• lishe

Drömtydning

Jag har haft intensiva drömperioder där jag funderat mycket på vad meningen är med dessa nattliga äventyr.
    Drömmar är vårt undermedvetnas bruk av ett rikt symbolspråk för att synliggöra en viss livssituation. Ibland räcker inte ord till för att beskriva det som "bara känns". Där spelar drömmen en viktig roll.
    Vi använder drömmen för att ta oss förbi de föreställningar vi har gjort oss om vad som är rätt och riktigt. Drömmen tar ingen hänsyn till våra "vakna sanningar" utan tar oss med till vårt verkligt sanna!
    Drömmen är inte alltid vad den verkar vara. Om man ägnar lite tanke åt de symboler som används och framförallt vad dessa symboler betyder för drömmaren själv så har man hittat en väg till att medvetandegöra "det vi egentligen redan vet"!
    Därför så skulle jag tycka det var roligt om vi kunde dela med oss av våra drömmar och tolka de tillsammans. Jag tolkar gärna era drömmar om jag kan, men kom ihåg att om min (eller någon annans) tolkning känns fel så är den förmodligen det. Det är ju din dröm!

• Svar på tråden Drömtydning
  • lishe

maiya: Då tänker jag såhär (utan att kunna ge någon sammanhängande tolkning).
    Kräldjur (om något djur) är ju ett "urdjur" (har existerat sen urminnes tider) som kanske representerar någonting (en känsla? , en upplevelse?) som du har burit med dig under en längre tid....något "ursprungligt". Att drömma om djur överhuvudtaget kan också påminna om oss våra egna (djuriska?) instinkter.
    I det här fallet så upplever du djuren som hotande. Vad representerar detta hotfulla?
    Till att börja med så står du på en kulle. Du har bra utsikt över din (känslomässiga?) omgivning. Vattnet (som representerar ditt känsloliv) ser klart och inbjudande ut. Men när du känner dig säker och trygg....när du tror att du har kontroll...så dyker dessa urgamla rädslor upp! Vad består rädslan i? Hur ska dessa rädslor tacklas?

Ja så skulle jag tolka det...men som sagt du vet bäst själv om det stämmer. Jag lägger ju (omedvetet) in mina egna erfarenheter och mitt symbolspråk.
    vad tror du?

• Dino78

lishe - Japp. Har aldrig hört om nån annan som drömmer så. Kan vara hur spännande som helst i drömmarna. När jag drömde i svartvitt var det ett triangeldrama som utspelade sig på en båt. jag var inte med i drömmen.
    Den mexikanska drömmen var som en typ av Romeo och Juliagrej, att parets kärlek inte var tillåten i tjejens familj. Kom till och med ihåg namn och allt på personerna (inte nu längre, men det var typ rodriguez eller nåt, och lustigt nog bröt dom på spanska i drömmen...!)
    Är ibland med själv i drömmen, men lika ofta är det helt främmande personer.

• AlexandraP

Jag drömmer jätteofta att jag är jagad och att dom skjuter mot mig men än har jag inte blivit träffad iaf. Vad kan det betyda?

• lishe

Dino 78: *asg* men gu va häftigt!! det har jag aldrig själv varit med om, men jag skulle gärna vilja!
    jag har en kusin som brukade "göra egen bio i huvudet" när han var barn genom att bara sitta och blunda! Det kanske är lite samma funktion!

