Inlägg från: Sömnstörd |Visa alla inlägg
  • Sömnstörd

Vad är barnfattigdom?

Argo skrev 2011-06-08 12:43:14 följande:

Fast om du läser AB:s reportage och blogg om saken så är det just exakt det, det handlar om.

Och därmed folks motreaktioner.

"Hade inte råd med studentkläder för 3000!"

"Var tvungen att låna till utlandsresan!"

"Har inte råd att försörja mina hemmaboende VUXNA barn!"

"Har bara en gammal skruttig mobil!"

Det är ett fullständigt befängt och korkat sätt att presentera problemet, men det kommer med att man rakt av köper Rädda Barnens definition som faktiskt inrymmer väldigt många "normalt levande" familjer - om än inte med senaste mobilen till barnen.

Definitionen är den EU har haft sedan 2003 och är således inget påhitt av BRIS. Sverige är ett av få länder som vägrar skriva på det.
    www.dn.se/debatt/regeringen-forsoker-dolja-okande-inkomstklyftor

Sen är det sorgligt att du endast hämtar din kunskap på AB eftersom det skrivs rätt mycket om detta på alla nivåer, bla finns forskning och där är alla överens att man inte enbart kan gå på antalet kronor utan måste som allt annat sättas in i sammanhanget, i det här fallet i samhället vi lever i.
    Därför blir det extremt idiotiskt att en del (säger inte du) försöker jämföra fattigdom i Sverige med den extrema fattigdom som finns i världen.

www.can.se/documents/CAN/alkohol-och-narkotika/10/AoN-nr4-10-Relativ-och-absolut-fattigdom.pdf
  • Sömnstörd
    Argo skrev 2011-06-08 13:25:08 följande:
    Ja, just det. Rädda Barnens definition.

Vilket inkluderar folk och frågeställningar som på inte sätt, hos verklighetens folk, faller in under begreppet "fattig". Därav proteststormen mot artikelserien.

AB gör en björntjänst åt de ungar som verkligen lever i fattiga familjer när man lyfter fram exempel som de ovan.
    Fel. EU's

Med den definitionen har fattigdomen ökat i Sverige men den absoluta minskat.
  • Sömnstörd
    Argo skrev 2011-06-08 13:45:35 följande:
    Det är AB som kör en kampanj om "barnfattigdom" baserat på RB:s rapport. Folk vänder sig mot AB:s skriverier eftersom exemplen ovan, autentiska, är de som presenteras som "fattigdom". Kanppast i takt med vad gemene man tycker om saken.

En signatur här ansåg att detta "inte var fattigdom" (nä, det tycker inte jag heller) men AB låter det FRAMSTÅ som om det VORE fattigdom. Det var poängen.

Att RB har tagit samma definition från EU, om det nu är EU:s definition i grunden ändrar givetvis inte det faktum att det fortfarande är RB:s definition av "fattig".
    Jag håller med dig helt och hållet vad gällande AB syn på vad journalistik är.

Det sista blir dock helt fel, definitionen har används länge och är fastställd av EU. Du kan omöjligt få det till att det är RB's egen lilla definition hur gärna du än vill. Du kan argumentera emot hela deras rapport men i just det har du fel.
  • Sömnstörd
    Alessia skrev 2011-06-08 13:38:39 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article13139285.ab

Ännu en snyftartikel i AB.

Jag undrar:  båda föräldrarna  uppges vara arbetslösa sedan länge och lever på socialbidrag. De bor i Vällingby i ett av landets hetaste  områden för att hitta jobb. Varför har de inte hittat något???

Killen kan inte vara med i fotbollsklubb för att det kostar för för mycket. Där jag bor, mellanstor stad, och i städer och samhällen runtomkring kostar medlemskap i knatte- och juniorklubb 200:- per termin. Kläder och skor sponsras av företag på orten. Absolut ingen oöverkomlig summa. Den tillämpas också för klubbar där man tränar friidrott , basket, handboll och innebandy. Måste vara en märklig klubb killen vill in i.

Som vanligt är det utlandssemestrar och elektroniska prylar som tas upp som exempel på att en familj är fattig.

ALLA SKA ALLT SOM ALLA ANDRA HAR  - NUUUUU!  Den nya samhällsdoktrinen. Jag ställer inte upp på den. Jobb och egen försörjning först!
    Du kan inte ta er lilla klubb och prisläget där som exempel. Självklart måste du jämföra med de faktiska kostnader den familjen har, inte din.

Att ni inte har så hög avgift har med tex lokalhyror, kommunala bidrag, planhyra osv att göra.

Mina barns terminsavgifter går på tusentals kronor, klubbar helt utan egna lokaler. Så det kan vara riktigt dyrt i städerna fastän klubbarna inte erbjuder dyra specialarrangemang (material osv)

Är det svårt att ta reda på fakta innan man går igång på doktriner och annat larvigt???
  • Sömnstörd
    Alessia skrev 2011-06-08 14:29:12 följande:
    Hmmm - ett av stadens fotbollslag spelar i allsvenskan, det finns 9 stycken ungdomslag med knattar och juniorer och som sagt mycket sker på ideell basis och  mycket sponsras av lokala företag. Fotbollsplaner och lokaler tillhandahålles oftast av kommunen (skolornas idrottsplatser och gräsplaner)Toppen för oss och alla andra i städerna och samhällena runtomkring. Detta är FAKTA i min del av landet. Och säkert finns det klubbar med samma policy även där du bor - leta!  Doktrinen står jag för- den bjuder dig på - och skiter i vad du sedan tycker!
    I den del ja. Det tvivlar jag inte en sekund på.
    Varför har du så svårt att förstå att det tas ut planhyra?
    Alla kommuner bekostar inte sådant helt och hållet...

