beccagranen skrev 2011-06-07 07:39:49 följande:
Normalt sett så kräks dom upp maten, om det blir för mycket. Precis som människor så blir dom illamående och slöa. Det som kan hända är att inre orgon blir påfrestade och hundar löper stor risk för tarmvred. Jag hade gjort precis som ts, avvaktat- gått en promenad- gett vatten och låtint hunden vila. Man känner själv av när det inte står rätt till, tro tusan att hunden var slö och trött av all den maten. Valpar blir över lag alltid uppsvälda och hårda kring magen när dom har ätit.
TS jag tycker att du nu ska låta hunden gå på fastande mage till eftermiddag, ha endast vatten framme under dagen. Sedan så ska du portionera ut måltiderna efter rekomendation för hundens ras och ålder, och håll dig till det. Många valpar känner inte när det räcker, mättnaden kommer efter ca en halvtimme. Låt honom ha tuggben om han vill ha mer.
Äter hunden torrfoder så kan dom i princip inte kräkas upp det då torrfodret absorberar all vätska och sväller ytterligare. Tro mig, min tik satte i sig 34 dl torrkulor, hon såg ut som en spärrballong och veterinären ordinerade endast lugna promenader samt strikt med vatten. Iofs hade jag själv sett att veterinären gav kräkmedel, men inte det..