Inlägg från: Ásgrímur |Visa alla inlägg
  • Ásgrímur

Namn ni tycker är fula ?

Sötnöten skrev 2011-06-07 06:51:08 följande:
    Thor e så bedrövligt fult!!!! Å jag e så trött på alla tindra, glittra, vilda å vilja å såna tramsnamn!
    Vilda är ett gammalt svenskt namn. Vilja har också en längre historia bakom sig än nypåhittade namn som t ex. Tindra. Så om du var konservativ vad gäller namn kan jag förstå att du anser t ex. Tindra vara ett tramsnamn, men varför Vilda?

Jag tycker snarare att det är tramisgt med denna lilla trend bland internationalister att ge sina barn "internationella" namn som Kevin etc.
  • Ásgrímur
    MHoof skrev 2011-06-07 11:30:15 följande:
    Gillar inte alla dessa "äldre" namn som börjat komma tillbaka. Algot, Vilgot, Manfred, Alfred, Nils, Svea, Astrid...nä fy fan. Men annars har jag inga problem med namn egentligen. Bara namnen som alla på äldreboendena har :P
    Varför gillar du inte de namnen? Astrid t ex. är ett väldigt fint namn.
  • Ásgrímur
    MHoof skrev 2011-06-07 11:33:56 följande:
    Näää jag vet inte varför jag inte gillar dom. Gör det bara inte alls. Skulle aldrig falla mig in att döpa mina barn till något sånt.
    Det enda äldre namn som jag skulle kunna tänka mig är Sally, min farmor hette det. Eller göra om det till Salli eller så. Men annars nä.... :)
    Som tur är så är det många som inte tycker som dig. De äldre svenska namnen växer i popularitet. Det kanske beror på att folk i detta så kallade "nya Sverige" greppar efter fast mark, och lyfter fram svenska namn som en del av sitt kulturarv.
  • Ásgrímur
    MHoof skrev 2011-06-07 11:41:19 följande:
    Kanske det....alla är olika!
    Antar att du har barn som har ett av dessa namn och du tog illa vid dig?
    Nej. Jag ogillar däremot denna nya internationalistiska rappakalja som spottas fram i massmedia vareviga dag, där det mest populära av allt är att klanka ned och stampa på allt svenskt.
  • Ásgrímur
    071001 skrev 2011-06-07 13:06:51 följande:
    Moi de.. vår dotter heter Siri. Gammeldags och tydligen ett katt-namn samt väldigt finskt enligt många tyckare.
    Siri är ett fint namn. Lite ovanligt, och jag associerar det mest med en av Strindbergs fruar, teaterskådespelerskan Siri von Essen.
  • Ásgrímur
    Emmi27 skrev 2011-06-08 12:29:19 följande:
    Vidar och sånna här nordiska namn. Fula öht. Finns fler fula namn än fina, skulle ta hundra år att räkna upp alla men den trenden som finns nu med gubbnamn gillar jag verkligen inte
    Jag håller inte alls med. De fulaste namnen tycker jag är Mohammed, Moustafa, Ali och diverse andra, snarlika namn. Nordiska namn däremot, finns det gott om som är väldigt fina, och en del som låter lite värre. Precis som inom alla kulturer.
  • Ásgrímur
    MansonDust skrev 2011-06-08 16:33:24 följande:
    Håller med dig där. Mohammed/Mohammad är väldigt fult. Achmed också.
    Jo, Achmed eller Ahmed är nog ett av de absolut fulaste namn jag känner till. Rodriguez är också väldigt fult. 
  • Ásgrímur
    MammaPlutt skrev 2011-06-08 17:43:06 följande:
    Haha jag heter Rodríguez och tycker det är ett av världens coolaste och finaste namn, men det är ju också mitt efternamn. Man kan väl inte heta det i förnamn...eller?

Fula namn enligt mig: Gösta,Gärda,Karl-Philip,Tindra,Emma,Linnea,Niklas, Robin,Tor,Kristin osv.

Ja, alla har vi olika åsikter. Det är nog få som tycker att sina egna namn är fula. Tyvärr så verkar det vara en trend bland somliga svenskar och utlänningar i Sverige att anse att svenska namn är fula. Själv tycker jag, och förmodligen de flesta, att svenska namn är fina. Till skillnad från t ex. spanska namn osv.
Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?