• zingoalla

strand o picknickmat o tips för lata dagar

Tänkte samla på mig lite tips på strand o picknick mat , har verkligen idé torka.
    Gärna sådant som man även kan laga mycket av och ha i frysen för lata dagar.

Vi är dessutom vana vid att äta 2 lagade mål mat om dagen o så här sommartid brukar det bli lite problem att komma på mat (barnen får ju annars skollunch)

• Svar på tråden strand o picknickmat o tips för lata dagar
  • Amoudara

Investera i två stora mattermosar så kan ni ha med varm mat , vi har det tycker det är toppen.

• Catt
    Amoudara skrev 2011-06-05 21:02:41 följande:
    Investera i två stora mattermosar så kan ni ha med varm mat , vi har det tycker det är toppen.
    Hut länge håller sig maten okej uppvärmd i dem? Har en men är lite "feg" i användandet av den, använder den bara om vi ska äta inom en mycket snar framtid från det att jag lägger i maten. Hur gör ni?
  • jessin

Jag brukar baka piroger med köttfärs med tacokrydda + hackat koktägg. Tar upp dem ur frysen och de får tina i väska under dagen. De är helt ok att äta kalla och efter en dag på stranden är man lite salt sugen så då är de perfekt. Går snabbt också då man inte behöver stå och fixa något utan man bara plockar så många man behöver ur frysen. Bullar i frysen är också bra Bullarna och pirogerna håller dessutom drickan kall en stund också.

• Amoudara
    Catt skrev 2011-06-05 21:05:28 följande:
    Hut länge håller sig maten okej uppvärmd i dem? Har en men är lite "feg" i användandet av den, använder den bara om vi ska äta inom en mycket snar framtid från det att jag lägger i maten. Hur gör ni?
    Vår håller värmen 5-6 timmar. Men vi kanske äter maten efter 2-3 timmar. Är olika hur länge de håller värmen. Jobbar på en skola och många av eleverna har det också på utflykter.
  • Jujja

Jag brukar göra tunnbrödsrullar. Sist gjorde jag m Sallad, rökt skinka, majs, keso, äpple, rödlök o svartpeppar. SÅ GOTT!!!
    Ett annat alt är sallad, kokt potatis, rostbiff, smaksatt cr.fraiche o tomat.

Inget som går att frysa kanske, m går snabbt att göra o SÅ gott att ha med sig på stranden.

• zingoalla

Bra tips, men vad för mat tar ni med i termosen då?

Tar gärna recept på prioger

• Amoudara
    zingoalla skrev 2011-06-05 21:17:33 följande:

Bra tips, men vad för mat tar ni med i termosen då?

Äter ni middag dagen innan så laga lite extra som ni kan ta med till lunch dagen efter. Såsig mat håller dock värmen bättre än torr mat.
  • Zinara

Makaronilåda är bra. Då kan man ha i lite vad man känner för och funkar bra att göra på rester. Själv gör jag oftast med bacon och broccoli, men funkar även med korv, köttbullar skinka m.m

Pajer är ett till tips många pajer funkar utmärkt att äta kalla med lite sallad och dressing till.

Sallader med pasta, bulgur eller couscous och de grönsaker och övrigt man tycker är gott, själv kör jag oftast kyckling eller vegetariskt. Man kan göra Tabulleh (ingen aning om hur det stavas) Med vinbladsdolmar och zatziki.

Lite finare smörgåsar (Baguetter eller Ciabatta tex) Med lite finare pålägg som tex rökt lax & philadelphia, Eller Brie parma och soltorkade tomater eller vad helst man tycker är gott.

Pannkakor med färska bär

Fruktsallad

Piroger som någon annan nämde, går att göra med olika fyllningar.

Sen går det ju att utöka ännu mer om man lägget till en minigrill eller engångsgrill.

Skulle nog kunna komma på hur många exempel som helst, när jag var liten hade vi inte så mycket pengar så vi kunde inte åka på semester. Vi picknickade på olika ställen nästan varje dag istället. Mamma kunde lägga pengar på tex skansen eller eriksdalsbadet sen åt vi medhavd picknick. Nu tycker jag det är det mysigaste som finns på somrarna fast jag brukar ha större variation och lite exlusivare mat (för det mesta i alla fall iblan är man fattig) än vad vi hade när jag var liten

Svar på tråden strand o picknickmat o tips för lata dagar