Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

    3-åring strypt, lärarna frias.

    Lindreas skrev 2011-06-07 23:33:09 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article13135501.ab

    I förra veckan fick han beskedet att åklagaren lägger ner undersökningen om vållande till annans död. Enligt åklagarens beslut har förskolelärarinnan inte brustit i sitt agerande på ett sådant sett att det är åtalbart.

    Men pappan håller inte med och nu ska fallet överprövas.


    – Jag anser att åklagaren har fel i sitt resonemang. Han menar att man inte kan begära att hon skulle ha bättre uppsikt än en vanlig förälder. Men jag har aldrig lämnat min treåring utan uppsikt i flera minuter, aldrig, säger han.


    Jag fattar verkligen inte hur man tänker där. Jag håller helt med Martins pappa, det är ju SJÄLVKLART att man kan begära att en pedagog på förskolan ska ha bättre koll än "en vanlig förälder"! Som pedagog är man anställd för att ta hand om andras barn, man får betalt för att ha koll!

    Blir så jäkla arg!
    Har du som "vanlig förälder" uppsikt över dussinet barn?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    enny signatur skrev 2011-06-09 02:55:43 följande:
    Nej, det är ju poängen. Att skicka barnet till dagis skall inte innebära en ökad risk. Man skickar barnet till utbildade. Deras JOBB är att ta hand om barnen och att hålla dem vid liv ingår i det!
    Ingen kan utbilda sig till att vara en mental bläckfisk. Man har bara två ögon och en hjärna. Om något, skyll på den ekonomiska ideologi vi har idag, som skär ned på förskolor och daghem. Fler personal hade nog minskat risken för en sådan händelse, men man kan aldrig utesluta olyckor. Sådant händer tyvärr. Att sätta dit personalen är inte vidare konstruktivt, om de inte faktiskt är ansvariga. I detta fall bedömdes de som icke ansvariga.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Mariahobbi skrev 2011-06-09 06:58:40 följande:
    Som sagt, Vi som jobbar inom förskolan kan inte göra något åt dem stora barngrupperna. Det är föräldrar som måste reagera. Det har varit en del debatt om detta i media men ingen händer. Det finns riktlinjer för hur stora barngrupper bör vara men de följs inte. Jag kommer inte att arbeta länge till på förskola utan måste jobbat med annat emellanåt för att orka. Det är stora pedagogoska krav men ingen tid, det är stora barngrupper och ibland tryter säkerheten. Själv brukar jag alltid ändå lägga säkerhet främs och på så vis minskas barnens frihet till att leka eller göra vad dem vill även om jag som pedagog har i uppgift att ge barnen alla möjligheter till att utveckla kompetenser inom dem områdena barnen har intresse.
    Under hjälmtid, dvs då förskolans gård är fylld med isiga backar, är det hälm som gäller men ändast i backarna och ALDRIG i övrig lek, även fast det är en säkerhetshjälm där låset går upp om barnet skulle fastna. Reglerna följer vi stenhårt och mesta tiden går åt till att få barnen att förså att man inte "leker" med hjämen på. Däremot finns det föräldrar som vid vissa tillfällen inte är enade med oss om sådana regler utan tar på hjälmen ändå för att slippa konflikt och sen ansar att vi ska ha extra koll på just detta barn. Det går ju som sagt inte!
    Det värsta som skulle kunna drabba mig är att jag skulle bli skyldig till ett bans död eller olycka på mitt jobb. Hur orkar man sen leva vidare med sig själv. Snälla föräldrar gör något så även barnen får en bra, trevlig och säker miljö att vistas i. Ni måste föra deras talan. Vi som jobbar har försökt och de som jobbar privat(finns många) kan inte säga någonting med risk att förlora jobbet. Klaga inte, Gör!!
    Word. Men folk tänker inte så långt. De vill ha sina skattesänkningar, och blir sedan upprörda över resultatet.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Red Velvet skrev 2011-06-09 16:46:34 följande:
    Tyvärr händer olyckor utan att det faktiskt är någons fel.
    Man kan inte alltid hitta en syndabock, för ibland finns det ingen.
    Precis.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    ETSS skrev 2011-06-09 18:15:45 följande:
    Ser att en del här försöker skuldbelägga dagispersonalen slash pedagogen som den som missade att utföra sitt jobb. Ett barn dog.
    Är det inte viktigare att stötta personer som förlorat ett barn istället för att debattera vems fel det var.
    Lite sandlådementalitet?
    På vilket sätt hjälper det de som förlorat någon?

    Precis. Inte som att den pedagogen kommer må bra närmaste par åren eller mer i alla fall, vem tjänar på meningslöst smutskastande?


    Men det är rätt emblematiskt för vårt samhälle och vår tids kultur, att leta syndabockar istället för att se de strukturella problemen som vi bidragit till att skapa.


