• brokig

Lite nyheter på julbordet, tack!

Ni som redan är nöjda med den typen av julbord ni har hemma hos er behöver inte ändra er, men här kan vi som vill lägga in lite nya recept, kanske grönare, nyttigare eller roligare för att bryta traditioner eller för att tillgodose nya kostpreferenser.

I år är jag hembjuden till mina föräldrar som enbart har rätter med kött och fisk, ingen sallad, potatis eller något vegetariskt att tala om. Jag skulle gärna ta emot tips på sånt som bryter av och gör maten mindre mastig. Kanske någon fräsch sallad eller någon slags paj? Gärna sånt som konservativa föräldrar kan acceptera utan att skicka mig till psyket, typ

Själv tipsar jag om ett alterativ till Ris a la Malta
    Risgrynsgröt
    Vaniljkesella
    och halvtinade hallon blandas i valfria proportioner och blir ett lite syrligare och mer lättätet efterrättsaltertiv efter alla dessa fettbomber.

• Svar på tråden Lite nyheter på julbordet, tack!
  • pepper

www.scan.se finns det en del julrecept. Fräsch äppelsallad, rödbetscheesecake. Du kan ju kolla där.

• brokig

tack!

Fler tips, helst på sånt ni själva laget så att man vet att det iaf finns någon som gillar det

• Jennski

prova det finska julbordet...morotslåda, kålrotslåda, moslåda

• NoomiNoomi

Min mamma brukar göra små miniost och skinkpajer och så gör hon en räkröra oxå. Mums. Längtar som bara den efter julmat nu - bara en vecka kvar

• teljeufo

Jag har finskt påbrå så vi har alltid: Kålrotslåda, Morotslåda och potatislåda på julbordet

• kassio

Förra året gjorde jag en potatissallad med smak av pepparrot och saffran, som ett alternativ till Jansson. Jag tyckte den var supergod, den hamnar på julbordet i år igen!

Dessutom kommer jag att göra ytterligare lite nymodigheter i år: Coleslaw med saffranssmak (som ett alternativ till rödkålen) och saffransplättar som kommer serveras med en björnbärskompott och en liten "klick" ris-ala-malta (så får traditionalisterna sitt också).

• lata kocken Johanna

kör lite på kassios förslag

coleslaw på rödkål - så fin färg!

ris a´la malta med knäcktak - alltså mer som en creme brule
    fast jag brukar byta ut grädden och sockret mot vaniljvisp

• lata kocken Johanna

jo sen är ju vinbärssill gott

och grönkålspaté

och istället för skinka är det jättegott med griljerad kycklingfilé

• snobben

Omelett med räkor är gott!

• Mountains

Jag gör alltid en fräch sallad, i år blir det en sallad med fänkål, ruccula, dill och lite annat gott i. En stående klassiker är att jag gör en rödbetsatsiki (recept finns på www.Arla.se), väldigt smarrig till det mesta på julbordet.

• lata kocken Johanna

socker och sojastekta kålrotsstavar eller andra rotsaksstavar (kokas innan i saltat vatten så de blir mjuka)

mums ensamma eller till allt annat varmt

och ädelost"jansson" dvs som vanlig jansson - men byt ut ansjovisen mot ädelost

Svar på tråden Lite nyheter på julbordet, tack!