• Litet My

Vad upplever du att folk inte VILL lära sig om funktionsnedsättning?

Eventuellt skrev 2011-06-10 14:23:14 följande:
    För att en förståelse eller kunskap hos omgivningen kan underlätta enormt för föräldrar/barn/personer med funktionshinder. Och kanske för att man är intresserad rent allmänt? Annars kan man skita i det.

Ingenting alls (se inlägg ovan)
    Att beteenden som ej är socialt accepterade inte beror på brister i uppfostran
    Att det inte är synd om alla föräldrar till barn med funktionshinder/barnen
    Att fh som inte synd ändå finns och är just ett fh
  • Litet My

*Att föräldrarna gör/har gjort allt de kunnat och förmodligen mer än man kan drömma om ifall man inte varit inne i svängen själv

*Att barnen inte är elaka trots att betendet ibland kan te sig fult/illa

*Att de kämpar på med vardagen säkert 10 gånger mer än vad man själv gör för att få den begriplig.

Med kunskap kommer man längre än genom att bara /tro och tycka en massa.

• Litet My
    Kimona skrev 2011-06-10 18:02:59 följande:
    "att metoder som verkar grymma mot vanliga barn kan hjälpa annorlunda barn mycket"

Tänk igenom det där en gång till ts
    Men det stämmer ju
  • Litet My
    Här och nu skrev 2011-06-10 18:14:11 följande:
    Vem har sagt att det ska skrivas om föräldrar? Ganska konstigt att inte VILJA lära sig om nåt som 10-20% av befolkningen har, så man slipper problem på båda håll när man ses. Och frågan var vad man tycker att folk inte VILL lära sig. De som INTE vill lära sig ska inte svara.
  • Litet My
    Pepparfrun skrev 2011-06-10 18:21:57 följande:
    Du lade den fortfarande under föräldrar/funktionsnedsättning. Alltså för föräldrar som har en funktionsnedsättning.

Varför babblade du bara om barn i trådstarten då?
    Är väl bara att anmäla och be att få tråden flyttad om du stör dig istället för att skriva OT inlägg.
  • Litet My
    Kimona skrev 2011-06-10 18:08:07 följande:
    Ja men är det rätt för det? Nu vet inte jag exakt vilka metoder som menas, men som det står så låter det väldigt fel
    Ja en del barn tex barn med Autism kan man behöva vara extremt tydliga och konkreta med tex ta tid på saker tex i tråden med äggklockan osv.

För ett barn med Autism kan det vara en räddning medan det snarare kan vara tortyr för ett normalstört barn.
  • Litet My
    Pepparfrun skrev 2011-06-10 18:27:30 följande:
    Jag skriver inga ot-inlägg. Jag förklarar för dig att man inte behöver veta allt om alla människor man träffar på. Varför ska man behöva veta varför ungen i affären vrålar? Kommer ljudet försvinna då?
    Tycker fortfarande inte att dina inlägg tillför trådens syfte något alls.
  • Litet My
    Kimona skrev 2011-06-10 19:25:09 följande:
    Jag tycker att de med utvecklingsstörning som inte kan respektera andra och låta dom vara ifred ska ha en assistent och jag hoppas att det ska komma fler möjligheter för dem att få assistent, då det är svårt att få idag (vad jag förstått).
    Finns många människor som är så, utan att för den sakens skull ha en utvecklingstörning, vad skall vi göra med dem?
  • Litet My
    Här och nu skrev 2011-06-10 19:32:20 följande:
    Precis, undrar jag med. Finns de med utv.störning som uppför sig bättre än vissa normalstörda.
  • Litet My
    Kimona skrev 2011-06-10 19:44:09 följande:
    Jag har aldrig stött på en sån person så jag vet tyvärr inte. Jag kan bara utgå från mig själv och mina upplevelser
    Räcker att gå ut på puben...

Sedan tycker jag nog du övereagerar KRAFTIGT, bara för att någon med utvecklingstörning stirrat och tjatat på dig så drar du alla över samma kant, är ju inte direkt så att han/hon våldtog dig eller misshandlade dig.
  • Litet My
    Kimona skrev 2011-06-10 19:52:49 följande:
    Du vet inte vad jag varit med om, jag tog upp det i den andra tråden. Killen jag tog upp nu träffade jag för två veckor sedan.
    Från det att jag var tio år fram tills att jag gick ut nian väntade en man på bussen vid samma hållplats som jag. Han hade en synbar utvecklingsstörning och åkte dessutom buss för att komma till ett ställe där de har någon form av aktivitet för de med utvecklingsstörning.
    Varje dag rörde han vid mig, mina armar, min mage, mitt hår. Han luktade på mig, sa att jag var fin, frågade var jag bodde och vilken skola jag gick på. Jag gissar att han var runt 40 år gammal.
    Så att du tycker att jag överreagerar kraftigt får stå för dig, men jag tror inte att du förstår.
    Vilken andra tråd? jag utgick från det du skrivit om här.

Det finns fortfarande ingen anledning att döma ut en hel grupp människor bara för att man stött på ett eller några enstaka exemplar som betett sig illa. Båda två verkar ju ha varit män, har du problem med alla män också?
  • Litet My
    Sveasson skrev 2011-06-10 20:12:37 följande:
    Poängen är att det är DU som har problem och DU som får ta tag i det istället för att stämpla alla som har ett hinder.
    Exakt
  • Litet My
    Sveasson skrev 2011-06-10 20:45:30 följande:
    Okej, då skriver jag om meningen till 15 istället om det känns bättre.

Man är inte ett barn som 15 åring, man kan säga ifrån själv och ligger förmodligen högre intelligensmässigt som 15 åring än vad den utvecklingsstörde gör. 
Svar på tråden Vad upplever du att folk inte VILL lära sig om funktionsnedsättning?