    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    guldklimpen04 skrev 2011-06-09 18:33:56 följande:
    Pojken hade fel hjälm på sig om jag har förstått saken rätt. Hade han haft en med grön spänne så kanske han hade klarat sig. Jag tror inte att man ska leta efter syndabockar utan mer kolla på händelsförloppet och hur saker och ting kan förhindras så som en haveriutredningen. Visar det att man har brustit någonstans då ska den fällas. Det kanske är så att det är förstora barngrupper och då är det mer kommunpolitiker och regeringen som ska fällas än enskild person.
    Absolut supertokword! Och via regeringen, faktiskt svenska folket. Dags att inse att sänkta skatter faktiskt kostar - människoliv!
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    MymlanMy skrev 2011-06-09 20:01:17 följande:
    Men hellre en tråkig miljö (om det nu kan anses tråkigt att fröken ser på när barnen leker) än att få besked om att ett barn har avlidit pga brister i tillsyn.
    Nej, verkligen inte. Om det dött barn hela tiden, ja, men då är det ju något annat som spökar. Men faktum är att folk dör. Det går liksom inte att hjälpa, det kommer ske vad vi än gör, kort på att vi stoppar in alla förskolebarn i stora madrasser i vilka de inte kan röra sig under hela långa dagen. Man kan inte offra allt för säkerheten, för då kommer barnens uppväxt bli horribel, rent ut sagt.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Thaleia skrev 2011-06-09 20:06:35 följande:
    Jag jobbar själv som förskollärare och jag kan faktiskt förstå vad TS menar.
    En personal var ute med sju barn och varför i hela världen får pedagogen för sig att sticka och hämta posten just då??? Nu kan jag inte säga att det är så i det här fallet men jag vet att det ibland finns personal som tyvärr inte är tillräckligt bra på att göra riskbedömningar.
    Stress, kanske. Kanske enda chansen på hela dagen att hämta posten. Kanske väntade något viktigt. Hade det funnits mer personal hade det varit säkrare, tryggare och mindre stressigt. Men tydligen var skatteörena viktigare än barnets liv...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Thomas 66 skrev 2011-06-09 22:11:58 följande:
    Det va ju sossarna som startade nedskärning av skolan, sen kan ju komunen lägga till pengar om dom vill
    Har jag sagt något annat?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    st elmos fire skrev 2011-06-09 22:29:27 följande:
    Jag tycker det är ganska "roligt" att folk väljer att döma förskoleläraren utefter en artikel i skvallerblaskan Aftonbladet som de sista åren ibte alltför ofta har massa fel i sina artiklar. Det kan finnas många punkter vi inte vet om här.
    Eller hur? Folk verkar vara på konstant jakt efter häxor att bränna.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Argo skrev 2011-06-09 22:23:13 följande:
    Därför att förälderns felbedöming är en del av orsaken till olyckan.

    Eller så inser man att det som inträffade var så pass osannolikt att det inte finns någon anledning att peka ut en enskild som ansvarig för olyckan. Åklagaren kände inte att han kunde det åtminstone.
    Men sedan när vet åklagaren mer än en arg mobb? ;/
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Lenora skrev 2011-06-10 00:40:39 följande:
    I landet där jag bor måste alla olyckor rapporteras med föräldrarnas underskrift. Det hjälper till att göra det synligt vilka förskolor som brister i säkerhetsfrågor samt att ledningen anstränger sig lite extra för att undvika dem. Är förskolan inte nog säker kan den utredas och stängas ned.
    Det är ju bra, men ska vi se litet nyktert på det hela så sker sådana olycker inte särskilt ofta. Kan inte på rak arm säga att jag minns något annat fall av barn som dör på förskola, fast iofs kollar jag inte efter sådana fall heller. Så att göra en enorm sak av ett olycksfall är faktiskt litet häxjagande. Det är tragiskt, men inte direkt så att det är något vanligt eller återkommande problem.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Farfalla skrev 2011-06-09 23:26:44 följande:
    Det är oerhört tragiskt! Stackars pojke och hans familj! Sådant får bara inte hända!

    Och i Sverige är inte ett barns liv värt något för staten... det finns ingen som behöver ta åt sig ansvaret när ett barn dör under andra omständigheter än rena olyckor och mord.
    Ehm, vilka andra omständigheter finns det då? Vems fel är det om ett barn blir dödssjukt, menar du?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Lenora skrev 2011-06-10 02:01:27 följande:
    Jag håller med dig om att det här inte ska leda till en häxjakt, jag har svårt att se att det här skulle handla om en enda människas fel.

    Men som jag ser det finns det uppenbara brister i den svenska förskolan då inte en bättre säkerhet eller ens närvarande personal kan garanteras.

