• Här och nu

Vad upplever du att folk inte VILL lära sig om funktionsnedsättning?

Kimona skrev 2011-06-10 19:25:09 följande:
    Och som jag skrev i en annan tråd så håller jag på att sakta men säkert lära mig att vara omkring de med utvecklingsstörning, men jag behöver gå försiktigt fram.
    Tillexempel blev jag satt i en grupp där det fanns en kille med utvecklingsstörning på den utbildning jag går och han var väldigt på och skulle prata mycket med mig och ibland satt han bara och tittade på mig i flera minuter och för mig var det otroligt jobbigt att inte kunna få vara ifred. Jag satt och fick hålla tillbaka tårarna för jag höll på att få en panikattack. Det är inget jag vill känna och jag tycker heller inte att det är mitt fel. Absolut är det mitt ansvar att bearbeta, men jag måste få göra det i min takt.
    Jag tycker att de med utvecklingsstörning som inte kan respektera andra och låta dom vara ifred ska ha en assistent och jag hoppas att det ska komma fler möjligheter för dem att få assistent, då det är svårt att få idag (vad jag förstått).
    Bra att du kan svara lugnt i inläggen o att du får hjälp, men de flesta är inte rädda för de som har utv.störning o därför är det inget skäl att ha assistent, om det bara gäller att va för pratig eller så. Sen är det ju inte utv.störningen som skapat ditt problem, eftersom även sk. normalstörda kan va gåpåiga, ha svårt med respekt, blotta sig osv.
  • Här och nu
    Lilla My21 skrev 2011-06-10 19:29:21 följande:
    Finns många människor som är så, utan att för den sakens skull ha en utvecklingstörning, vad skall vi göra med dem?
    Precis, undrar jag med. Finns de med utv.störning som uppför sig bättre än vissa normalstörda.
  • Här och nu
    Pepparfrun skrev 2011-06-10 19:24:38 följande:
    Men snälla nån. Jag beskrev en situation. Om en person skriker på stan, så skiter jag i varför denne skriker. Jag går därifrån, oavsett om den har funktionsnedsättning, är full eller bara har dåligt beteende.

Jag bryr mig inte om att folk har funktionsnedsättningar. Jag lägger mig inte i att folk uppfostrar sina barn på ett visst sätt. Jag lägger mig inte i att en del inte vill umgås i grupp. Det är inte mina problem.
    Du nännde skrik i minst 3 inlägg. Kan ju va bra för dig att veta att alla inte kan rå för att de skriker.
  • Här och nu
    Kimona skrev 2011-06-10 19:40:54 följande:
    Absolut, alla människor kan bete sig illa mot andra och alla påverkas olika av det också. Tyvärr påverkade det mig så att jag har varit livrädd för de som har en utvecklingsstörning som påminner om den som den där mannen hade.
    Precis som någon med flygrädsla långsamt måste möta den rädslan måste jag långsamt möta min rädsla för de personer som har en synbar utvecklingsstörning.

Jag tänkte att det kanske är enklast för mig att börja våga vara kring barn med utvecklingsstörning och arbeta mig uppåt.
    Har du gått i terapi? För där borde du snabbt få hjälp med att koppla bort utv.störningen från din rädsla, pga. beteendet du är rädd för inte är unikt för dessa personer. Kan bara hoppas att du inte blir aggressiv om du träffar på personer med utv.störning som är lite för pratiga osv.
  • Här och nu
    Kimona skrev 2011-06-10 19:47:49 följande:
    Nej jag har inte gått terapi, jag vet inte vart jag ska börja.
    Jag blir absolut inte aggressiv, jag får panikångest och blir väldigt ledsen.
    Sedan har jag inget problem med att de pratar med mig, att man håller en konversation. Killen jag tog upp hande tittat på mig väldigt länge och gått efter mig på rasten och så och pratat och frågat saker hela tiden.
    Då ska du genast kontakta en kurator på vårdcentralen eller läkare, som kan förmedla kontakt med en billig fobi-terapeut.
  • Här och nu
    Sveasson skrev 2011-06-10 20:00:20 följande:
    Jättebra tråd! Min erfarenhet är att folk (speciellt mammor till normalstörda barn) inte VILL lära sig att även barn utan någon diagnos eller handikapp kan bråka/skrika/slåss/mobba.
    Det känns ofta när man läser här som att de flesta lever i en mycket liten svartvit värld där deras egna ungar utan diagnoser är perfekta, helt ofelbara och aldrig säger ett dumt ord och de ungar de vet om har diagnoser är helt igenom onda, beter sig illa med flit och är de enda orosmolnen på de perfekta ungarnas klarblå himmel.

Ibland vill man bara kräkas över dessa mammors blåögdhet och det är så skönt att få göra just det i en tråd.

Tack ts. 
    Glad att kunna hjälpa till!
  • Här och nu
    Kimona skrev 2011-06-10 19:53:23 följande:
    Okej, tack för informationen. Jag ska kolla upp detta :)
    Ja, såna fobier blir du inte av med på egen hand, det kan jag nästan garantera.
  • Här och nu
    Pepparfrun skrev 2011-06-10 19:42:18 följande:
    Fast jag struntar i det. Jag går därifrån ändå.

Skillnaden mellan dig och mig är kanske att jag inte dömer dessa skrikande människor? Jag bryr mig bara inte.
    Dömer? Varför i helvete skulle jag döma? Jag vet att det KAN HA ORSAKER som de inte råder över.
  • Här och nu
    Kimona skrev 2011-06-10 19:52:49 följande:
    Du vet inte vad jag varit med om, jag tog upp det i den andra tråden. Killen jag tog upp nu träffade jag för två veckor sedan.
    Från det att jag var tio år fram tills att jag gick ut nian väntade en man på bussen vid samma hållplats som jag. Han hade en synbar utvecklingsstörning och åkte dessutom buss för att komma till ett ställe där de har någon form av aktivitet för de med utvecklingsstörning.
    Varje dag rörde han vid mig, mina armar, min mage, mitt hår. Han luktade på mig, sa att jag var fin, frågade var jag bodde och vilken skola jag gick på. Jag gissar att han var runt 40 år gammal.
    Så att du tycker att jag överreagerar kraftigt får stå för dig, men jag tror inte att du förstår.
    Vem berättade du detta för?
  • Här och nu
    Kimona skrev 2011-06-10 20:11:17 följande:
    Vadå stämpla? Jag kan inte hjälpa att jag känner så, man kan väl inte hjälpa vad man är rädd för???
    Hade det varit en normalstörd asiat hade jag kanske blivit rädd för asiater, vad vet jag? Nu är det som det är och jag tycker folk ska sluta sätta stämpeln på mig att jag är en trångsynt idiot.

Man reagerar olika på saker och ting och det som hänt när man var barn och som pågått såpass länge kan inte alla bara glömma bort. Det är ju inte som om jag tycker det är jävligt roligt att få panikångest när särskolan ska på någon utflykt och tar samma buss som jag - jag vill kunna sitta och inte tänka på något alls.
    Fast i andra tråden stämplade du o var otrevlig.
Svar på tråden Vad upplever du att folk inte VILL lära sig om funktionsnedsättning?