• Anonym (Less ibland)

Ni med pojkvänner/sambos som spelar mkt dator/tv-spel!

-Hur ofta spelar han?
    -Är det nåt ni bråkar om ofta?
    -Är det som att han inte har några andra intressen när han sitter där?
    -Hur länge sitter han när han spelar?
    -Vad spelar han? (dataspel,xbox,PS3?)
    -Några tips på hur man kan SLUTA irritera sig?
    -Vad gör ni när han sitter och spelar?

Min sambo älskar dataspel/ tv-spel och allt vad som kommer med det. Jag själv har NOLL  intresse för det. Nu är det ändå rätt bra men när vi flyttade ihop var det ett rent helvete. Han var arbetslös och spelade dessutom wow,det mest djävulska spel som finns! Borde inte få finnas i mitt tycke... Jag gick och la mig själv,jag klev upp själv,jag var själv i princip hela dagarna då jag väl var ledig för han satt vid datorn med sitt headset på helt okontaktbar.

Till slut bröt jag ihop och hotade med att flytta om han inte slutade spela. Då fick han sig förmodligen en tankeställare och lovade att sluta spela wow. Och det har han hållit också.
    Numera spelar han nästan inga datorspel alls,nu är det Xbox som gäller men absolut inte lika mkt som det var förut. Nu är det några timmar ibland efter han kommit hem från jobbet eller så passar han på när jag jobbar kväll tex. så det funkar rätt bra. MEN jag kan bli sjukt irriterad ibland när jag blir less och inte har nåt att göra när han sitter där.

Hur löser ni det?  Jag kan ju inte tvinga han att sluta spela helt och det vill jag inte heller då det är hans intresse,det skulle va ungefär som att han tvingar mig att sluta gå ut å fika med kompisar eller sluta med inredning som e mitt intresse ;) Men just att man kan bli så less ibland när han sitter där och prata hur nördigt som helst och alla ord som inte går att förstå! Känner nån igen sig? Kan ni berätta om er situation och hur ni gör för att det ska kännas bättre? det måste ju finnas nån mer än jag med nördig pojkvän?! ;)

• Svar på tråden Ni med pojkvänner/sambos som spelar mkt dator/tv-spel!
  • JoSoo90

Min spelar gillar de inte alla!!
    Men ha e ju inte uppe i din sambos timmar.
    Men blir trött på det ändå massa snack om det hela tiden med vänner mm Orkar inte lyssna så blir bara sur..

• Anonym (Men)

ja då jag spelar så mycket som möjligt när sambon är iväg och ibland på kvällarna!!!
    Men hon tjatar ändå om det, lite egentid är inte fel!

• Johanninen

Min man spelar nästan varje kväll, ett par timmar ungefär. Där sitter han med sitt headset och sin x-boxkontroll, och pratar om att "Vi reppar den här nu, sen kör vi CarlGustaf och c4 där borta, för dom har snipers sitter i huset!" *skratt* Han både ser ut och låter som en tönt. MEN det är hans intresse, hans stund att koppa av och prata med sina vänner. Jag har inget emot det, faktiskt, för det ger mig ett par viktiga timmar egentid efter en dag full med jobb och barn. Jag läser eller sitter vid datorn, och när jag tröttnat på det kan jag gå och sätta mig bredvid och titta på en stund när han spelar. Så länge han inte försummar mig eller dottern, eller det han har att göra hemma, så tycker jag inte att jag har något att göra med hans spelande. Mitt tips är att du hittar på något som är bara ditt, och som bara görs medan han spelar. Ett långt bad/dusch, en bra bok, dator eller nån tv-serie på dvd till exempel.

Hur det än är så verkar han ju ha ändrat sitt mönster (Och brutit sitt beroende - wow är inte att leka med) för din skull, nu kanske det är dags att ge honom samma gåva tillbaka, ändra ditt tankesätt kring spelandet och se det för vad det är, ett töntigt tidsfördriv som trots det är något som är viktigt för honom?

