• Tazzme

Inga blommor på jordgubbsplantorna, hjälp!

Jag har ett litet, litet jordgubbsland med kanske 12 plantor. Jag flyttade dom till denna stenrabatt förra året och fick då kanske 1-2 jordgubbar. Jag tänkte att det antagligen berodde på flytten av plantorna, men nu är de stora, gröna och fina och inte en enda blomma har de!

Då vi byggde rabatten förra våren så fyllde vi först upp den med räfsade löv innan vi la på jord. Jag misstänker nu att lövräfset har förmultnat och gjort jorden för kväverik för jordgubbarna, de lär väl inte blomma då utan bara bli stora och gröna. Tror ni det kan stämma?

Har hört talas om täckodling med halm. vet inte riktigt vad det går ut på, men fick i alla fall höra att ett av problemen med detta är att då halmen börjar brytas ned, då den kommer i kontakt med jorden, är att den "stjäl" kväve ur marken. Tror ni det kan fungera att jag sprider ut halm mellan plantorna? Eller är det för sent för det i år? Jag bor ju relativt långt norrut, så jordgubbsblomningen har ju inte riktigt kommit igång på fullaste allvar än, tror jag i alla fall! Eller skulle jag ha behövt täcka mellanrummet mellan plantorna redan tidigt i vår eller i höst? Kanske det är för sent att få blomanlagen att bildas?

Nån som är duktig på jordgubbar som kan ge mig tips och idéer på hur jag löser problemet?

• Svar på tråden Inga blommor på jordgubbsplantorna, hjälp!
  • vis69

Jag bor på gränsen till norra Dalarna, och min jordgubbar började blomma så smått förra veckan. Så bor du i norr så är det nog inte dags än? Sen beror det väl lite på vad det är för sort, finns ju såna som mognar tidigare och såna som mognar senare.

• Tazzme

Bor i Finland på västkusten, ungefär i jämnhöjd med Örnsköldsvik. Så det är väl ungefär på samma "höjd" som du? Tror nog att de borde ha börjat blomma redan, för de vilda smultronen som växer som ogräs på gården blommar för fullt nu.

Fast som du sa, det beror ju på vad man har för sort också. Köpte dessa plantor för 2 år sedan och har aldrig riktigt fått något som ens kan räknas som en "skörd" från dom, så jag vet inte riktigt när det är meningen att de ska blomma. Minns inte vad sorten heter. Gick väl bara in på trädgårdsaffären och köpte första bästa Skrattande
    Men min man hämtade hem lite halm från svärisarna idag, så jag ska se hur det experimentet lyckas...

• Pettersson

Rådjur e väldigt förtjust i just jordgubbsblommor. Skjut å ät upp dom först.

• Tazzme
    Pettersson skrev 2011-06-08 16:59:53 följande:
    Rådjur e väldigt förtjust i just jordgubbsblommor. Skjut å ät upp dom först.
    Det hade ju varit en idé Skrattande Men tror nog inte det är rådjur som orsakar "blomlösheten" här inte .
  • vis69

Nej, jag bor mycket längre söderut jämfört med Örnsköldsvik, det är säkert 50-60 mil dit! Jag tror fortfarande att det är för tidigt där du bor!

• Tazzme
    vis69 skrev 2011-06-10 20:32:33 följande:
    Nej, jag bor mycket längre söderut jämfört med Örnsköldsvik, det är säkert 50-60 mil dit! Jag tror fortfarande att det är för tidigt där du bor!
    Du har nog rätt i det att det var för tidigt! Såg idag att några av plantorna börjat blomma lite smått nu! *jippiii*
    Men, det är nog skillnad på sort och sort också, märker jag, samt säkert också lge. Körde förbi en gård hromdagen där hela jordgubbslandet blommade för fullt.

Men kul att det verkar komma nån gubbe i år i alla fall, måste bara komma ihåg att hänga ut nåt fågelskrmmande, cd-skivor på ett snöre eller nåt, så att inte fåglarna äter upp alla gubbar. Eller kanske ett nät är bättre?
  • vis69

Nät är absolut bäst, fåglarna brukar inte vara speciellt rädda av sig. Här är nog skatorna värst, lägg på ett nät i god tid!

• Tazzme

Ska nog köpa ett näta och lägga på! Tack för alla svar!

Svar på tråden Inga blommor på jordgubbsplantorna, hjälp!