• oOMayaOo

Är du överviktig pga du har en bebis/barn?

Förts och främst är jag skeptisk till att man som gravid kan gå upp 25-30 kg bara för att man är just gravid. Visst fan måste man äta en jävla massa också. Eller?

Och sen när barnet är fött så verkar det som man fortsätter skylla övervikt på det faktum att man har varit gravid och nu är hemma på heltid med bebisen. Mitt barn är 10 månader och fortfarande så säger en del (uteslutande tjejer som också har små barn och gick upp mycket under graviditeten)  att "Du har ju en bebis, det är inte så konstigt". Även fast jag säger själv att en stillasittande livsstil och dålig mat är anledningen till min stora viktuppgång. Plus att jag inte gick upp mycket alls under själva graviditeten, runt 15 kg som inte syntes speciellt mycket förutom på magen. Efter födseln så gick jag upp runt 25 kg.

Min teori är att tjejer säger så för att på något sätt ursäkta sin viktuppgång. Vad tror ni? 

• Svar på tråden Är du överviktig pga du har en bebis/barn?
  • adrift

Absolut finns det de som skyller på den.. Jag gör inte de själv för va stor redan innan men här har fyra stora viktminskningar slutat i graviditeter;) så ja undrar om ja vägt va ja borde så hade ja haft en hel drös med barn. ??;)

• oOMayaOo
    adrift skrev 2011-06-08 01:17:44 följande:
    Absolut finns det de som skyller på den.. Jag gör inte de själv för va stor redan innan men här har fyra stora viktminskningar slutat i graviditeter;) så ja undrar om ja vägt va ja borde så hade ja haft en hel drös med barn. ??;)
    Jag blev också gravid precis när jag gått ner en massa i vikt, men det var planerat Skrattande
  • adrift

Här e de blandat..men nu sista gången gick jag ner för ville få bort de ja hade innan för gravid vikten är borta.. Men blev en liten till och på inskrivningen vägde ja några kg mindre än inskrivningen med min första så lite stolt va man ju allt. Ja känner att med ett barn går de inte sitta still så glad jag rör på mig lita mer å hoppas på gå ner allt å lite till när nr 2 kommer:)

• ajnas

Jag gick upp 30 kg med första barnet. När bebisen var ett halvår, vägde jag 10kg mindre än jag gjorde när jag blev gravid - hade alltså tappat 40 kg då! För mig som alltid varit stillasittande blev det en stor omställning att få barn, med promenader och passning och allt. Så i det läget skulle jag säga att jag GICK NED pga jag fick barn.

MEN, sen dess har jag fått ett till barn, gått upp i vikt igen och är nu gravid för tredje gången. Och visst är det bekvämt att kunna säga att kroppen inte är så jävla tajt när man fått två och ett halvt barn. Tveksamt om nån tror på det dock - ok att magen och brösten ofta blir sladdriga och/eller degiga av barnaalstrande, men det förklarar ju knappast varför jag har stora lår eller överarmar.

• Lenora

Jag själv gick upp väldigt mycket under min graviditet.

Problemet för mig var att jag var hungrig - hela tiden.  Det hjälpte inte heller att min man var så omtänksam och fixade god mat med efterätter varje kväll.

Det var inte lätt att gå ner efteråt, under graviditeten fick jag höra att kilona bara rasar då man ammar vilket inte alls var sant i mitt fall. Med ryggbesvär från graviditeten och kejsarsnitt plus den enorma tröttheten och alla timmar liggandes och amma tog det lång tid innan jag kunde börja träna igen vilket försvårade det hela.

Nu är jag normalviktig igen men det tog tid och viljestyrka. För mig kom vändpunkten då jag såg några foton på mig från ett barnkalas. Jag bara grät och kände att nej, det är inte så här jag vill se ut. Är det mer värt att äta den där godbiten eller att leva utan övervikt? 

Nästa graviditet kommer jag inte att frossa lika mycket. 

• Luullis

Jag har fött två barn.
    Med första gick jag upp 30+ och med andra 23 kg. Jag hann gå ner 25 kg mellan dom. Jag är så himla hungrig när jag är gravid och äter nästan hela dagarna, det är ju fel men vad göra? Att äta "rätt och regelbundet" fungerar inte när man blir hungrig 30 minuter efter middagen. Nu är jag gravid med nummer tre och har i vecka 27 gått upp 3 kg - är så nöjd! Trots det äter jag mer än förr men rör väl på mig mer med två barn.

När jag har fött ska jag ner i vikt. Nu har jag saknat min vanliga kropp i fyra år så motivationen(som är det viktigaste!) är på topp.

