Inga blommor på jordgubbsplantorna, hjälp!
Jag har ett litet, litet jordgubbsland med kanske 12 plantor. Jag flyttade dom till denna stenrabatt förra året och fick då kanske 1-2 jordgubbar. Jag tänkte att det antagligen berodde på flytten av plantorna, men nu är de stora, gröna och fina och inte en enda blomma har de!
Då vi byggde rabatten förra våren så fyllde vi först upp den med räfsade löv innan vi la på jord. Jag misstänker nu att lövräfset har förmultnat och gjort jorden för kväverik för jordgubbarna, de lär väl inte blomma då utan bara bli stora och gröna. Tror ni det kan stämma?
Har hört talas om täckodling med halm. vet inte riktigt vad det går ut på, men fick i alla fall höra att ett av problemen med detta är att då halmen börjar brytas ned, då den kommer i kontakt med jorden, är att den "stjäl" kväve ur marken. Tror ni det kan fungera att jag sprider ut halm mellan plantorna? Eller är det för sent för det i år? Jag bor ju relativt långt norrut, så jordgubbsblomningen har ju inte riktigt kommit igång på fullaste allvar än, tror jag i alla fall! Eller skulle jag ha behövt täcka mellanrummet mellan plantorna redan tidigt i vår eller i höst? Kanske det är för sent att få blomanlagen att bildas?
Nån som är duktig på jordgubbar som kan ge mig tips och idéer på hur jag löser problemet?