• Anonym

Deras katter har ihjäl mina kaniner

I lägenheten bredvid oss har det flyttat in ett par i 40-års åldern med tre katter - Vi har våra uteplatser brevid varandra. På vår uteplats har jag två stycken två våningsburar, totalt åtta burar. I en av burarna har jag en hona med tre veckors ungar och nu i morse var alla sex ungar döda, har aldrig tidigare hänt att en hel kull dött bara så där. I en annan bur hade jag en högdräktig hona, också död.

Vaknade tidigt i morse av en smäll och det var deras katter som hoppade omkring på min altan samt hade vält ner blomkrukor. Gick aldrig ut och kollade kaninerna, då katterna stack iväg när jag visade mig i fönstret.

Har tidigare bett dem att ha uppsikt över katterna, då de skrämmer kaninerna men det har ignorerats totalt och nu är sju stycken döda - De sex ungarna var tingade och skulle flytta om fem veckor. Den döda honan vart också en stor förlust.

De är inte hemma så jag kan inte prata med dem - Har kattägare inget som helst ansvar? Kan jag kräva dem på ersättning? Jag förlorar 4200 kr på de döda ungarna.

• Svar på tråden Deras katter har ihjäl mina kaniner
  • Majsan70

Kattägare har krav på sig enligt lag att deras katter skall hållas under uppsikt. Men hur den skall upprätthållas är ju en annan fråga. Hade jag varit dig hade jag nätat in min uteplats för att verkligen veta att mina kaniner hade varit säkra. Inte din sak egenligen  men kanske det enda du kan göra?
    Det finns mojänger som avger ljud som katterna inte tycker om o gör att de håller sig borta men jag vet inte hur kaniner reagerar på detta.
    Jag beklagar verkligen!

• Anonym (kattägare)

Beklagar verkligen och föreslår att du nätar in. 

Fråga: Hur vet du att katterna dödade kaninerna? (rivsår?) Dokumentera skadorna och kräv grannarna på ekonomisk ersättning. Ingen tröst naturligtvis...

Som kattägare har man ansvar över sina katter rätt mycket, du kan prata med bostadsbolaget och förklara att de har sina katter lösa (de flesta bolag har regler för sådant) och att de förstör din egendom (blomkrukor, djuren mm)

• Anonym

En kanin som blir trängd i sin bur kan dö av stress. En kanin är ju skapad till att fly. Jag skulle välja att inte ha kaninerna ute mer än i rasthagar under uppsikt. Är det inte dina grannars katter så är det någon annans.

• mammasfavvo

Hej.

Min granne brukar droppa ut bittermandelolja för att hålla katterna borta från deras tomt.

Trist när sånt där händer :(

• sextiotalist

Kaniner är stresskänsliga djur. Vi hade aldrig vår kanin ute på nätterna innan vi fixade en så stor bur att han kunde få en riktigt trygg plats.
    Den buren var 5 kvadratmeter och med ett stort hus där den kunde komma in i.

Det fanns en hel del räv som gärna ville ha kaninstek.

Katter hade vi aldrig problem med, de var nyfikna och jag såg flera gånger hur katterna och kaninen nosade på varandra.
    En kanin med ungar skull jag aldrig ha utomhus, det finns massor som kan stressa en kanin utomhus, inte bara katter.

• Anonym

Lutar åt att sätta nät ovanför staketet så de inte kan hoppa över till oss - Det känns så fruktansvärt onödigt! Har aldrig varit med om detta, visst har ungar dött tidigare, men då har de varit mycket små och trillat ur boet, blivit kalla och dött. Men att en hel och frisk kull bara dör tycker jag är konstigt, så jag är säker på att katterna stressat ihjäl dem.

• Anonym

Det är jättetrist det som hänt, men tyvärr ligger ju ändå det yttersta ansvaret på dig, eftersom sånt här kan hända så måste man förebygga för det. Det är lite samma sak som ifall min tik blir dräktig för att grannens hanhund kom över när hon satt ute utan uppsikt. Förjävligt, men räknas tyvärr som mitt eget fel då jag inte hade koll.
    Man vill inte behöva lägga ner tid, pengar och möda på något som är någon annans fel - men ibland gör man sånt ändå för att skydda det man har. Särskilt sådant som inte är kapabelt att skydda sig själv.

