• tjulle

Magont & förstoppning

Hej!
    Vi började ge vår nu 5 månaders son smakisar när han var 4 månader. Efter 2 veckor med palsternacka, morot, banan, gröt och päron-katrinplommonpure så strejkade magen helt. Han fick riktigt ont och skrek och ålade sig av smärta.

Vi har hjälpt honom nu att tömma tarmen i 2 veckors tid med febertermometern, samtidigt som vi gått tillbaka till helamning och 200 ml Bifidusersättning/dygn samt Sempers magdroppar.

Hans mage har varit trulig från dag ett med kolik de första två månaderna. BVC var lite oroliga för hans viktuppgång i början så vi har fått ge ersättning från 4 veckors ålder - inte mkt dock eftersom min mjölk verkar räcka till, det har mer handlat om att han inte orkat suga i sig i perioder.

Var vi för snabba med smakisar?
    Vågar vi testa om en månad igen när han är 6 månader?
    Och viktigaste funderingen - hur länge ska vi hjälpa honom att bajsa innan de är dax att få hjälp/undersökning av en barnläkare?
    Oron är förstås att han är förstoppad och att vi  inte  kan hjälpa honom med proppen...
    Samt att jag funderar på hur "bra" det är för hans lilla ringuskel att provocera med tempen hela tiden (var elr varannan dag). 

Hur mkt strul ska vi förvänta oss när vi börjar ge mat? 

Mvh Åsa 

• Svar på tråden Magont & förstoppning
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det råder olika uppfattnigar, om man skall hjälpa barn att bajsa genom att stimulera med febertermometer. Jag tycker dock inte att det är någon långsiktig lösning, för ett i övrigt friskt barn.

Min uppfattning är att ni bör få er son undersökt av en läkare. Även om vissa barn inte klarar matintroduktion vid fyra månader, så borde magen komma i balans igen efter att man vidtagit åtgärder.

Jag förstår att ni känner en viss oro inför att börja med smakisar igen. Min erfarenhet är dock att det med all säkerhet kommer gå bra. Det är trots allt ganska vanligt att det strular i början. Därför är det viktigt att man går långsamt fram, även om barnet visar stor engagemang. Lusten och magen hänger inte alltid ihop, tyvärr.

Jag tycker att ni kontaktar BVC för hjälp, direkt. Se till att få råd både om matintroduktion och hur ni kan hjälpa honom med magen, utan att tempa. Hjälper inget, så är det absolut läge att träffa en barnläkare.

Mvh Christine

Svar på tråden Magont & förstoppning