den och att man skulle vilja lämna tillbaka den för att köpa den på nytt. Lutar åt att det är så jag gör i alla fall...skulle det inte fungera får jag väl vänta tills de hänger ut den i butiken igen....

• MeijaMaria

Många butiker har prisgaranti i 2 veckor, dvs att man får tillbaka mellanskillnaden om varan är med på rea. Så är det på bland annat jysk och elgiganten.

• Cia o krabaten

Jag hade aldrig orkat bry mig och tycker själv att man då har missat sin chans liksom, men visst-konstigare saker har de garanterat hört från kunder.

• FruSen

Ja, det kan du göra.
    Nu är det några år sedan jag jobbade i butik men då var i alla fall "regleran" som så att du som kund kunde lämna tillbaka varan (med kvitto) och köpa den direkt igen över kassadisken till reapriset om nu denna vara var på rea alltså. På ett och samma kvitto.

• Bonnevier
    Nemi76 skrev 2011-06-05 15:27:02 följande:
    Dum fråga, men hur gör man? Går man till kassan och säger att man vill lämna tillbaka den och köpa den på nytt?
    så gjorde jag. De blev lite småsura men verkade det som men det är ju bara säga att jag köpte den och sen blev det rea på några dagar senare su nu vill jag lämna tillbaka den å köpa den igen. Du får skriva sen hur det går och vad de säger.
  • MeijaMaria

jag jobbar i butik och tycker inte alls att det är konstigt om nån kund vill göra så, jag skulle själv också göra det!! sen är din klänning ganska dyr , om du får 500 kr tillbaka så är det ganska mycket tycker jag. Du kan passa på och köpa en till klänning :D. Om dom visar en sur min i butik så är dom inte kompetenta säljare, dom ska istället få dig att vilja handla mer med de 500 kr du får tillbaka.

• Vilda Tiger

Jag har gjort så - flera gånger, senast för två veckor sedan. Jag fick hem en rabattkupong som gav mig 25 % lägre pris och då jag inte hade tagit bort några lappar från eller använt klänningen så gick jag och förklarade läget. Det var inga som helst problem eller sura miner.

500 är mycket pengar för mig. Jag hade lämnat tillbaka och köpt igen alla gånger!

Lycka till.

• Nemi76

Problemet löst, den var inte på rean! Lite synd för annars hade jag kunnat unna mig en kavaj också

Svar på tråden Lämna tillbaka en vara och köpa den igen på rean?