SBAB Bank
hej!
Är det någon som har erfarenhet av bolån hos sbab bank?
Läste att man kunde ta bolån hos dem på 95% istället för 85% som det är överallt nu?? vad är haken med sbab?
är mkt intresserad av era erfarenheter!!!
hej!
Är det någon som har erfarenhet av bolån hos sbab bank?
Läste att man kunde ta bolån hos dem på 95% istället för 85% som det är överallt nu?? vad är haken med sbab?
är mkt intresserad av era erfarenheter!!!
Om jag har fattat det rätt så är det lagstiftat att man inte kan få lån på mer än 85% av bostadsvärdet med bostaden som säkerhet, så det är nog något som inte stämmer. Lånar man mer än så, så är det ju utan bostaden som säkerhet och därmed högre ränta på den delen.
Håller med, tycker det låste konstigt...
Är det nån som har sitt bolån hos dem, även om det är till 85 % som vill dela med sig av erfarenheter?
Många banker lånar ut mer än 85% men inte med bostaden som säkerhet utan man får ta ett blancolån (=högre ränta) för den delen som går utöver 85%.
När vi gjorde lånelöfte hos dom i höstas fick vi inte låna upp till 95 % utan de krävde 85%, har de infört egna regler?
Jag vet inte hur det är nu, men en grej med SBAB var när vi skulle ta lån var att de hade en aningens högre räntor och det gick absolut inte att förhandla om räntan. Sen krävde de också att man skulle ha amortera bort en del av lånet på en viss tid. summa sumaro blev det mer förmånligt för oss att låna i Handelsbanken. Vill man dessutom ha en försäkringsskydd som gör att halva lånet försvinner om ens partner avlider för 55 års ålder var man tvungen att betala för det. På handelsbanken ingick det så länge man var frisk.
Sen måste jag säga att det är krångligt att bara ha telefonkontkt med sin bank, helt hopplöst snarare. Speciellt för oss som var helt nya på detta området kändes det jättejobbigt att ta saker över telefonen, kändes mycket bättre med en personligt kontakt, ansikte mot ansikte.
Jag hade lån hos sbab mellan 2003 och 2010. Det var alldeles okomplicerat. Enda kontakten jag hade med dom var när jag skickade in låneansökan då en handläggare ringde upp för att prata om något jag har glömt vad.
Numera måste man ha 85% hos sbab som hos de flesta andra banker.
Sbab är en förkortning för Sveriges Bostadsfinansieringsaktiebolag och är statligt så det är ingen skum och udda interbank driven av skummisar med dold agenda . Några hakar tror jag inte det finns.