• todielou

Är jag dum eller ska man inte tänka såhär?

Skattepengarna rullar ju in snart. Och självklart vill man spendera en del. Jag vill åka till Ullared för att köpa lite nya leksaker till sonen samt något till nästkommande barn (kommer i september), samt en hel del grejer som behövs till hemmet.
    Sen skall vi inreda sonens nya rum, så en tripp till Ikea lär det bli.

Min sambo tycker jag är dum i huvudet rent ut sagt som skall spendera en massa pengar bara för att vi har! Men är det inte då man skall spendera? När man ÄNTLIGEN har pengar att köpa de sakerna som står på alla listor hemma!

Han själv åker till Tyskland för att köpa på sig lite sprit och öl för ca 5-6000..

Det jag vill spendera hamnar kanske på 5000..

Tänker jag fel som vill handla?

• Svar på tråden Är jag dum eller ska man inte tänka såhär?
  • guaguita

Nej det tycker jag inte. Det är väl vettigare att köpa möbler och så till sonens rum samt nya kläder/leksaker eller vad som behövs till sonen och kommande bebis.

Att köpa sprit är ju inget man har "nytta" av på det sättet. Det dricks ju upp och sen är det borta...

• Liljeblomman

"Lite" sprit och öl för 5-6 tusen?! Ni ska inte ha fest utan detta är bara till honom/er? Har han problem med spriten?

Om han spenderar pengar på något så onödigt som alkohol, så får väl du spendera på det du vill? Det är väl bättre att köpa grejer som barnen får nytta av och som ni behöver i hemmet, än sprit och öl för flera tusen?

• todielou
    guaguita skrev 2011-06-08 09:34:47 följande:
    Nej det tycker jag inte. Det är väl vettigare att köpa möbler och så till sonens rum samt nya kläder/leksaker eller vad som behövs till sonen och kommande bebis.

Att köpa sprit är ju inget man har "nytta" av på det sättet. Det dricks ju upp och sen är det borta...
    ja precis så resonerar jag med.. Själv kan jag ju inte dricka så jag får ju inte "nytta" av det han jhandlar.. Men det jag skall handla går ju inte till MIG utan till oss som familj. Sen vi fick barn har jag väödigt sällan unnat mig själv något!
  • todielou
    Liljeblomman skrev 2011-06-08 09:35:11 följande:
    "Lite" sprit och öl för 5-6 tusen?! Ni ska inte ha fest utan detta är bara till honom/er? Har han problem med spriten?

Om han spenderar pengar på något så onödigt som alkohol, så får väl du spendera på det du vill? Det är väl bättre att köpa grejer som barnen får nytta av och som ni behöver i hemmet, än sprit och öl för flera tusen?
    Nej han har inget problem med sprit, utan han klarar ju sig på detta i över ett år.

Jag håller med dig, men hans "problem" var att jag var tvungen att göra ALLT nu när vi har pengar. Jag blev riktigt ledsen, förstår liksom inte problemet..
  • Liljeblomman
    todielou skrev 2011-06-08 09:39:20 följande:
    Nej han har inget problem med sprit, utan han klarar ju sig på detta i över ett år.

Jag håller med dig, men hans "problem" var att jag var tvungen att göra ALLT nu när vi har pengar. Jag blev riktigt ledsen, förstår liksom inte problemet..
    OK. Säg då till honom att om han köper sprit och öl för ett helt år, så köper du saker till hemmet för ett helt år. Flört
  • Marnet

Hur får han ihop den logiken?? De e då helt ok o köpa alkohol för 5-6000 men inte saker till era barn o gemensamma hem??

• guaguita

Nu kanske jag tolkar det här fel men jag förstår det som att ni har vardera ca 5000 tillbaka på skatten. Och då förstår jag inte varför han ska bli sån. Om du vill lägga dina skattepengar på att fixa nya saker till barnen så är det väl din sak?

• todielou
    Liljeblomman skrev 2011-06-08 09:41:41 följande:
    OK. Säg då till honom att om han köper sprit och öl för ett helt år, så köper du saker till hemmet för ett helt år. Flört
  • todielou
    Liljeblomman skrev 2011-06-08 09:41:41 följande:
    den var inte dum! då blir det dyrt.... :)
Svar på tråden Är jag dum eller ska man inte tänka såhär?