Inlägg från: Flygfotogen |Visa alla inlägg
  • Flygfotogen

3-åring strypt, lärarna frias.

Det framgår inte särskilt mycket i detta fall. Min chef informerade oss om att det låg mer bakom och att det inte rörde sig om ett träd ens.

Varför hade inte föräldrarna gett sitt barn en korrekt hjälm utan någon gammal Jofa-hjälm med farligt spänne? Frågorna är ju många men jag tror helt enkelt inte att någon kan skyllas för detta. Som jag förstår det är det oklart om det ens rörde sig om fem minuter som barnet var obevakat och hade barnet haft rätt hjälm så hade hjälmen lossnat när barnet fastnade. Det som har hänt är en fruktansvärd olycka om att hitta en syndabock att peka ut skulle inte göra någonting bättre och det får inte pojken tillbaka.

• Flygfotogen
    st elmos fire skrev 2011-06-08 12:15:50 följande:
    Det finns väl en anledning till att dom hjälmarn inte säljs längre? Gröna spännen för att de ska knäppas upp och man inte ska kunna strypas. Så sades de på NTF information vi var på när vi fick våran stora tjej för två år sen. Det var en tragisk olycka och som någon sa, genom att hitta en syndare får man inye sitt barn tillbaka. Här i området ramlade en tvååring av en gunga för ca fem år sen, slog i huvudet o dog. Dvs maximal otur! Är de också fsk fel??
    Usch så tragiskt! Jag tror att man i sin enorma sorg och chock i regel "behöver" en syndabock. Någon att rikta sin ilska och sitt hat emot. Så jag skulle inte bli förvånad om förskolan anmäldes för att det barnet avled inte bara för en utrednings skull utan för att hitta någon att ge skulden. Hursom så måste det ha varit fruktansvärt för alla inblandade.
  • Flygfotogen
    vampyria2 skrev 2011-06-08 12:12:28 följande:
    Som var litet vi pratar om 85 cm alltså inte högre än ett vanligt köksbord, på fem min hinner en tre åring garanterat klättra upp på att så var sär skillnaden?
    Som jag förstått det på info från kommunen så rörde det sig om en buske typ.
  • Flygfotogen
    Astarte skrev 2011-06-08 12:42:49 följande:
    Men nu handlade det ju inte en "en sekund". Vänd inte till det, det ser bara oseriöst ut.
    Fast den infon har jag fått av en grannkommun till Sandviken. Den, vad ska man säga, aktiva olyckan? Den gick verkligen på ett par sekunder. Har vi fått fel info då?
  • Flygfotogen

Kan man ha bättre uppsikt än föräldrar utan att vara en riktig hök? Vilken extremt konstig sak att säga egentligen. Får föräldrar slarva? Föräldrar som har huvudansvaret för sina barn i alla lägen? Är det OK att mänskligt fela där men inte som människa i andra situationer? Jag är proffs på det jag gör, jag är en professionell förskollärare, men jag är inte en maskin och det kan bli fel och saker kan hända när man arbetar med människor. Det får såklart inte bli fel men det kan hända saker och ibland är ansvaret helt enkelt inte mitt att axla ensam. De barn jag arbetar med är trygga i min närvaro och jag gör allt jag kan för att de ska vara trygga men några garantier finns inte.

När jag säger att jag inte är mer än människa så ursäktar jag mig inte. Jag är bara ärlig. Allt jag kan göra är mitt allra bästa och hoppas innerligt att det räcker för den här olyckan vill jag aldrig någonsin vara med om själv.

