• Anonym

Jätte tidig mens efter "dagen efter piller"

Jag tog ett dagen efter piller på dag 12 i min cykel och på dag 18 i cykeln har jag fått mens. Är detta verkligen normalt?

Jag vet att det står i bipacksedeln att man kan få en mellanblödning, men jag blöder väldigt väldigt rikligt och är alltså på 3:dje blödningsdagen idag (min mens brukar vara i 7 dagar).

Ska jag räkna detta som en mens eller hur gör man? Har aldrig tagit ett sånt piller förut. Tog ett nu eftersom jag fick missfall förra månaden och för att låta livmodern vila ett tag tänkte jag att jag skulle undvika en graviditet på så sätt.

• Svar på tråden Jätte tidig mens efter "dagen efter piller"
  • Anonym (fia)

men de där tabletterna sätter väl menscykeln ur spel? Du "får mens" helt enkelt och rubbar din gamla cykel och får räkna om den från och med då. 

Om jag inte missuppfattat!

Du måste ju liksom blöda bort allting för att det ska se till att inga ägg fäster. Så blödningar är väl garanterade iom såna piller. 

Jag visste inte heller när jag tog mina första gången. Var ute på stan och märkte att det kändes jäävligt konstigt i brallan! Blödde som en gris i ett par dar. 

• Anonym

Oj då.. Ja, men jag räknar detta som en "mens" så kan jag börja med pergotime dag 5 i cykeln för att stärka min egen ägglossning.

Bör ju fungera lika bra.

• Chris Cross

Jag har tagit "dagen efter piller" vid två tillfällen. Vid det första så tog jag den innan ägglossningen och då blev den uppskjuten. Fick en blödning som är en vanlig biverkning, tror det var ca en vecka efter jag tog tabletten. Mensen fick jag sedan också ca en vecka senare än beräknat (ägglossningen hade ju blivit framskjuten).

Andra gången tog jag den efter att jag hade haft ägglossning och då var min menscykel som vanligt.

• Anonym

Men alltså.. jag verkar ju ha fått min mens nu?! Blöder fortfarande väldigt rikligt..

Jag tog mitt piller dag 12 som sagt, inte ens nära ägglossningen. Brukar ha väldigt sen ägglossning.

Äsch, jag testar med pergotime i morgon på blödningsdag 5 och hoppas på ett nytt knytte i magen:)

Svar på tråden Jätte tidig mens efter "dagen efter piller"