    Ingen förskola kan garantera att ingen olycka kan hända men med ett system där varje olycka måste rapporteras ger det en bättre säkerhet för de som betyder mest för oss i våra liv - våra barn.

    Mmm, nu är säkerheten ändå rätt hög, då olyckor mig veterligt inte sker särskilt ofta. Så att tala om att det är osäkert tycker jag är att ta i ganska rejällt.


    Men visst, jag tror att det finns en ökad risk i alla fall, när man skär ned på personal, utbildningar och materiel för att kunna sänka skatter. Inget snack om saken.


    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Farfalla skrev 2011-06-10 08:14:12 följande:
    Syftade på felbehandlingar i vården tex. Som vi varit med om och många av mina vänner jag lärt känna på livets väg efter vi förlorade vår gosse.
    Jag menar inte att det är någons fel om ett barn blir dödssjukt, jag pratar inte utifrån vad jag tror utan vad jag vet om.
    Tex har jag en vän som oxå förlorade sitt hjärtebarn, flickan skulle få en port(nål) in opererat rakt in i hjärtat för att kunna få medicin. Hon blev mycket sämre på sitt hemsjukhus och läkarna där kontaktade Göteborg och ifrågasatte om porten verkligen satt rätt, ett antal samtal och läkarna bekräftade om och om igen att den var rätt. Till slut skulle hon få flyga ner, men hon gick hastigt bort.
    Obduktionen visade att en nål aldrig gått in i hjärtat!! Rutinen vid en sådan op ska vara en röntgen uppifrån att porten sitter rakt ovan hjärtat och en från sidan som ska visa att den gått in i hjärtat. Den sista röntgen gjordes aldrig!

    Vi gjorde vår anmälan till HSAN dom sa att det bara stod ord mot ord. Det kan jag "köpa" men varför skulle vi anmäla en oskyldig ssk om allt vi hade att leva för dog den 3e maj 2008?!

    Dom gjorde oxå en anmälan till HSAN den las ner.. dom hade ju iaf svart på vitt iom obduktionen att nålen aldrig gått in i hjärtat!

    Men jag har lärt känna så många fler föräldrar som tyvärr förlorat sina barn och aldrig fått en upprättelse efter fel som begåtts och framförallt inom vården.
    Det är nog väldigt få som är ute efter personliga "straff" för personalen. Utan mer att det ska ske förändringar av rutiner ect. Så att inte fler barn ska behöva dö...

    Skillnaden där är att det handlar om upprepade fel. Det här var en engångshändelse.


     


    Sedan är jag cynisk nog att veta att det tyvärr inte blir sjukvården som sådan som får ta konsekvenser eller tvingas rätta till sig, utan det blir syndabocksletande. För det är ju aaaldrig nedskärningarnas fel. ;/

    Och nu säger jag inte heller att det ALLTID är nedskärningarnas fel, men let's face it, stressad personal gör fler fel, och har man inte tid, ork och råd att gå till botten med alla små problem så blir det snart många STORA problem. Och tragedier.


    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2011-06-10 20:23:03 följande:
    Högre skatt betyder inte automatiskt bättre vård, omsorg etc.
    Nej, men lägre skatt betyder automatiskt sämre dito.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2011-06-10 20:31:53 följande:
    Nej inte automatiskt, det beror på hur budgeten ser ut från början. Får landstinget in 600 miljoner varav 300 går till administration och landstingsdirektörslöner fallerar jag att se hur en skattesänkning som skulle innebära en intäkt på totalt 500 miljoner skulle innebära en försämring under förutsättning att man gjorde sig av med dökött inom organisationen.
    Men snälla, tror du att administrationen på fullaste allvar kommer skära ned på sig själva? Not a chance! Lika troligt som att politikerna kommer skära ned på sina egna löner och förmåner. Nej, det blir sköterskor som får gå, material som blir rationaliserat och vården som drabbas.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    MymlanMy skrev 2011-06-10 23:42:23 följande:
    Ja, och detta accepterar vi utan protester! Ibland skäms jag över att vara svensk.

    Vad har det med svenskhet att göra? Hela världen är fast i samma ideologiska fälla. Försöker en nation bryta sig fri kommer Den Heliga Marknad och straffar landet med diverse spännande medel.


    Och skäms inte, se hur du kan motarbeta detta sjuka system, eller i alla fall hålla det i schack!


    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2011-06-13 13:25:46 följande:
    Så vi skall acceptera ineffektivitet och iställer höja skatten för att kompensera?
    Menar du att sänkta skatter automatiskt leder till effektivisering? Att det enda sättet att effektivisera är genom att minska utgifterna?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Faber skrev 2011-06-22 21:39:40 följande:
    Ja de kan göra det om den tilldelade budgeten överskred vad som behövdes.
    Vi är VÄLDIGT långt ifrån den risken, du...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
Svar på tråden 3-åring strypt, lärarna frias.