Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

3-åring strypt, lärarna frias.

Lindreas skrev 2011-06-08 00:10:57 följande:
    Det där är ju helt sjukt. På förskolan ansvarar ju personalen för barnens säkerhet. Även om en förälder tycker det är okej att skicka med ungen en vass sax till förskolan så är det ju vårt ansvar att ta bort den. Att hålla på och friskriva sig från ansvar det är ju... Vad fan, jag blir ju mörkrädd!
    Det är därför vi vägrar. Ansvaret friskriver vi inte oss, för vi har det inte enligt regler, hur märkligt det än kan tyckas.
  • Här och nu
    Donum skrev 2011-06-08 00:13:40 följande:
    Föräldrarnas anledning att lämna barnen i förskolan är ovidkommande för saken. Saken är den, att pedagoger i huvudsak har ett pedagogiskt uppdrag. Inte barnpassningsuppdrag. 
    Barnpassningen ingår. Är pedagog själv. Men om vi inte ska passa barnen, vem ska enligt dig göra det? Ska du vara där hela tiden?
  • Här och nu
    Lindreas skrev 2011-06-08 00:14:34 följande:
    Men vad är det för regler? Lokala hos er?
    Nej, i hela landet. Om en förälder lämnar ett barn med hjälm hinner vi inte alltid kolla om den är säker, vilket vi inte har utbildning i heller.
  • Här och nu
    Här och nu skrev 2011-06-08 00:15:27 följande:
    Nej, i hela landet. Om en förälder lämnar ett barn med hjälm hinner vi inte alltid kolla om den är säker, vilket vi inte har utbildning i heller.
    Med hjälm på alltså. Säger föräldern att den är säker får vi ändå ta av den, men när vi hinner.
  • Här och nu
    Lindreas skrev 2011-06-08 00:17:02 följande:
    Fast det hinner man ju med. Inför varje vintersäsong påtalar vi vikten av att hjälmen är godkänd för lek (en hjälm med ett grönt spänne) och det ser man ju snabbt som sjutton...
    Gör man? Med många andra barn? Nej, man ser inte det snabbt. Behöver inte va grönt spänne för att va säker. Men jag vet vilket ansvar vi har iaf. Nej till hjälmar o därför mindre backar.
  • Här och nu
    Lindreas skrev 2011-06-08 00:15:53 följande:
    Ja, det är klart att vi inte är anställda som barnvakter. Men "fri lek" är något som till och med är inskrivet i planeringarna, och då är vi ju där som... Tja... Barnvakter. Man lägger sig inte i om man inte märker att leken behöver styras lite, utan cirkulerar och håller koll.
    Och den fria leken ska utgöra en stor del av dagen.
  • Här och nu
    Lindreas skrev 2011-06-08 00:20:57 följande:
    Eftersom man tar emot varje barn, hälsar och stämmer av med föräldern även på morgonen så är det lätt gjort att kolla hjälmen. Men jag vet inte, det är kanske bara hos oss vi tycker sånt är sjukt viktigt?
    Alla föräldrar går inte fram till personalen när de lämnar sitt barn.
  • Här och nu
    Lindreas skrev 2011-06-08 00:26:22 följande:
    Okej, hos oss poängterar vi varje år vikten av att lämna av barnet till en pedagog, och påminner de föräldrar som inte gör det. Och även om föräldern sticker snabbare än en avlöning så hälsar vi åtminstone på barnet ordentligt.
    Gör vi också, men alla bryr sig inte. Föräldrar hinner sticka innan vi ser barnet ibland. Föräldern kan då hojta hej då en bra bit från staketet. Då kan det ha gått nån minut.
  • Här och nu
    Donum skrev 2011-06-08 00:28:33 följande:
    Jag har förstått att du är det. Flört
    Jag anser att pedagoger i huvudsak har ett pedagogiskt uppdrag. De är inte substitut till föräldrar. På min tid fanns det barnskötare. Det är väl rimligt att barnskötarna i så fall passar barnen medan pedagogerna gör det de ska. Om nu inte föräldrarna väljer att passa sina barn. 
    Så har det aldrig funkat i Sverige o kommer aldrig att göra, pga. pedagogik ingår i allt o barnskötare benämns pedagoger de också.
  • Här och nu
    Donum skrev 2011-06-08 00:28:33 följande:
    Jag har förstått att du är det. Flört
    Jag anser att pedagoger i huvudsak har ett pedagogiskt uppdrag. De är inte substitut till föräldrar. På min tid fanns det barnskötare. Det är väl rimligt att barnskötarna i så fall passar barnen medan pedagogerna gör det de ska. Om nu inte föräldrarna väljer att passa sina barn. 
    Finns dessutom oftast 1 barnskötare per avd om 15-22 barn o 2 förskollärare. Inte möjligt för en person att passa alla.
Svar på tråden 3-åring strypt, lärarna frias.