Inlägg från: Brünnhilde |Visa alla inlägg
  • brünnhilde

Namn ni tycker är fula ?

Neo och Nova toppar min lista över hemska namn. Blä.

• Brünnhilde

Nu svarar jag vilka namn jag tycker är just _fula_, alltså _ljudmässigt_ fula. Inte efter vilka namn jag tycker är lämpliga eller olämpliga alltså, för det finns ju många namn som låter fina men som inte har så bra associationer med sig. T.ex. Tindra och Engla som nämns här ovanför i tråden.

Men FUUUUULA namn då:

Agda
    Asta
    Hjördis
    Åslög
    Åsa
    Hulda
    Augusta
    Eulalia
    Ulla

Sune
    Urban
    Hubert
    Örjan
    Knut
    Kurt
    Ernst
    Måns

Generellt så tycker jag att de flesta namn som innehåller u, å och ä är fula, samt namn som innehåller "oflytande" konsonantkombinationer som "rnst", "rt", "gd...

• Brünnhilde
    Strix skrev 2011-08-07 22:50:26 följande:
    Marianne. Fattar inte att det börjar bli trendigt. Och alla namn som egentligen är amerikanska (tiffany, kevin etc). Men värst är nog engelskspråkiga smeknamn, som Lex, Rex etc. Det kan funka på seriefigurer eller hundar men inte en man. Tänk på alla yrken ni kan komma på. Finns inte många där dessa namn funkar.
    Jo, håller med om att de där namnen är olämpliga. (Utom Marianne - det tycker jag är vackert, men känns som fel generation för att så många tanter i 60-65-årsåldern heter det.) Men är de "fula"..? Det tycker inte jag - Kevin är t.ex. riktigt snyggt. Men på en engelsman eller amerikan...

Rex Harrison hette en mycket bra skådespelare, och det passade på honom. Men - han var engelsman som sagt...
  • Brünnhilde
    SanTan skrev 2011-08-12 13:08:57 följande:

Fattar inte varför många tagit upp namn som Maria och Anna som fula... känns som väldigt vanliga klassiska svenska namn. Men som sakt smaken är som baken.

Jag har väldigt svårt för Sixten och Gunnar... har kompisar med barn med dessa namn. Känns inte rätt på en liten bebis i mina öron!

Gillar inte heller Marianne, men det verkar blivit poppis efter Ebba von Sydov döpte sin dotter till det!

Har även kompisbarn med namnet Eva... inte heller min grej!

Maria och Anna fattar jag inte heller hur någon kan ha något emot. Jag tycker tvärtom att de är perfekta flicknamn: slitstarka, feminina, klassiska, etablerade sedan urminnes tider, passar i alla samhällsklasser, inget krångel med stavning eller uttal...

De franska formerna är också fina: Marie och Anne. Samt kombinationer som Marie-Anne, Marianne, Anne-Marie... Även om kombinationerna känns mer bundna till en viss generation (40-talister och tidiga 50-talister), medan Maria och Anna känns mer tidlösa - vilket man ju kan tycka vara en fördel.
  • Brünnhilde
    vallakra skrev 2011-08-13 21:33:44 följande:
    Gillar inte när man ger barn "färdiga" smeknamn. Nisse istället för Nils, Ville istället för Vilhelm osv.
    Och där håller jag med. Detta är väldigt olämpligt, för då kan ju personen aldrig göra den där distinktionen som man oftast vill göra: att man är Margareta på en ny arbetsplats, inför chefen, i officiella sammanhang som när man gifter sig, skriver under debattartiklar eller skriver på viktiga papper... Men Maggan inför familj och vänner. Utan man måste vara Maggan med alla från dag 1... Jag tror faktiskt att det till och med kan påverka hur andra ser på personen. Typ att man inte känner samma respekt för Olle som för Olof...
  • Brünnhilde

Träffade just en ung kvinna vars barn hette Boy och Majk..! Majk ska alltså vara "Mike", men hon tyckte att det var så svårt att stava till, så hon stavade det "på svenska". Boy borde väl ha stavats "Båj" med den logiken... men logik är inte denna unga mammas starkaste sida, har jag på känn..!

• Brünnhilde
    5by5 skrev 2011-08-18 10:07:13 följande:
    Jag tycker Majk var lite fint. Låter som en maskulin form av Majken å det är ett jättefint namn tycker jag!
    Jag gillar inte Majken heller - tycker att det är ett väldigt simpelt smeknamn. Men grejen med "Majk" var ju att det skulle vara "MIke" - alltså det engelska smeknamnet på Mikael. Men att det var för svårt att stava till..! =)
  • Brünnhilde
    ALO skrev 2011-08-18 11:25:34 följande:
    Jag har svårt för Molly..Kan bero på att vår grannes hund hette det när jag var liten. Annars har jag svårt för Conny, Benny, Milton, Saga, Nova, Milo, Enzo (pga av att vår hund heter det!) mfl...

Kan inte säga att jag hatar namnen, men jag skulle ldrig döpa mina barn till det. Men smaken är som baken och tur är väl det!!! :D
    Ja, Molly är _gräsligt_! Tror jag tycker så för att jag läste en massa brittiska romantiska romaner när jag var ung. Och i dem hette alltid hjältinnan typ Catherine eller Elizabeth... eller möjligen Jane eller Sarah om det handlade om en guvernant som gifte sig med Lorden på slutet... medan pigan hette Molly, Polly eller Dolly..!
  • Brünnhilde
    Kissekatten skrev 2011-08-28 22:39:32 följande:
    Jag tycker inte om Molly. Det låter som ett djurnamn.
    Där håller jag med. Molly, Polly och Dolly är nog de värsta namnen jag vet... Inte bara för djurassociationen, utan för att de låter så pig-aktiga...
  • Brünnhilde
    MammaPlutt skrev 2011-08-28 22:50:22 följande:
    Haha, tänker på barnprogrammet Molly Mus :D
    ..hur-eller-hur, så är det knappast namnet för Volvos första kvinnliga VD..!  =)
Svar på tråden Namn ni tycker är fula ?