• iolanthe

Jag känner såna som gått upp 20 kg fastän dom spytt en hel graviditet, så man behöver inte äta en massa. Själv gick jag upp närmare 20 kg båda gångerna. Mest berodde det på att jag botade mitt illamående med att äta, men då åt jag faktiskt helt ok mat. Visst blev den en del mackor, men inte massa godis och sött. Och sen har jag haft otroligt svårt att bli av med graviditetskilona, ettan var 1,5 år innan dom var väck och tvåan ungefär samma. Tvåan har just fyllt 2 år och även om vikten är samma som innan har kilona omfördelats och jag känner mig tjockare då jag fått mer runt midjan. Men det ska bort det också, men alla mister inte sina kilon på några få månader.

• skånegås

Nja... med 4:e barnet gjorde graviditeten att jag inte kunde röra mig och jag gick därför upp mkt mer i vikt än vid de tre tidigare. Har knappt gått ner något vid amning, men klart att livsstilen spelar roll, men allt kan man ju inte påverka själv... Sömnbrist gör också att man samlar på sig endel..

• oOMayaOo
    Lenora skrev 2011-06-08 01:32:40 följande:
    Nästa graviditet kommer jag inte att frossa lika mycket. 
    Samma här. Jag åt dåligt under graviditeten, sen när sonen föddes så var han inlagd på sjukhus i 3,5 månader och under den tiden så åt jag som en jävla gris och bara svällde upp. Fy fan vad jag ångrar mig idag.
  • J1983

Går man upp 30 kg så beror ju det självklart på att man ätit men att man äter mer kan ju bero på att man är gravid så att säga. Sen så går ju endel upp väldigt mycket i vätska också så det kan ju göra sitt till men den vätskan försvinner ju också snabbt efter förlossningen för de flesta.

Jag har nåt kilo för mycket men jag kan absolut inte skylla det på min första graviditet för jag gick ner allt jag gått upp efter att dottern var född och var då på normalvikt. Däremot så gick jag upp lite då jag slutade amma och det beror nog på omställningen i kroppen, man gick från att ha nån som tog en massa energi ifrån en till att inte ha det längre. Och sen blev jag gravid igen men även den här gången gick jag ner all vikt, däremot tycker jag att jag den här gången inte alls gått ner av amningen utan snarare blivit så våldsamt hungrig så att jag tycker det är svårt att hålla vikten.

Sen så är det ju även så att när man har liten bebis så har man ju ofta inte samma tid till att springa och träna och tänka på sig själv, laga nyttig mat osv. vilket såklart kan leda till endel viktproblem. Det jag tror gör att man får problem med vikten i samband med barnafödande och småbarnsår är livsomställningen, små ändrade vanor kan ju ganska snabbt göra att vikten drar iväg.

• J1983
    iolanthe skrev 2011-06-08 07:59:04 följande:
    Jag känner såna som gått upp 20 kg fastän dom spytt en hel graviditet, så man behöver inte äta en massa. Själv gick jag upp närmare 20 kg båda gångerna. Mest berodde det på att jag botade mitt illamående med att äta, men då åt jag faktiskt helt ok mat. Visst blev den en del mackor, men inte massa godis och sött. Och sen har jag haft otroligt svårt att bli av med graviditetskilona, ettan var 1,5 år innan dom var väck och tvåan ungefär samma. Tvåan har just fyllt 2 år och även om vikten är samma som innan har kilona omfördelats och jag känner mig tjockare då jag fått mer runt midjan. Men det ska bort det också, men alla mister inte sina kilon på några få månader.
    Ja det är nog det som är grejen, det där lösa runt midjan för jag har samma kläder som innan jag blev gravid med nummer två men jag känner mig tjockare. Fast det har bara gått 4 månader så det kanske hinner ändras på den fronten också.
  • MammaMia88

Jag gick upp 30kg när jag var gravid, åt som vanligt och rörde mycket på mig. Hade dessutom liknande hyperemesis men jag gick upp ändå. Sen när bebisen väl var född så försvann 10kg direkt (vätska, bebis och såna saker), sedan dess har jag inte gått ner nåt mer oavsett hur jag gör....orkar inte bry mig om det längre heller. Jag mår bra och sambon tänder på mig, that's all that matters

• Butterscotch

Självklart är det inte barnen i sig som är direkt orsak till vuxnas övervikt. Man har ätit för mycket och rört sig för lite helt enkelt. Visst är det ofta svårare att hinna med att ta hand om sig själv när man har en ny människa att ta hand om också, men tidsbrist ser jag som en indirekt följd (eller ursäkt?) av barnafödande. Själv är jag lite lat och prioriterar annat framför att springa till gymmet, men det är ju mitt aktiva val.

Svar på tråden Är du överviktig pga du har en bebis/barn?