• Lykka

Om det ska vara gratis med självvalda kejsarsnitt så ska det också vara gratis med andra självvalda ingrepp inom sjukvården!

Kejsarsnitt är något man tar till när ens kropp inte klarar av att föda normalt. Det kan ha flera orsaker. Ett kejsarsnitt är inte lika bra för varken mamman eller barnet som en vanlig förlossning. Och det tar längre tid att läka efteråt. Ett kejsarsnitt är en andra lösning helt enkelt när naturen inte kan ha sin naturliga gång.

För mig känns det väligt olustigt att lägga skattepengar på ett ingrepp som inte är nödvändigt för varken mamman eller barnet.

Ska DU få ett snitt gratis så vill jag ha nya tuttar gratis. För det är precis lika nödvändiga ingrepp förutom att mina tuttar kostar mindre pengar för staten än vad ditt snitt gör...

Självvalda KS i all ära men se då till att de kvinnorna få bekosta dem själva!

• Svar på tråden Om det ska vara gratis med självvalda kejsarsnitt så ska det också vara gratis med andra självvalda ingrepp inom sjukvården!
  • Selfish Geene
    Lykka skrev 2011-06-06 21:15:07 följande:

Kejsarsnitt är något man tar till när ens kropp inte klarar av att föda normalt. Det kan ha flera orsaker. Ett kejsarsnitt är inte lika bra för varken mamman eller barnet som en vanlig förlossning. Och det tar längre tid att läka efteråt. Ett kejsarsnitt är en andra lösning helt enkelt när naturen inte kan ha sin naturliga gång.

För mig känns det väligt olustigt att lägga skattepengar på ett ingrepp som inte är nödvändigt för varken mamman eller barnet.

Ska DU få ett snitt gratis så vill jag ha nya tuttar gratis. För det är precis lika nödvändiga ingrepp förutom att mina tuttar kostar mindre pengar för staten än vad ditt snitt gör...

Självvalda KS i all ära men se då till att de kvinnorna få bekosta dem själva!

Skattepengarna räcker inte till gratis ingrepp för alla.

om det var du som bestämde och du var tvungen att prioritera en av grupperna, vilken av dom skulle få sitt ingrepp bekostat av skattemedel och vilken grupp skulle få betala själva?
  • Lykka
    Selfish Geene skrev 2011-06-06 21:36:20 följande:
    Skattepengarna räcker inte till gratis ingrepp för alla.

om det var du som bestämde och du var tvungen att prioritera en av grupperna, vilken av dom skulle få sitt ingrepp bekostat av skattemedel och vilken grupp skulle få betala själva?
    INGA! Jag anser inte att några ingrepp som inte är medicinskt nödvändiga ska bekostas av staten. Kan väl tycka rent spontant att en bröstop är bättre än KS då KS inte är ett bra val för mamma och bebis men faktum kvarstår- onödiga ingrepp ska bekostas av personen själv.
  • Jamo

Vad sägs om att skita i andra om dom har ett val? Även om inte du gillar deras val så är det verkligen inte ditt problem. Kom inte med skattepenga-svaret. Finns mycket som jag inte vill lägga skatt på men förstår att JAG inte alltid kan få som jag vill. Det är så ett samhälle funkar.

• Jamo

Även om kroppen klarar KS, vad säger ni om psyket inte klarar det?

• Lykka
    Jamo skrev 2011-06-06 21:40:10 följande:
    Vad sägs om att skita i andra om dom har ett val? Även om inte du gillar deras val så är det verkligen inte ditt problem. Kom inte med skattepenga-svaret. Finns mycket som jag inte vill lägga skatt på men förstår att JAG inte alltid kan få som jag vill. Det är så ett samhälle funkar.
    Vadå skita i om andra har ett val? De har INTE ett val (som tur är). ALLA får inte snitt. Och min poäng med tråden är att det är helt ok för ALLA får inte gratis bröst, näsjobb eller stämband heller.
  • Lykka
    Jamo skrev 2011-06-06 21:40:52 följande:
    Även om kroppen klarar KS, vad säger ni om psyket inte klarar det?
    Om psyket inte klarar det så är det ju en medicinsk lösning. Men vad menar du med psyket? Jag köper inte dravlet om att "jag vågar inte föda barn"- skaffa inte barn då!
  • Selfish Geene
    Lykka skrev 2011-06-06 21:39:26 följande:
    INGA! Jag anser inte att några ingrepp som inte är medicinskt nödvändiga ska bekostas av staten. Kan väl tycka rent spontant att en bröstop är bättre än KS då KS inte är ett bra val för mamma och bebis men faktum kvarstår- onödiga ingrepp ska bekostas av personen själv.
    Ser du inga fördelar med att bekosta även ingrepp som inte är nödvändiga fysiskt? 
    (tex psykiskt välmående) 
  • Lykka
    Selfish Geene skrev 2011-06-06 21:43:17 följande:
    Ser du inga fördelar med att bekosta även ingrepp som inte är nödvändiga fysiskt? 
    (tex psykiskt välmående) 
    Jo, jag ser psykiska problem lika allvarligt som fysiska. Tvivlar dock på att vi har samma uppfattning om vad som är "tillräckliga" psykiska problem. Som sagt- "jag vågar inte föda vaginalt" är inte hållbart för mig. Då ska man kanske överväga adoption istället.
  • Lykka

Det finns kvinnor som mår otroligt dåligt över sina bristningar, bröst, sin näsa osv. Vem bryr sig om dom? Ingen. Varför skulle deras problem vara mindre värda än kvinnans som vill ha ett KS. Och varför skulle deras "problem" röra samhället över huvud taget? Då får man väl bekosta ingreppen helt enkelt om det är SÅ viktigt?

Svar på tråden Om det ska vara gratis med självvalda kejsarsnitt så ska det också vara gratis med andra självvalda ingrepp inom sjukvården!