Jag står fortfarande för att det är inskränkt att inte ta ut fakta och att man försöker applicera sina egna kostnader i en helt annans situation. Tvivlar inte alls att du skiter i vad jag tycker, det är mycket du skiter i...
  • Sömnstörd
    Argo skrev 2011-06-08 17:00:45 följande:
    Sedan när har jag sagt att det exklusivt är deras definition?

Det ÄR deras definition. Det är den de använder. Att den sedan används även av andra har ju mindre med saken att göra. Den blir inte bättre för det.
    Använd visa endast.

Nej, det 'är inte deras definition, de använder den.
    Ett av argumenten till varför rapporten är BS är att de använder egna definitioner - vilket de inte gör, de använder andras vedertagna.
  • Sömnstörd
    Anonym (Fattig mamma?) skrev 2011-06-08 16:44:16 följande:
    Vad skulle vara torftigt med att leva annorlunda? Det är just den vinklingen jag tycker är så fel! Att man sätter så stort fokus på vad som är "fattigt" och "rikt" - som jag skrivit tidigare så kan ingen kallas fattig som är mätt, har hela och rena kläder och frihet kallas fattig! Vad man sedan väljer att göra med tid eller pengar är en annan fråga - men jag skulle vilja se mer acceptans för olika värden i livet än enbart materiella - vilket också skulle göra livet mycket lättare även för de som verkligen har det tufft ekonomiskt. Att dömma ut de som hamnar utanför ramen som görs i AB är bara att sätta ytterligare press på de som redan lider!
    Det är exctrem fattigdom du avser och den finns i sverige också och det är den som minskar. Relativ fattigdom ökar dock och jag förstår att du räknas dit(?)
    Att du sen inte vill associseras med det är en annan sak och en etisk diskussion. Att du inte vill förstår jag eftersom diskussioner liknande dessa alltid har en starkt moraliserande vinkling.
    Det är mer skamligt att vara fattigt idag än vad det var på 1800-talet...
  • Sömnstörd
    Anonym (Fattig mamma?) skrev 2011-06-08 16:44:16 följande:
    Vad skulle vara torftigt med att leva annorlunda? Det är just den vinklingen jag tycker är så fel! Att man sätter så stort fokus på vad som är "fattigt" och "rikt" - som jag skrivit tidigare så kan ingen kallas fattig som är mätt, har hela och rena kläder och frihet kallas fattig! Vad man sedan väljer att göra med tid eller pengar är en annan fråga - men jag skulle vilja se mer acceptans för olika värden i livet än enbart materiella - vilket också skulle göra livet mycket lättare även för de som verkligen har det tufft ekonomiskt. Att dömma ut de som hamnar utanför ramen som görs i AB är bara att sätta ytterligare press på de som redan lider!
    Väljer du själv att leva "torftigt" så är det inget fel alls, du kan dessutom motivera varför. Men att pracka på åsikten "det är inget fel att leva torftigt" till den som verkligen inte har något val, ja då blir det bara ytterligare ett sätt att cementera fattigdomen.
    "Var nöjd och håll käft!"

Fastän AB har sjukt dåligt förhållningssätt till den jornalistiska etiken finns det en poäng med det de gör.
    Att visa att det inte handlar om utlandssemestrar, bilar, droger eller annan lyxkonsumtion. Många inbillar sig det. Sen att folk inte tänker längre än näsan räcker och jämför hur det är för dem själva i byhålan är bara tragiskt. Det säger mer om dem än de som är fattiga.
  • Sömnstörd
    Argo skrev 2011-06-08 17:37:27 följande:
    Med tanke på var Viking bor så kostar det ungefär 800-1000 kronor om året att vara med i någon av de lokala föreningarna.

Men framförallt andas hela artikeln "försvar" av AB:s inställning till vad som är fattigdom. Det känns lite desperat när de försöker övertyga läsarna om att "barn halkar efter".

Viking har ingen att leka med och Playstation och Gröna lund är lika viktigt som mjölk och hela kläder. "Det är lät att glömma bort", påminner oss AB:s reporter

Allt bildsatt med en bild av en barfotaunge (fattas bara smutsen i ansiktet) sittandes på asfalten, lutad mot en stenvägg, med en glass i anden och (möjligen) ett lite sorgset ansiktsuttryck.

*i näst intill en fotnot i finstilt nämns visst att den huvudsakliga inkomsten för två vuxna är socialidrag - som om det hade någonting med saken att göra ...*
    Står det något om syskon, genast där fördubblas kostnaderna och eftersom inga klubbar går med på delbetalning så är det inte genast självklart.  Det har jag jobbat stenhårt för i den klubb jag är engagerad i av den anledningen, många slutar för att de inte har råd helt enkelt. Svaret är att de inte tänker det för ingen har gjort det innan.
    Visst är svaret planering men har man näsan precis ovanför vattenytan så kan det vara oerhört svårt.

Varför riktar du inte kritik direkt till AB? Ärligt så borde fler göra det så att de kanske någon gång ändrar bana lite och du motiverar på ett bra och konstruktivt sätt hur det gått snett med artikeln.
  • Sömnstörd
    Argo skrev 2011-06-08 17:42:07 följande:
    Använd den själv och återkom när du kan svara på min fråga: "Sedan när har jag sagt att det exklusivt är deras definition?".

Alternativt ägna dig åt andra frågeställningar.
    Du frågade och jag gav dig svar. Om du inte vill ha svar ska du inte fråga.
    Alternativt ägnar du dig åt alternativa aktiviteter på internet som inte inkluderar diskutera.
Svar på tråden Vad är barnfattigdom?