Inlägg från: trollkarl |Visa alla inlägg
  • trollkarl

Gott, enkelt med fläskfilé

kariba skrev 2011-06-08 10:50:02 följande:
    Tips vill jag ha. Kvavt och höggravid och craving på gräddig fläskfilé.
    Har du något gott enkelt recept?
    bryn med salt o peppar, ugnen på 130 grader, in med termometern i filen, 60 skall den visa. vila i folie till 65, gör en sallad under tiden med valfri dressing till baserad på yougurt för syrligheten, lite lime kanske etc.
    skär köttet i skivor o servera till salladen. kan även köra typ couscoussallad, pasta etc.
  • trollkarl
    trollkarl skrev 2011-06-08 10:52:06 följande:
    bryn med salt o peppar, ugnen på 130 grader, in med termometern i filen, 60 skall den visa. vila i folie till 65, gör en sallad under tiden med valfri dressing till baserad på yougurt för syrligheten, lite lime kanske etc.
    skär köttet i skivor o servera till salladen. kan även köra typ couscoussallad, pasta etc.
    överkurs e bryn filen med salt o peppar snabbt.
    ta ur o låt svalna helt, rulla tajt tajt i plastfilm ett par varv o fortsätt rulla så du sträcker plasten fullt, rulla i ihop sidorna, i med termometern igen o 80 grader på ugnen, in med termometern o 63 innertemp.
  • trollkarl
    La Lola skrev 2011-06-08 10:52:30 följande:
    www3.arla.se/Default.aspx?id=17653&RecipeID=1...

(men snart kommer nån garanterat att upplysa dig om att ugnsvärmen är för hög i receptet, jag tycker att köttet blev kanongott hursomhelst)
    ja har man bara ätit sämre kvalite så *ironi*
    om du vet att det är för högt, varför envisas du med att både länka o tillaga i den tempen?
  • trollkarl
    La Lola skrev 2011-06-08 10:58:40 följande:
    Ja alla är ju inte mycket lika finsmakare som dig.
    Och eftersom jag inte är nån expert så visar jag receptet precis som det är eftersom jag tycker att det är en god rätt.
    o att prova saker som mer erfarna säger är inte tänkbart märker jag?
  • trollkarl
    Jäjd skrev 2011-06-08 11:02:59 följande:
    Haha, mer erfaren i att äta mat?

Bra där.

Vad är det för fel med att länka till ett recept man tyckte blev bra menar du?
    att som skribenten själv skrev att det är för hög temp.
    mer erfaren i matlagning snarare om du läst mina förslag i tråden.
  • trollkarl
    Oneleg Jämtland skrev 2011-06-08 11:03:53 följande:
    Är nyfiken på vad för sorts plast du använder som kan användas i ugn?
    vanlig hushållsplast, plastfilm, hushållsfolie kalla det vad man vill, kärt barn har många namn =)
    klarar 90 grader max. så 80 e gott o väl helt okej..
  • trollkarl
    La Lola skrev 2011-06-08 11:04:05 följande:
    Jo, det är det men jag vill inte i detta fallet eftersom köttet blir gott. Enligt mina smaklökar.
    så med 130 där köttet blir som att skära i smör o smälter på tungan är inget som lockar?
    samt att man behåller smakämnen etc när man kör lägre temp?
  • trollkarl
    agtiwi skrev 2011-06-08 11:29:44 följande:
    trollkarl: Kan du inte hålla en matlagningskurs i din hemkommun i stället för att försöka mästra folket här? Blir liksom lite jobbigt med en tråd där ts ber om goda recept, som sen urartar och mer och mer liknar någon matlagningskurs-tråd.

För att återgå till ts. Mitt bästa recept är följande:

1 fläskfilè
    salt & peppar
    1 klick margarin
    10-15 st färska champinjoner
    5 dl creme fraiche
    3-5 msk mango chutney
    3-4 msk tomatpurè
    rejält med färska örter (valfria)

Sätt ugnen på 175 grader.

Skär fläskfilèn i lagom tjocka skivor, bryn i stekpanna tillsammans med margarin. Salta och peppra efter smak.
    Ansa och skär champinjonerna i småbitar, stek tillsammans med margarin.
    Lägg köttet i en ugnsfast form, häll över svampfräset.
    Blanda creme fraiche, mango chutney samt tomatpurè i en bytta. Hacka örterna grovt och blanda i tillsammans med creme fraiche-blandningen. Fördela sen detta över kött och svamp. Skjuts in i ugnen ca 20-30 min.
    Servera med klyftpotatis, sallad och vitlöksbröd (eller vad som önskas)!
    mästra? långt ifrån jag gav TS recept vilket du kan se bakåt i tråden. sen att folk med dolda budskap säger annat är inte mitt problem utan moddarnas.

ONT:

varsegod TS, kör lägre temp så får du bättre resultat.
  • trollkarl
    Ammy skrev 2011-06-08 11:42:37 följande:
    TS frågar efter recept, håll er till frågan och skriv inte Off Topic eller påhopp.
    så en tråd skall bara vara topic, thats it? den får inte utvecklas?§
Svar på tråden Gott, enkelt med fläskfilé