Inlägg från: Anonym (matte till Ludde) |Visa alla inlägg
  • Anonym (matte till Ludde)

Trodde min hunds mage skulle spricka!!

Kan en valp på åtta månader äta ihjäl sig? Har sen en tid världens goaste golden valp! Han älskar mat och äter exakt allt! Han länsar skålen på några minuter. Sen går han runt och gnyr och vill ha mera. Igår kväll hade vi kalas. Vi satt ute och hade två tårtor inne. Jag ställde dem på bänken för att gå ut med andra saker. Ludde var då utomhus. Men hur än det var så lyckades han smita in! Och rusat in i köket och när jag ska hämta tårtorna finner jag honom sittandes på golvet i en hög av tårtrester...! Han hade lyckats få ner dem på något vis fråga mig inte hur! Och helt enkelt gluffsat i sig hela alltet! Till saken hör att han hade fått mat rätt nyligen så han borde ha varit mätt!  Han hann äta nästan all tårtan också! Efteråt la han sig på sin bädd och var allmänt jätte slö. Efter att gästerna gått hem och jag satt mig i soffan kom han och la sig nedanför mig. Jag klappade honom såklart och sen la jag mig på golvet med honom. Kände då på hans mage och den var verkligen stenhård!! Dessutom mullrade det som tusan. Då jag masserade honom gnydde han lite. Tänkte att snart spricker han ju!! Gav honom vatten och sen tog jag ut honom i skogen!  Men dock utan resultat. Men i morse vid fyra tiden kom han så in till mitt sovrum och gnydde och ville ut. Jag drog på mig kläder och gick iväg ut! Och jösses sånt lass han fick ur sig!! Lillvovvsen min måste ha varit smockfull! Nu till min fråga är det nån här som vet om en hundvalp kan äta ihjäl sig? Och hur stora mängder tål de egentligen? Är det normalt att de äter tills de är proppfylld i magen??

• Svar på tråden Trodde min hunds mage skulle spricka!!

Ingen som vet nåt??

Han får mat efter vad som rekommenderades av uppfödaren. Han får INTE när han vill ha mera. Men fick han skulle han äta!
    Jag borde säkert ha ringt... Skäms men ville avvakta ett tag. Hade koll på honom under tiden tills jag la mig. Och det hade  jag tills han la sig i sin bädd och verkade bättre. Jag är ingen djurplågare...

Var in te enbart mitt beslut men jag gjorde fel! Men det betyder väl ändå inte att jag plågar min hund! Han är mitt allt... vilken tur att ingen annan gör misstag...

Det var absolut inte nån choklad i dem.  Det var jordgubbstårtor utan grädde hade en slags "knäckigröra" på. Minns inte vad den heter. Vet väl jag också att det inte är bra! Jag hade självklart ringt om det blivit värre!

Nästa gång ringer jag veterinären direkt.  Försäkrad är han redan. Jag rådgjorde med en vän som haft hundar i hela sitt hittills 34 åriga liv. Och en av  hennes hade gjort samma sak dock med glasstårtor... och då fick råden hon gav mig när hon ringde veterinären... och ja jag gjorde som hon gjorde helt enkelt och höll koll på honom. Visst han mådde inte bra men han var inte heller döende.

Idag är min "lill" valp återigen sitt gamla jag. Dock har jag inte gett honom mat ännu. Han ska få senare men han kan ju inte enbart äta...  även om han vill mitt lilla matvrak. NU hålls allt gömt. Fast han är riktigt "duktig" på att hitta. Får gömma sånt han inte ska ha högst upp annars är han där. ;)

Ja uppenbarligen har jag numera fått hem ett matvrak utan like hehe men underbar är han!  Vaknade i morse av en duns och tänkte att oj vad hände nu! Jodå den "lilla" hunden hade vält omkull en blomma som stod i ett hörn och satt mitt i jorden och viftade på svansen... hm välkommen i valpvärlden matte eller? Klumpfotig och matvrak här blir det hålla i grejjerna och maten :) Men i gengäld oerhört tillgiven och underbar. Men så är jag partiskt ocksåCool

FÖRLÅT! jag glömde ju att tacka för era svar. Tack mysiga ni som delar med er av era erfarenheter till mig! Blev genast lugnare inombords.
    Fick besök idag av en kompis med sin lilla bebis han vaktade bebisen hela tiden hihi. När hon somnade satt han brevid vagnen. Sen så fort hon vaknade så gick han dit igen och sen gick han och hämtade oss hihi gobubben min! Bådar gott inför framtiden då vi väntar vårt första barn nu :) Men självklart är ju lillvovven våran bebbe också Tungan ute

Haha oj oj så glupska de är våra älsklingar. Ja du mina tofflor jag hade under sängen har han också letat fram och den ena har han och bär runt på hela tiden och den andra har tydligen funkat som tuggleksak. Var ute i skogen idag med min buse och ja där började han såklart att äta mossa!! Mossa kan ju omöjligt vara gott men det var det tydligen. Sen kom vi hem och grannens son på tre år var och hälsade på. De gosade och lekte bra länge så det är full fart. Efter det lyckades Ludde offcourse att få upp dörren till förrådet där hans torrfoder står. Vi hörde dock dunsen då säcken vältes så vi hann på honom denna gång! Hade han fått sin vilja fram hade han gladeligen glupskat i sig hela säcken säkert... den som sa att det bara är att skaffa hund är inte ägare till min Ludde hihi. Jösses ska sätta hänglås på allt snart tror jag.

Jodå han mår bra idag.

Svar på tråden Trodde min hunds mage skulle spricka!!