• Flygfotogen
    Lindreas skrev 2011-06-08 13:27:17 följande:
    Olyckor händer, absolut. Just i det här fallet, med en farlig hjälm och tryck på halsen så skulle det kunnat hända även om läraren stått bredvid, men med ryggen till i den sekunden. Det är inte det. Men att lämna fem ungar ensamma för att gå och hämta posten i fem minuter, det är så jävla oproffsigt att jag får ont i magen. Posten hämtar man inte om man måste lämna de andra barnen ensamma! Som förälder väljer man ju själv, hämta posten, visst. Men inte som personal på förskola.
    Jag kan hålla med dig om det, absolut. Nu vet jag inte på vilket sätt man hämtade posten. Om det t ex var ett bud som kom och behövde påskrift?
  • Flygfotogen
    Lindreas skrev 2011-06-08 13:46:39 följande:
    Jag hoppas verkligen att det var det. Hos oss kommer budet till oss eftersom vi talat om att vi inte lämnar en barngrupp ensamma, men så fungerar det förstås inte överallt.
    Jag har varit med om bud som bara poppar upp och lämnar grinden öppen och allt möjligt. Det är olika företag.
  • Flygfotogen
    Här och nu skrev 2011-06-08 14:26:11 följande:
    Du säger att saker inte FÅR hända. Får o får. Det BÖR inte hända, men som du skrev finns inga garantier.
    Tänker du sitta och anmärka på ord? Innebörden är ju i princip densamme.
  • Flygfotogen
    Här och nu skrev 2011-06-08 14:33:36 följande:
    Vissa uttryck är viktiga o du behöver inte bli så arg.
    "Bli så arg"? Jag är inte ett dugg arg? Jag ifrågasatte dig bara.
  • Flygfotogen

Jhd - Hon SKA dömas? Hon har ju uppenbarligen blivit frikänd. Eller är det en inkompetent domstol också?

• Flygfotogen

Jhd - Eller så går det inte att finna henne skyldig pga att hon inte är skyldig? Tjänstefel är en sak, vållande till annans död en annan.

• Flygfotogen

Jag har inte sagt att du tog upp vållande till annans död. Jag har bara svårt att se att hon skulle dömas för det men jag kan tänka mig tjänstefel som möjligt.

I övrigt:

Vad jag fått höra så klättrade inte pojken i ett träd och blev hängandes i luften eller något sådant utan lyckades olyckligt nog fastna med remmen i vad som en dag kanske blir ett träd. Han fastnade så illa så det blev tryck på någon åder som jag förstod det. Som det sades direkt efter att det hänt så måste det ha gått väldigt fort och kunde ha hänt medan personal var bredvid också. Hjälmen hade han förmodligen för att de flesta förskolor använder hjälm i pulkabackar om is finns. Jag kan ha fått fel info.

Det är ju isåfall också oaktsamhet av föräldrarna att ge pojken en så bristfällig och direkt farlig hjälm. Speciellt om de kanske sagt att de vill att han har den när han är ute och det finns is. Hade personalen tagit av honom hjälmen och han då slagit huvudet i backen så hade det ju blivit uppror över det också. Pojken hade dock förmodligen levt iofs...

• Flygfotogen
    Singapore Sling skrev 2011-06-08 15:27:13 följande:
    Varför hade ungen hjälm över huvud taget? Hade han epilepsi?
    Is och snö, pulkabacke... Brukar vara hjälm som gäller då.
  • Flygfotogen
    Singapore Sling skrev 2011-06-08 15:35:46 följande:
    Att barn ska gå omkring med hjälm för att det är vinter.
    Förmodligen bara när de åker pulka vilket pojken gjorde.
  • Flygfotogen
    Tummelisa skrev 2011-06-08 15:59:14 följande:
    På vårt dagis/förskola (i norra norrland) har de sagt att alla barn ska ha hjälm under vissa perioder, då utegården blir knölig av blankis. Ingen pulkabacke på gården, men jag kan tänka mig att man kan slå huvudet rejält! om man faller bakåt och slår på en isig topp som sticker upp. Jofahjälmar är det vanliga.
    Däremot tror jag inte att barnen är själva ute någon gång, men det vet jag inte...
    Det är så här också (södra norrland). Jofahjälmar är dock ej att rekommendera men de är de allra billigaste och brukar säljas på ICA Maxi. Alla har inte råd att punga ut flera hundra kronor på hjäm till sina barn tyvärr. Speciellt inte om man har fler än ett.
  • Flygfotogen
    Tummelisa skrev 2011-06-08 16:07:48 följande:
    Vilka hjälmar har spännen som löser ut av sig själv då. För en del har cykelhjälm på sina barn också, men inte blir det bättre med dessa spännen anser jag, inte de vanliga jag tänker på som man skjuter in i varandra.
    Gröna spännen är de senaste direktiven som finns.
Svar på tråden 3-åring strypt, lärarna frias.