• Anonym (Hönsmamma)

Ni som har stora barn som använder blöja, försöker ni dölja det?

Jag har en dotter som är fyra år som fortfarande kissar i blöja. Jag har försökt att inte göra någon stor affär av det utan låtit henne ha vilka kläder som helst. Jag har inte heller brytt mig så mycket om ifall blöjan synts under klänning eller om hon velat springa i bara blöjan hemma. Men nu har jag fått kritik för det av min syster som sagt till mig att jag borde dölja blöjan så hon inte ska bli retad av andra barn exempelvis. Jag tycker det känns helt fel, det är ju inget att skämmas för, men samtidigt vill jag ju inte att hon ska bli retad. Vad är rätt?

• Svar på tråden Ni som har stora barn som använder blöja, försöker ni dölja det?
  • augustisten
    Anonym (heltnormalt) skrev 2011-06-08 11:04:44 följande:
    Develingekonstigtmede.... Vanligt gatumode bara...
    Men om nu de här barnen har medicinska problem (inkontinens) som gör att de inte blir torra (vilket troligen är för tidigt att konstatera i de här fallen)... Ska de skämmas för att de har blöjor då? Är det inte bra att de istället kan leka precis som andra barn?

Jag var själv nattinkontinent tills jag var nästan tio. Då är det ju blöja eller att vakna i en våt säng varje natt som gäller och för mig är det senare betydligt värre. Precis som jag skulle tycka att det var värre med ständigt nedkissade kläder om jag var daginkontinent. Då skulle jag hellre använda Tena lady än att ha med mig fem ombyten till jobbet och sitta på en kissluktande kontorsstol... det vore betydligt skamligare för mig.
  • sextiotalist
    augustisten skrev 2011-06-08 11:26:27 följande:
    Men om nu de här barnen har medicinska problem (inkontinens) som gör att de inte blir torra (vilket troligen är för tidigt att konstatera i de här fallen)... Ska de skämmas för att de har blöjor då? Är det inte bra att de istället kan leka precis som andra barn?

Jag var själv nattinkontinent tills jag var nästan tio. Då är det ju blöja eller att vakna i en våt säng varje natt som gäller och för mig är det senare betydligt värre. Precis som jag skulle tycka att det var värre med ständigt nedkissade kläder om jag var daginkontinent. Då skulle jag hellre använda Tena lady än att ha med mig fem ombyten till jobbet och sitta på en kissluktande kontorsstol... det vore betydligt skamligare för mig.
    Nu var jag sen med att bli torr, även om min mamma hävdar motsatsen, jag har fortfarande starka minnen av nedkissade trosor, extrabyten och då var jag minst 4 år.

På den tiden så var det cellstoff och sådant som gällde, så det var inte diskreta blöjbyxor precis. Men som du skriver, det är mer pinsamt med nedkissade trosor, har ju varit där själv
  • Anonym (heltnormalt)
    augustisten skrev 2011-06-08 11:26:27 följande:

Jag säger inte att man inte ska ha blöja om man behöver det, men jag tycker det är lite onödigt att exponera det som i bilderna ovan exempelvis, varför måste man visa upp det för hela världen?
  • Anonym (Hönsmamma)
    Anonym (heltnormalt) skrev 2011-06-08 11:04:44 följande:

Develingekonstigtmede.... Vanligt gatumode bara...
    Jag har aldrig skrivit om att "överexponera". Men måste man gömma en blöja för att man blir retad annars?
  • Anonym

Här har du en till som har en snart 4-åring med blöja. Anledningen till detta är att hon helt enkelt inte är MENTALT redo att släppa den. Hon kan gå omkring i trosor och hon kissar inte på sig, men håller sig i upp till 8 timmar och det kommer ÄNDÅ ingenting på toaletten.. Det låser sig och hon säger att det är läskigt och hon gråter hysteriskt. Hon vågar inte släppa ifrån sig kisset/bajset helt enkelt.. Vi har absolut inte varit lata! Snarare har vi "hållt på" för mycket med detta och säkert bara ökat pressen hos henne. 

Ärligt talat så skäms jag över detta, men jag försöker att inte visa det för henne då jag tror att det bara ökar pressen ännu mer. Önskar att jag kunde skita i vad folk tycker, men jag erkänner att jag inte gärna sätter på henne en kort sommarklänning utan tights under.. 

• Anonym (Hönsmamma)
    Anonym skrev 2011-06-09 10:38:10 följande:
    Här har du en till som har en snart 4-åring med blöja. Anledningen till detta är att hon helt enkelt inte är MENTALT redo att släppa den. Hon kan gå omkring i trosor och hon kissar inte på sig, men håller sig i upp till 8 timmar och det kommer ÄNDÅ ingenting på toaletten.. Det låser sig och hon säger att det är läskigt och hon gråter hysteriskt. Hon vågar inte släppa ifrån sig kisset/bajset helt enkelt.. Vi har absolut inte varit lata! Snarare har vi "hållt på" för mycket med detta och säkert bara ökat pressen hos henne. 

Ärligt talat så skäms jag över detta, men jag försöker att inte visa det för henne då jag tror att det bara ökar pressen ännu mer. Önskar att jag kunde skita i vad folk tycker, men jag erkänner att jag inte gärna sätter på henne en kort sommarklänning utan tights under.. 
    Jag förstår vad du menar när du uttrycker det så. Det är ju på hennes villkor i alla fall. Men blöjan syns väl under en kort klänning i alla fall?
  • XiaoMei

Fast min tvååring går inte heller i bara blöja, dvs om hon har shorts eller kjol/klänning drar jag en liten byxa/trosa över blöjan. Jag tycker det är trevligare så, har inget att göra med att jag skäms för blöjan eller något men jag hade gjort samma sak med en fyraåring. Och nej, jag tycker inte man ska skämmas för att en fyraåring inte är torr, barn är olika.

• Anonym (Hönsmamma)
    XiaoMei skrev 2011-06-09 13:50:32 följande:
    Fast min tvååring går inte heller i bara blöja, dvs om hon har shorts eller kjol/klänning drar jag en liten byxa/trosa över blöjan. Jag tycker det är trevligare så, har inget att göra med att jag skäms för blöjan eller något men jag hade gjort samma sak med en fyraåring. Och nej, jag tycker inte man ska skämmas för att en fyraåring inte är torr, barn är olika.
    Även om det är en byxblöja?
  • XiaoMei

Ja, faktiskt. Jag har aldrig tänkt på det, eller alltså varför men jag drar alltid en byxa eller trosa över.

• Anonym (Hönsmamma)
    XiaoMei skrev 2011-06-09 14:39:46 följande:
    Ja, faktiskt. Jag har aldrig tänkt på det, eller alltså varför men jag drar alltid en byxa eller trosa över.
    För byxblöjorna är ju som trosor numera kan jag tycka,,,
Svar på tråden Ni som har stora barn som använder blöja, försöker ni dölja det?