• Dino78

lishe - Älskar att drömma faktiskt. Har haft den här typen av drömmar i ett par år nu. Aldrig hört att nån annan har såna. Synd man inte kan spela in dom, skulle kanske bli värsta biosuccérna

• lishe

Alexandra P: att bli jagad är ju en sån vanlig dröm man har när man känner sig stressad. Jagad av krav man själv och andra ställer på en.
    Jag kan berätta om en dröm som jag hade innan en tenta som jag inte trodde jag skulle klara och som jag kände mig väldigt stressad inför. I drömmen jagas jag av en man som heter TIM. Han förföljer mig överallt! Han gömmer sig bakom gardinen när jag kommer hem till lägenheten och jag flyr genom att hoppa från fönstret. I tidningen läser jag sedan "En man blev galen av sin forskning i allelfrekvenser, förföljde kvinna".
    Så till min tolkning: Det var ganska tydligt för mig att "allelfrekvenser" (ett begrepp inom genetik som jag läste då) som var en del av det vi skulle kunna till tentan var det som jag kände mig jagad och stressad av. Jag funderade på vart namnet TIM kom från. Det var så tydligt i drömmen. Så när jag steg på tåget den dan så kom jag på det! På mitt tågkort så står det TIM (förkortning för Trafik I Mälardalen) Det kortet såg jag ju varje dag när jag åkte till universitetet! Så att han hette TIM var bara för att förtydliga för mig att detta handlade om mina studier!
    Alltså Alexandra P så skulle jag leta lite mer ledtrådar i drömmen. Vilka är det som jagar dig? Hur ser de ut? Vart och i vilka situationer blir du jagad? Hur ser omgivningen ut? osv

• lishe

Dino 78: Du får börja skriva ner dessa underbara drömmar! Ha ett skrivblock och penna bredvid sängen och skriv ner det du minns när du vaknar!

• Mumsen

Hej, jag hade en mardröm

En gubbe kom imot mig i ett hus och jag fick inte upp dörren, så han sticker en kniv rätt in i halsen, jag försökte kämpa imot men blodet pumpade ut ur halsen och jag kände hur jag blev svagare å svagare, å min sista tanke i drömmen var att nu dör jag...

Sen vaknade jag.

Vad kan det betyda?

• NEN72

Jag drömde något otäckt för ett tag sedan. Jag och min sambo befann oss i en grotta med lågt i tak, vi kunde inte gå upprätt. I alla fall gick vi fram till ett område där det var högre i tak, som en gång. Emot mig kommer en mörk varelse(som en skugga)...där slutar drömmen, jag vaknar med ett skrik.

Min tolkning är att jag var trött o slut då.

• lishe

Mumsen: Huu vilken hemsk dröm! jag tror att drömmar kan vara så överdrivet dramatiska ibland för att man ska vara säker på att man får en reaktion och att man minns dem!
    ja enligt min tolkning då: Du är i ett hus och hus (enligt traditionell drömtydning) representerar dig själv och dina inre rum. Om du försöker hitta en väg ut ur huset så skulle jag tolka det som att det är någonting inom dig själv (egna krav?, egna förväntningar?, prestationsångest? osv) som "sticker dig och tömmer dig på blod" dvs något inom dig som tar på dina krafter, tömmer dig på energi och livskraft. Om du inte hittar en väg ut och bort från detta (högt ställda krav?) så känns det nästan som att du inte kommer att orka mer! (som att du dör i drömmens dramatiska värld). Titta mer på hur gubben som angriper dig ser ut! Kan du hitta någonting hos honom som förklarar bättre vad stressen består i?
    Känner du dig stressad? som att "livskraften rinner ur dig"?

• lishe

Nu ska jag gå och sussa. Det är ju luciafirande snart!! Jag fortsätter gärna tolka och diskutera drömmar imorgon och vidare
    Den där drömmen med grottan är symbolrik och tydlig ska fundera på den ett tag.
    kram och godnatt på er...söta drömmar!

• Mumsen

Tack för din drömtydning

Det stämmer nog att jag känner mig stressad och orolig ofta.

Å efter den hemska drömmen blev jag orolig för att det skulle hända på riktigt, men efter det du skrev så känns det mycket bättre

Gubben i drömmen var alldelles fett i hyn ock äcklig, på kniven fanns det blod sen tidigare och han sa inget till mig.
    Ibörjan av drömmen så körde jag moped och hamnade på motorvägen och försökte ta mig därifrån, så jag hamnade på en liten slingrande och mycket brant väg, kom tillslut till en busshållplats där det stog en massa äckliga typer, körde fort upp för en stig för att dem inte skulle hinna ta mig. Blev glad när jag hann förbi dem och sen var jag i det här huset å då kom gubben.

