• Anonym

Hur förklara kort urinbildningen....

Med orden filtration, rebsorbtion och sekration.?

har skrivit men med mkt svåra ord såsom tubuliceller tubulus hål, sånna ord jag aldrig kommer komma ihåg vid en muntlig redovisning!

• Svar på tråden Hur förklara kort urinbildningen....
  • Anonym (effie)

På vilken nivå? Gymnasienivå? Högskolenivå?

• Anonym
    Anonym (effie) skrev 2011-06-07 19:40:50 följande:
    På vilken nivå? Gymnasienivå? Högskolenivå?
    högskole nivå, men dock väldigt lätt och kortfattat, det där med att blodet kommer från aorta och att njurarana filtrerar  över i rör system och sen vad som sug upp och vad som går tillbaka ( rester) sen att njurarana aktivt kastar ut, hon förklara det så lätt och visa hur det pumpa och jag har redan skrivit hemtenta, men ska förklara muntligt och jag kan inte korta ner det på nått sätt och få det låta enkelt och så jag kan memorera det i huvudet!
  • Anonym

Med orden filtration, resorbtion och sekretion.
    Infiltration: Då ämen filtreras in större partiklar som blodkroppar och sånt kommer inte genom, men annat förs in.
    Resorbtion: Återvinning av ämnen och vatten (mest vatten) tillbaka till blodkärlen i tubuli.
    Sekretion: Sekundära urinet lämnar kroppen, avfall

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-07 19:45:30 följande:
    Med orden filtration, resorbtion och sekretion.
    Infiltration: Då ämen filtreras in större partiklar som blodkroppar och sånt kommer inte genom, men annat förs in.
    Resorbtion: Återvinning av ämnen och vatten (mest vatten) tillbaka till blodkärlen i tubuli.
    Sekretion: Sekundära urinet lämnar kroppen, avfall
    Tack men behöver nog mer än så, ..
  • Anonym (effie)

Har du förstått att njurarnas många funktioner kan delas upp i fyra huvudområden?

Reningsfunktionen
    Salt-vattenbalans
    Syra-basbalans
    Hormonproduktionen

...och att en anledning till att det blir så komplicerat att förklara urinproduktionen har att göra med att de tre första funktionerna alla i slutändan sker i nefronet?

Jag tror inte att du kommer undan utan att lära dig vad ett nefron är och hur det ser ut. Det är bra att kunna rita upp ett översiktligt sådant så att du kan peka ut vad som sker var.

• SilverLadyG
    Anonym (effie) skrev 2011-06-07 19:56:32 följande:
    Har du förstått att njurarnas många funktioner kan delas upp i fyra huvudområden?

Reningsfunktionen
    Salt-vattenbalans
    Syra-basbalans
    Hormonproduktionen

...och att en anledning till att det blir så komplicerat att förklara urinproduktionen har att göra med att de tre första funktionerna alla i slutändan sker i nefronet?

Jag tror inte att du kommer undan utan att lära dig vad ett nefron är och hur det ser ut. Det är bra att kunna rita upp ett översiktligt sådant så att du kan peka ut vad som sker var.
    Håller med! Man måste kunna förklara hela processen som sker, med bowmanskapsel osv och man ska förstå.
  • Anonym
    Anonym (effie) skrev 2011-06-07 19:56:32 följande:

Reningsfunktionen
    Salt-vattenbalans
    Syra-basbalans
    Hormonproduktionen

jo jag vet vad det är och jag har bild på det och allt men det har jag redan redovisat idag, bara urinbildningen hur den går till. lättaste vägen.
    hade vägen från munhåla till ändtarm också, och jag slappa alla gallor och enzymer bara förklara raka vägen, dvs jag har redan fått betyg på hemtentan jag behöver bara förklara i korta drag, ex så ska jag förklara njuraranas viktigaste funktion, då behöver jag inte dra hela kittet utan  detta svaret räckte "att bilda urin och göra sig av med rest produkter" jag behöver alltså inte dra historien om salthalt och surhetsgrad och vitamin d och tillverkning av glukos osv...
  • Anonym (effie)
    Anonym skrev 2011-06-07 20:00:02 följande:
    jo jag vet vad det är och jag har bild på det och allt men det har jag redan redovisat idag, bara urinbildningen hur den går till. lättaste vägen.
    hade vägen från munhåla till ändtarm också, och jag slappa alla gallor och enzymer bara förklara raka vägen, dvs jag har redan fått betyg på hemtentan jag behöver bara förklara i korta drag, ex så ska jag förklara njuraranas viktigaste funktion, då behöver jag inte dra hela kittet utan  detta svaret räckte "att bilda urin och göra sig av med rest produkter" jag behöver alltså inte dra historien om salthalt och surhetsgrad och vitamin d och tillverkning av glukos osv...
    Har du lust att säga vilken utbildning du går så att jag kan förstå nivån bättre?
  • Anonym (...)

Jag tror du får sätta dig och plugga lite, vännen.

Svar på tråden Hur förklara kort urinbildningen....