• Belsebub

Gröt som kvällsmål när började ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gröt som kvällsmål när började ni?
  • Belsebub

Oj vad skumt de blev.. Men hoppas det funkar ändåTungan ute

• Kazeer

Vi har aldrig gett gröt som kvällsmål. Välling inför natten har barnen fått från ungefär 8 månaders ålder.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mommy89

Vår dotter började få gröt till kvällen när hon var 5-6 månader gammal, "snäll" gröt såsom mannagrynsgröt.
    Det finns ju även "barngröt" från Semper och whatnot där det står från vilken ålder dom kan äta den.
    Nu är hon 2 år och 2 månader gammal och äter oftast mackor till kvällsfika, men ibland vill hon ha gröt :)

• Jiinii

aldrig gett gröt till kvällen tycker det är frukost och smakisar ska man ju helst ge morgon eller dagtid om allergier skulle upstå

• annca

Dottern åt böde gröt och välling till kvällen från typ 4 mån. Vid 6-7 mån övergick vi till kvällsmat och sedan bara välling.Sonen har aldrig varit specielt frötjust i gröt.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Ragnar

Har aldrig gett gröt till kvällsmat. Har alltid gett barnen samma kvällsmat som vi äter, så har vi haft risgrynsgröt som vi äter till kvällsmat ibland har de ju fått gröt.
    Gröt till frukost har de fått från 6-7 månader och då samma gröt som jag själv äter till frukost. I början har det bara varit lite för att smaka och vid 8-9 månader har de ätit vad man kanske kan kalla en hel portion.
    Har aldrig märkt någon skillnad på hur eller hur länge barnen sovit beroende på vad eller hur mycket de har ätit på kvällen.

• Belsebub

Det var min Bm på bvc som föreslog detta med gröt till kvällen iom att hon inte sover så bra.. Men vi skulle prata mer om det vid nästa tillfälle kom vi överrens om men tyvärr blev det inställt idag pga sjukdom.

Ni som gett gröt till kvällen har ni märkt någon skillnad på sömnen? Hur gjorde ni gav ni först lite typ en tesked och ökade långsamt? Det ska väl finnas någon gröt man typ bara blandar med vatten eller så? Just för små barn som kanske är lite skonsam för deras små magar!?.. Kan man ge välling från 4 månader?... Hade inte tänkt att ändra någonting i hennes kost föräns jag varit på bvc men är bgara lite nyfiken på hur ni andra gjort! Glad

Fler?

• Mommy89
    Belsebub skrev 2011-06-08 14:07:41 följande:

Det var min Bm på bvc som föreslog detta med gröt till kvällen iom att hon inte sover så bra.. Men vi skulle prata mer om det vid nästa tillfälle kom vi överrens om men tyvärr blev det inställt idag pga sjukdom.

Ni som gett gröt till kvällen har ni märkt någon skillnad på sömnen? Hur gjorde ni gav ni först lite typ en tesked och ökade långsamt? Det ska väl finnas någon gröt man typ bara blandar med vatten eller så? Just för små barn som kanske är lite skonsam för deras små magar!?.. Kan man ge välling från 4 månader?... Hade inte tänkt att ändra någonting i hennes kost föräns jag varit på bvc men är bgara lite nyfiken på hur ni andra gjort! Glad

Fler?

Våran dotter har iofs alltid sovit bra på nätterna, men hon sov lite längre innan hon behövde äta när hon fick gröt.
    Hon fick äta så mycket hon ville/orkade helt enkelt, hon fick lätt i sig en portion redan från början.
    Det finns som jag skrev tidigare barngröt man bara blandar med vatten från t.ex Semper och andra märken, det står olika åldersrekommendationer på förpackningarna.
  • Dixie
    Belsebub skrev 2011-06-08 14:07:41 följande:

Fler?

har hon börjat få smakportioner? 
    jag hade inte börjat ge smakportioner på kvällen - bättre i så fall att hon får prova på det under dagen och fungerar det bra då ge henne ett grötmål på kvällen - skulle hon reagera med magont av gröten är det ju inte kul att ha det på kvällen och dessutom är hon trött och kasnke inte så sugen på att prova ngt nytt!
  • April barn

Amning ÄR lika mättande som välling/gröt/ersättning för en sådan liten.
    Förstår inte vart denna hysteri om att bröstmjölken inte skulle vara mättande kommer ifrån, sålänge du har tillräckligt med mjölk kommer hon inte bli mättare med gröt!

Men vill du börja ge vanlig mat börjar du med små smakisar och utökar sedan succesivt.

Svar på tråden Gröt som kvällsmål när började ni?