Har aldrig tidigare kommit ihåg en dröm såhär tydligt.

• Maiya

Lishe- din förklaring kan nog vara riktigt logisk faktiskt intressant, tack

• lishe

NEN 72: Nu tolkar jag fritt här. Jag hoppas du inte tar illa upp om det inte alls stämmer

Kan det vara så att du och din sambo har gått/går igenom en period där ni båda kände att ni "böjde er" (lågt i grottans tak) för varandras behov? Alltså att ni båda kände som att den andres behov tog för mycket plats? ELLER kanske att ni båda tillsammans har gått igenom en period där ni båda kände er "nedtyngda" av yttre omständigheter? (t ex bekymmer med ekonomi, oro inför en ny situation etc etc)
    När det ser ut som att ni har hittat en lösning (hittat en väg ut....en gång i grottan....högt i tak...där ni kan "resa er upp" och "gå vidare") så kommer nästa bakslag eller en stark misstro på att problemen verkligen är över (Mörk hotfull skuggvarelse)?

• lishe

Puffar lite för tråden och berättar om min dröm.
    I drömmen lämnade jag min son (21 månader gammal) ensam hemma för att bara "snabbt" springa iväg med lite väskor (så att jag skulle slippa bära all packning på en gång sen)

Jag tänkte att min mamma (som skulle skjutsa oss till flygplatsen) skulle komma förbi, upptäcka att min son var ensam och ta hand om honom. Därför tog jag tid på mig och uträttade en del andra ärenden. Träffade på gamla vänner som jag pratade med en stund. Åt middag hos min syster. Duschade hemma hos en kompis. Lämnade av en massa kläder hos samma kompis. Sen hade jag ingenting att ta på mig så tillbaka till systern för att låna kläder. Nu hade det gått många timmar och jag ringde min mamma på mobilen för att höra hur det gick med sonen min och om han var ledsen eller nått. Men hon hade aldrig kommit förbi!!! så han var hemma helt ensam sen flera timmar tillbaka. Fick sån panik och hjärtklappning så jag vaknade!
    Säkert inte en helt ovanlig mardröm......fy vad hemsk den var Jag kramades med min pojke hela dan sen och hade massor med skuldkänslor!!

• Lilja84

Mina drömmar är alltid lite extra konstiga (betyder inte hemska) ... tex en dröm jag hade så kunde jag aldrig se mig själv utan bara min omgivning och allt såg ut om en film från tidigt 70 tal alltså lite sådär blurrigt , men allt realistisk .. och av någon anledning så langade jag knark ?! och denna dröm fortsatte natten därpå och var i realtime (alltså 8 timmars sömn gav 8 timmars drömvärld, alltså dagtid blev kväll). ... va tusan ska detta innebära?

• lishe

Fick en påminnelse om att tråden behöver en liten puff!
    Jag funderade på Lilja84s dröm. Jag drömmer själv ganska ofta att jag tar droger!!
    Att använda droger i drömmen kan betyda att man flyr verkligheten, att man stänger av sina känslor eller att man söker svar utanför sin egen verklighet kanske??
    Men vad betyder det att man säljer droger?
    Att drömmar fortsätter nästa natt har jag hört talas om men aldrig upplevt själv tyvärr.
    Däremot kan jag ha drömmar som liknar varandra mycket.
    Jag har hört att vissa medvetet kan ta sig tillbaka till en dröm de haft tidigare! För att fortsätta den liksom. Är det någon här som har erfarenhet av det?
    Och gärna fler som vill tolka lilja84s drömupplevelse!

Svar på tråden Drömtydning