• Jonnypepsi

Tagen med laser, ej stoppad, böter i efterhand?

Hej! Blev i fredags tagen med laser av en civilsnut på väg mot Sthlm, körde ca 119km/h på 110 väg. Bakom snuten stod även en polis motorcykel och längre fram var kontrollplatsen där dem vinkade in folk. Jag såg verkligen hur han tog mig med lasern, men blev aldrig invinkad längre fram eller stoppad, så jag undrar om man kan bli bötfälld i efterhand för fortkörning?

• Svar på tråden Tagen med laser, ej stoppad, böter i efterhand?
  • Uncle Frank

De måste ha bevis på att det var just du som körde, vilket kan vara lite svårt att bevisa om de inte stoppade dig.
    Kan även vara så att din hastighetsmätare visar fel, vilket den gör på de flesta bilar. Jag har en 850 och kan ligga i 130 på mätaren samtidigt som GPS:en visar strax över 121-122.

• Hillbilly

Bilarnas mätare ligger oftast 8-10 km under. Vi har också mätt vår på gps och vi har precis samma som uncle Frank....

• Lindreas

Nä, om de inte filmar eller vinkar in dig så tror jag du kan känna dig lugn. Troligen körde du inte för fort i alla fall.

• Sofia L

Visst kan du bli bötfälld i efterhand men det är för krångligt för den effekt som de vill uppnå. Du kan med största sannolikhet känna dig lugn.

• MrSmith

Om de inte fotade dig kan du vara lugn. Då fortkörning är ett föraransvar, alltså de måste bevisa vem som körde. Din hastighetsmätare visar troligen 8-10 km/h för mycket. Så egentligen körde du i 109-111 Km/h sen drar lasern av 1 km/h för att lägga in en felmarginal. Sen använder polisen ofta en manuell fel marginal som är 6 km/h. Dvs om din mätare måste visa drygt 126 km/h för då kör du i ca 117 km sen är det avdraget på 1 km/h dvs 116 du blir då fälld för 6km/h hastighets överträdelse, och blir 1500kr fattigare. Visar din mätare 125 km/h kör du ca 116 km/h avdrag på 1km/h dvs 115 km, alltså under den manuella överträdelse marginalen och polisen låter dig troligt vis slippa böter. Då polisen har rätt att göra åtalseftergift för brott som endast har böter på straffskalan.

• Jonnypepsi

Tack för svar, låter som det inte är nån fara

• Ulf Harrys Farsa

Jag blev skjuten på E18 för några veckor sen, jag såg inte ens polisen men min polare i en annan bil såg mig dundra förbi liiiiite för fort, men det var ingen som åkte efter mig heller (som tur var)
    inte alltid dom träffar och får ett riktigt mätvärde.
    Och som andra sagt, det är föraransvar, du kan inte få böter för att din kompis kör i 200km/h med din bil

Svar på tråden Tagen med laser, ej stoppad, böter i efterhand?