Gamla ägg?
Hej!
Är det någon som vet hur det ligger till med ägg som passerat bäst före-datum med två dagar? Skall man slänga? Kan man använda i mat? Kan man kontrollera om de verkligen är gamla?
Hej!
Är det någon som vet hur det ligger till med ägg som passerat bäst före-datum med två dagar? Skall man slänga? Kan man använda i mat? Kan man kontrollera om de verkligen är gamla?
Lukta, smaka, titta!
Ägg som förvaras i kyl har betydligt längre hållbarhet än bäst före datumet.
Du märker på lukten om de skulle vara för gamla.
ägg har längre hållabarhet. De datumen som står är för rumstemperatur. Antar du har äggen i kylen
Tusen tack för svaren! Jag har haft dem i kylen och de sjönk
Jag brukar inte ens titta på datumet Däremot knäcker jag äggen separat i ett glas innan jag häller dem i stekpanna eller smet så märker jag ju om något skulle lukta eller se lurt ut; inlärt från mormor som hade god vana vid att bedöma matkvalitet utan datumlappar
Kul med sjunktestet förresten.
Ska jag steka ägg så föredrar jag gamla ägg. Dom flyter ut mer i stekpannan (= mer stekyta som jag älskar)
Bäst föredatumen på ägg är satta för att förvara äggen i rumstemp eller till och med lite varmare.
2-3 VECKOR efter bäst föredatum är inga som helst problem om de legat i kylen.
Knäcker precis som Åsa alltid äggen i ett glas innan jag använder dom om jag är osäker. Innan jag kokar ägg som jag inte riktigt är hundra på så kör jag med vattentricket