• Pyris

Min man spelar ganska mycket. Eller det går i perioder. På höstern och vintern är det betydligt mer än nu på våren och sommaren, då det knappt är något alls.
    Jag irriterar mig inte så där jätte mycket på det faktiskt. Det är ju hans intresse, något han gillar och göra. Varför ska jag tjata på det. Han behöver inte sitta o hålla mig i handen när jag kollar på tv eller gör något annat.
    Blir det för mycket så säger jag till och då brukar han lyssna.
    Nu tycker jag ju också om att spela så vi brukar sätta oss på kvällarna o spela lite wow tillsammans.

• Anonym (Men)
    Johanninen skrev 2011-06-06 11:10:28 följande:
    Min man spelar nästan varje kväll, ett par timmar ungefär. Där sitter han med sitt headset och sin x-boxkontroll, och pratar om att "Vi reppar den här nu, sen kör vi CarlGustaf och c4 där borta, för dom har snipers sitter i huset!" *skratt* Han både ser ut och låter som en tönt. MEN det är hans intresse, hans stund att koppa av och prata med sina vänner. Jag har inget emot det, faktiskt, för det ger mig ett par viktiga timmar egentid efter en dag full med jobb och barn. Jag läser eller sitter vid datorn, och när jag tröttnat på det kan jag gå och sätta mig bredvid och titta på en stund när han spelar. Så länge han inte försummar mig eller dottern, eller det han har att göra hemma, så tycker jag inte att jag har något att göra med hans spelande. Mitt tips är att du hittar på något som är bara ditt, och som bara görs medan han spelar. Ett långt bad/dusch, en bra bok, dator eller nån tv-serie på dvd till exempel.

Hur det än är så verkar han ju ha ändrat sitt mönster (Och brutit sitt beroende - wow är inte att leka med) för din skull, nu kanske det är dags att ge honom samma gåva tillbaka, ändra ditt tankesätt kring spelandet och se det för vad det är, ett töntigt tidsfördriv som trots det är något som är viktigt för honom?
    Helt rätt inställning! spelar han Battlefield Bad Company 2 tro ?
  • Anova

Vi har bott ihop i 12 år, han har spelat under hela tiden vi levt tillsammans, vissa perioder mer, vissa mindre. Även jag har spelat ett tag för ca 10 år sedan, men det rann ut i sanden. Jag svarar på dina frågor såhär:

-Hur ofta spelar han? Hur länge sitter han när han spelar?

Varje dag, mellan några timmar upp till något dygn.

För länge sedan hade vi något bråk om att han tog hem sin bror och de lanade på nätterna då jag ville sova. De förde sånt liv att jag inte fick någon ro. Då kom vi överens om att de fick lana men inte på nätterna. Under de senaste typ 8-9 år sedan har vi aldrig bråkat om hans spelande.

Ja, han är helt inne i sitt spelande och är mer eller mindre okontaktbar.. Han tar paus regelbundet och då får jag ofta lite pussar eller så.

--Vad spelar han? (dataspel,xbox,PS3?)

Dataspel.. World of Warcraft och MU online (koreanskt spel som liknar Wow)

Börja spela själv, eller hitta någon sysselsättning medan han spelar.

(misstänker att det kommer se konstigt ut då jag postar, ha överseende med det).

Surfar, diskuterar på forum (ex. FL), lyssnar på musik, ser på tv, läser, målar, skriver, pysslar, tränar, träffar vänner, jobbar ideellt.. Det finns massor man själv kan hitta på. Ofta sitter vi båda i samma rum och pysslar på med "vårat".

• Anova
    Anova skrev 2011-06-06 16:59:08 följande:

Vi har bott ihop i 12 år, han har spelat under hela tiden vi levt tillsammans, vissa perioder mer, vissa mindre. Även jag har spelat ett tag för ca 10 år sedan, men det rann ut i sanden. Jag svarar på dina frågor såhär:

-Hur ofta spelar han? Hur länge sitter han när han spelar?

