• SmBacke

snälla hjälp om tona ner för blont hår, snälla.

färgade håret igår, i en nyans som jag haft innan, moods ultrablont, har alltid blivit en bra nyans då jag har haft blont hår när jag färgat, men igår blev de helt konstigt, luggen är helt gul och resten av håret är vitt.
    vet att de finns silverschampo, va inne hos en frisör och frågade vad man kunde göra nu då de inte finns pengar till just frisör just nu, och hon sa att jag skulle ta en mörkbrun blandad färg och testa..

nån som kan sånt här?? vill inte sabba håret mer.

• Svar på tråden snälla hjälp om tona ner för blont hår, snälla.
  • Rhoda Horswunce

Du vill alltså fortfarande ha blondt hår, men i en mörkare nyans?

• SmBacke

ja precis, blond vill jag vara, men inte med gul lugg och och små fläckar här och var..:)

• Rhoda Horswunce
    Okej, då är det nog inte så smart att köpa mörkbrun färg som frisören sa, och silvershampoo tror jag inte är tillräckligt om det är så pass gult.

Mitt råd är att köpa en blond intensivtoning. Den ska vara mörkare än den färg du har nu, men inte så mörk som mörkblond. L'oreals casting creme glos nr 700 eller möjligtvis 810 tror jag är lagom (jag har i och för sig inte sett ditt hår, utan jag går på hur jag föreställer mig att det ser ut). Blanda färgen, sätt upp håret och låt en slinga från det ljusa håret och en från luggen hänga ned. Dessa slingor tonar du medan du står framför spegeln, och så fort du ser att håret blir mörkare (håret brukar suga upp färgen snabbt, så det kan räcka med någon minut eller mindre) så sköljer du bort toningen, torkar slingorna med hårtork och kollar hur färgen blir. Gör gärna en av slingorna i taget, så att du hinner med att tvätta ur den i tid (sitter toningen för länge kan håret bli för mörkt eller få en konstig färg). 

Om färgen blir bra och båda slingorna har en liknande färg, så kör du toningen i hela håret och tvättar ur den efter samma tid som med slingorna. Om nyanserna skiljer sig åt men en är bra, så får du testa med en kortare eller längre verkningstid på en ny slinga av det håret som inte blev bra. Syns det ingen skillnad alls på håret så får du testa att låta toningen sitta lite längre.

Detta är kanske lite krångligt, men jag tycker det är bättre att göra såhär än att bara ha i en färg och chansa på att det blir bra.
  • SmBacke

okej.. köpte hem en mörkare brun, med lite rött i.. tänkte inte färga håret utan bara göra slingor så att det tonar ner den bomb som hamnade på mitt huvud..:)

kom inte ihåg vilken det var, tror det var l´oreals casting cream 456 eller 465.

• rockdoll

Men... Varför köper du en brunröd färg om du vill vara blond? Då kommer du ju få bleka igen efteråt och med en så mörk färg som grund är ju risken ännu större att det blir flammigt och konstigt.

• SmBacke

jo kom på de så tänker inte använda den :)

Svar på tråden snälla hjälp om tona ner för blont hår, snälla.