• lishe

Drömtydning

Jag har haft intensiva drömperioder där jag funderat mycket på vad meningen är med dessa nattliga äventyr.
    Drömmar är vårt undermedvetnas bruk av ett rikt symbolspråk för att synliggöra en viss livssituation. Ibland räcker inte ord till för att beskriva det som "bara känns". Där spelar drömmen en viktig roll.
    Vi använder drömmen för att ta oss förbi de föreställningar vi har gjort oss om vad som är rätt och riktigt. Drömmen tar ingen hänsyn till våra "vakna sanningar" utan tar oss med till vårt verkligt sanna!
    Drömmen är inte alltid vad den verkar vara. Om man ägnar lite tanke åt de symboler som används och framförallt vad dessa symboler betyder för drömmaren själv så har man hittat en väg till att medvetandegöra "det vi egentligen redan vet"!
    Därför så skulle jag tycka det var roligt om vi kunde dela med oss av våra drömmar och tolka de tillsammans. Jag tolkar gärna era drömmar om jag kan, men kom ihåg att om min (eller någon annans) tolkning känns fel så är den förmodligen det. Det är ju din dröm!

• Svar på tråden Drömtydning
  • Maiya

Jag drömmer jättemkt om kräldjur nu som krokodiler och ödlor har ingen aning om vad det betyder?!

• Dino78

Jag har väldigt annorlunda drömmar. Drömmer "filmdrömmar" (kallar det så) ofta. Drömmen är precis som en film, inget konstigt utan precis som om jag tittar på en hollywoodfilm. Har sista månaden t o m dröm en "film" i svartvitt som en 40-talsfilm och en mexikansk!? Skitkul drömma för mig ofta iaf
    Men ibland har jag "vanliga" drömmar. Inatt drömde jag t ex att jag och sambon skulle gifta oss. När jag skulle gå ner till ceremonin så kom jag på att jag varken hade sminkat mig eller hade nån klänning på mig! Mina två kusiner var med och den ena sminkade mig medan den andra åkte och hömtade en klänning. Den som hon hämtade var grovstickad och illröd - skitful. Vaknade sen och vet inte hur det gick...

• Dino78

Mayia - Är du rädd för sånt "på riktigt"? Jag är livrädd för spindlar och drömmer ofta om det, tror att det kan vara nån form av nattlig terapi eller nåt. Att man försöker möta rädslan och hantera den på nåt sätt kanske? Och är man stressad eller nåt så kanske man drömmer lättare om sånt? Jag vet inte, spånar på bara

• lishe

maiya: i vilken miljö befinner du dig tillsammans med kräldjuren? Upplever du djuren som hotfulla eller passiva?

• Maiya

Alltså ja djuren är hotfulla och är överallt men jag har ingen direkt fobi för sådana djur (bara råttor och spindlar) men jag drömmer om det här hela tiden skumt.

• lishe

Dino 78: Jag tror att man kan ha såna "sköna" drömmar där man bara vill dröja sig kvar. Att se på film är ju att betrakta och reflektera utan att vara delaktig på något sätt och utan att kunna påverka händelseförloppet i filmen. Ibland är det skönt att slippa välja och bara passivt betrakta.

• lishe

maiya: berätta mer om hur drömmen ser ut

• lishe

maiya: skriv ner ord/egenskaper som du förknippar med djuren

• lishe

dino 78: alltså drömmer du ihop en film med handling och allt?

• Maiya

Åh vad snäll du är, Jag är typ vid en kulle och emot mig kommer flera tusen ödlor. Tycker allt är vacker och fint innan dessa attackerand ödlor kommer och jag letar efter en slags flyktväg. Likadant är det med krokodilerna de ligger i allt vatten jag tycker ser inbjudande ut. De ord jag förknippar är äckel, rädsla.

Svar på tråden Drömtydning