Varje dag, mellan några timmar upp till något dygn.

För länge sedan hade vi något bråk om att han tog hem sin bror och de lanade på nätterna då jag ville sova. De förde sånt liv att jag inte fick någon ro. Då kom vi överens om att de fick lana men inte på nätterna. Under de senaste typ 8-9 år sedan har vi aldrig bråkat om hans spelande.

Ja, han är helt inne i sitt spelande och är mer eller mindre okontaktbar.. Han tar paus regelbundet och då får jag ofta lite pussar eller så.

--Vad spelar han? (dataspel,xbox,PS3?)

Dataspel.. World of Warcraft och MU online (koreanskt spel som liknar Wow)

Börja spela själv, eller hitta någon sysselsättning medan han spelar.

(misstänker att det kommer se konstigt ut då jag postar, ha överseende med det).

Surfar, diskuterar på forum (ex. FL), lyssnar på musik, ser på tv, läser, målar, skriver, pysslar, tränar, träffar vänner, jobbar ideellt.. Det finns massor man själv kan hitta på. Ofta sitter vi båda i samma rum och pysslar på med "vårat".

Detta skulle stå sist

men det såg inte så konstigt ut som det gjorde på min skärm.

• Ellaria

-Hur ofta spelar han?

Det beror helt pa men xboxet ar pa varje dag. Just nu har han ett nytt spel och spelar saledes lunchrast (en timme) och fran 6 pa kvallen till runt midnatt, med avbrott for kvallsmat.

Att han spelar? Nej. Vi brakar dock om vem som ska fa spela.

Ja och nej. Jag vet att han har andra intressen men de kostar en rejal del mer an tv-spel. (Bilar och vapen handlar det om.)

-Hur länge sitter han när han spelar?

Se ovan, ungefar 5-6 timmar om dagen. Pa helgerna ar det mer.

-Vad spelar han? (dataspel,xbox,PS3?)

Xbox. Och PC, ibland.

Gor nagot annat.

Jag sitter vid datorn, laser, spelar nagot annat spel, syr, stickar, tittar pa nan serie.

Nej, jag är inte negativ, jag är realistisk.
  • Ellaria

Skickade for snabbt... Jag tror det ar lattare for dig an for mig for att tv-spel faktiskt ar mitt intresse och jag forstar hur man kan vilja sitta 12 timmar i strack. Dock, ska tillaggas, att aven jag som ubernerd far ryta till ibland nar han overhuvudtaget inte svarar pa tilltal. Min pojkvan kanske ar ett exempel i sig for det ar bara att prata med honom som om han ar ett barn sa loser det sig.

Oj vad det ska bli skont att flytta... Och fa spela mer an 20 minuter utan att han ser ledsen ut och tigger tillbaka kontrollen.

Nej, jag är inte negativ, jag är realistisk.
  • Anonym (Less ibland)

Ååh käns skönt att se att det inte bara är jag som ar en nördig sambo!

Ska försöka ta till mig era tips och verkligen tänka på att det är hans intresse och att det är viktigt för honom. Ska försöka roa mig själv mer!

Att börja spela kan jag säga nu på en gång att det inte kommr bli av,jag har försök men tröttnar efter en halvtimme,tkr verkligen inte att det är kul!
    Men ska börja hitta på andra saker för min egen skull Glad

Johanninen: Haha precis så låter det här också! Jag tkr han e så töntig när han håller på ;) Menmen han har ju många goda sidor och jag älskar ju honom så ska absolut tänka om. Jag har aldrig tänkt på det på det sätt som du skriver,fick en helt annan syn på det hela! Tack! Skrattande

Svar på tråden Ni med pojkvänner/sambos som spelar mkt dator/tv-spel!