Krasst och kallt kan det ju komma lite vad som helst och stressa kaninerna, om de nu är så känsliga. Du måste som ägare se till att skydda dem och därmed inte riskera att de blir stressade. Dvs, det är nog ingen bra idé att ha en massa ungar utomhus. För deras skull.

• Anonym (Mja)

Usch, har själv katter och förstår om grannar skulle skjuta dem, iaf om dom tog dö på djuren. Man måste juh få skydda sina egna djur på sin egen tomt. Jag skulle uppskatta om grannar kom över å berätta att katterna orsakar obehag på nå vis.

Ang ersättning så vet jag inte om det går att föra ansvaret på grannarna, eftersom det inte går att bevisa? Du kan väl sätta upp en webcamera i fönstret eller nåt sådant och samla lite bevis först?

• Anonym

Detta är utekaniner som inte mår bra av att flyttas ut och in - Har med temperaturen att göra! Bor i ett lugnt område och fram till att katterna flyttade in bredvid har jag aldrig haft några problem. De enda katter som springer fritt runt omkring oss är just dessa tre, finns några till kattägare men de rastas i koppel.

• Anonym

Fixa en större bur åt dom så att dom kan springa och gömma sig ordentligt! Nu tolkar jag kanske din text fel men det låter inte som om dom har speciellt mycket utrymme.

Jag har också kaniner och katt och det har aldrig varit några problem, katterna går in till kaninerna och nosar runt emellanåt.

• Anonym (Mja)
    Anonym skrev 2011-06-08 12:56:29 följande:
    Fixa en större bur åt dom så att dom kan springa och gömma sig ordentligt! Nu tolkar jag kanske din text fel men det låter inte som om dom har speciellt mycket utrymme.

Jag har också kaniner och katt och det har aldrig varit några problem, katterna går in till kaninerna och nosar runt emellanåt.
    Dom där kaninerna verkar inte ha nån erfarenhet av katter. Så det går inte att jämföra..
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-06-08 12:56:29 följande:

Större bur är nog lösningen, hur som helst så kan det komma annat som stressar kaninerna, inte bara katter, rovfåglar, hundar på rymmen.

Jag har sett sådana där uteburar som kaniner brukar vara i, jag tycker de är alldelse för små.
  • Anonym
    Anonym (Mja) skrev 2011-06-08 12:58:03 följande:
    Dom där kaninerna verkar inte ha nån erfarenhet av katter. Så det går inte att jämföra..
    Visst går det att jämföra. Mina kaniner har en stor inhägnad med flera små hus samt två grävda gångar att gå ner i och vet att dom kan fly om dom vill, detta gör dom också då det kommer lite för snabbt framrusande hundar.

Innan hade jag det betydligt sämre och då sprängde dom gallret och tog sig ut för att bli uppätna av grävling eller räv - sorgligt och ytterst tråkigt men jag lärde mig och byggde om.
  • Anonym (Mja)
    Anonym skrev 2011-06-08 13:15:52 följande:
    Visst går det att jämföra. Mina kaniner har en stor inhägnad med flera små hus samt två grävda gångar att gå ner i och vet att dom kan fly om dom vill, detta gör dom också då det kommer lite för snabbt framrusande hundar.

Innan hade jag det betydligt sämre och då sprängde dom gallret och tog sig ut för att bli uppätna av grävling eller räv - sorgligt och ytterst tråkigt men jag lärde mig och byggde om.
    Sprängde gallret?
  • 35435

två av mina kaninungar bara dog plötsligt har begravt dom:(

• Henscha

Hade kaninerna några skador eller var dom bara döda?

Oavsett svaret så är det med 99% trolighet katternas fel.

Antingen har katten/erna dödat dom rätt och slätt eller så har dom stressat ihjäl dom.

Svar på tråden Deras katter har ihjäl mina kaniner