• zingoalla

strand o picknickmat o tips för lata dagar

Tänkte samla på mig lite tips på strand o picknick mat , har verkligen idé torka.
    Gärna sådant som man även kan laga mycket av och ha i frysen för lata dagar.

Vi är dessutom vana vid att äta 2 lagade mål mat om dagen o så här sommartid brukar det bli lite problem att komma på mat (barnen får ju annars skollunch)

• Svar på tråden strand o picknickmat o tips för lata dagar
  • chazbo

Grillad kyckling som jag rensar hemma för att slippa kladdet och hemmagjord Cole slaw. Billigt och gott!

Hemmagjorda köttbullar går ju att steka och frysa in och sen ta med och äta kalla med typ potatis sallad eller bröd och rödbetssallad. Det äter min man gärna. Dock lite för fett för mig.

• chazbo

Sen lägger jag alltid in en hel Loka flaska med vatten i frysen kvällen innan. Stoppar ner den i kyl väskan som klamp och sen under dagen har man jätte kallt vatten ju mer den tinar. Jätte gott!

• Tittij

Bulgurröra med kyckling

Jag steker lök och tomatpuré i olivolja en liten stund, sen i med bulgur och fräser runt en minut typ. Sen på med lite vatten och småkoka, på med lite mer vatten allteftersom det kokar bort. Samma sätt som man gör risotto.
    Har i lite buljong oxå. Klart efter cirka 10 minuter. Steker sen kyckling i nuggets-stora bitar.

Blanda ner smulad fetaost och soltorkade tomater samt kycklingen i bulgurröran. Äts helst ljummen men lika god kall! Perfekt picknickmat!

• nettan 70

Vi brukar ha med stekt ägg som vi lägger på mackan och en tub med kaviar det gillar barnen.
    Sen har vi ofta kalla köttbullar och kall korv och massa skurna grönsaker i olika burkar som barnen små äter av under hela dagen.

• vivianne
    VärldensbästaH skrev 2011-06-05 21:44:41 följande:
    Vi använder färdigt pizzapaket, alltså färdig deg man rullar ut och tomatsås.
    Förbereder som pizza med valfritt "pålägg" men rullar sen ihop den och skär som när man gör kanelbullar, gräddar i bullformar, brukar använda aluminiumformar. Funkar bra att äta kalla eller ljumna.

Inget unikt recept men smidigt är förbereda och ha med =)
    Jag skulle också tipsa om pizzabullar även om jag brukar göra deg och tomatsås själv. Gör en stor sats och frys in så är det bara att rycka en påse på väg till stranden. De tinar snabbt. Lägg dem i solen en stund innan det är dags att äta så blir de ljumna och goda.

Kycklingben är också bra. Man kan köpa färdiga (tror det är guldfågel som har lådor med kycklingben och kycklingspett) om man inte orkar/hinner göra egna. Linda lite folie runt benet så blir de lätta att äta.

Mina barn är barnsligt förtjusta i scans små färdiga köttbullar med ost- och skinka. Jag brukar sticka tandpetare i och lägga i en burk så är det lätt att plocka och äta.

Korv med bröd om man kan grilla.

Som du kanske märker har jag rätt små barn och gillar utflyktsmat man kan ta i handen och slippa balansera papptallrikar och bestick. Det kommer ändå bara sand på det i slutändan
  • L inda

Piroger och pizzabullar låter ju super, tack för de tipsen =)

Ingen annan som har något smart tips på något som man kan göra och frysa in? 

• chazbo

Vad har ni på era pizza bullar? Aldrig ens hört talas om det förut.

• Satchel

Chazbo, man kan ha precis samma som på vanlig pizza. Det blir jättegott
    Jag brukar ha tomat ost skinka lök o ibland nån kryddigare korv.

• vivianne
    chazbo skrev 2011-06-06 19:41:49 följande:
    Vad har ni på era pizza bullar? Aldrig ens hört talas om det förut.
    Jag har oftast bara tomatsås, riven ost och strimlad skinka. Som en vanlig pizza men man gör den som om man gjorde kanelbullar.

Vill man ha lite vuxnare smak är hackade soltorkade tomater och smulad getost gott.
  • chazbo

Jag brukar göra sallad på tomat gurka röd lök och svarta oliver. Sen ett pkt feta som jag delar med en liten kniv och lite olja vinäger så har man en grekisk sallad. Gott och enkelt till de vuxna

Svar på tråden strand o picknickmat o tips för lata dagar