• L i n n

Kan man pumpa ett cykeldäck fel?

Jag har köpt en cykel för någon månad sen. Redan från första gången såg och kände jag att framdäcket vobblade. Jag lämnade in cykel på det ställe butiken hänvisade till och fick ett nytt däck på garantin. Nu känner jag även att bakdäcket vobblar och guppar när man cyklar så jag bad sambon lämna in cykeln igen men cykelgubben sa att vi pumpat det fel och att det därför inte går på garantin! Kan man pumpa fel och kan man gå vidare med det?

• Svar på tråden Kan man pumpa ett cykeldäck fel?
  • Kjell2
    L i n n skrev 2011-06-07 13:06:40 följande:
    Jag har köpt en cykel för någon månad sen. Redan från första gången såg och kände jag att framdäcket vobblade. Jag lämnade in cykel på det ställe butiken hänvisade till och fick ett nytt däck på garantin. Nu känner jag även att bakdäcket vobblar och guppar när man cyklar så jag bad sambon lämna in cykeln igen men cykelgubben sa att vi pumpat det fel och att det därför inte går på garantin! Kan man pumpa fel och kan man gå vidare med det?
    Ja, man kan pumpa fel. Däcken är specade för maxtryck och pumpar man i mer luft så lossnar de från fälgen och blir orunda.
  • L i n n
    Kjell2 skrev 2011-06-07 13:09:46 följande:
    Ja, man kan pumpa fel. Däcken är specade för maxtryck och pumpar man i mer luft så lossnar de från fälgen och blir orunda.
    Okej, fast är det något som däcket inte haft så är det mycket luft.
  • Kjell2
    L i n n skrev 2011-06-07 13:20:07 följande:
    Okej, fast är det något som däcket inte haft så är det mycket luft.
    Pumpar du för lite kan du få genomslag och skador på däck, slang och fälg.

Så - ja - det går att pumpa fel. Om ni har gjort det eller inte kan jag inte svara på.
  • L i n n

Jo, jag vet att både för lite och för mycket luft inte är bra för däcket.
    Lagomt ska det vara

Men förbannade jävla skit. Kunde han inte vara lite schysst?

• och

Första sex månaderna utgår man från att det är tillverkningsfel och det är upp till affären att bevisa att det är ni som har förstört däcket. Vilket ju kan vara svårt förutsatt att man inte har sagt att man har pumpat det, tex.

Så ev kan du gå tillbaka och hänvisa till konsumentköplagen.

• L i n n

Enligt cykelgubben skulle man tydligen pumpa på ett speciellt sätt. Pumpa lite, rätta till däcket (?), pumpa lite till osv. Däcken kom ju ganska opumpade så nog förstår de att vi pumpat det nog. Annars lär man väl få höra att fet beror på för LITE luft i det.

Svar på tråden Kan man pumpa ett cykeldäck fel?