• ja88

Britax Multi-Tech till bebis?

Sonen är nu drygt 4 månader, stor och lång och det börjar bli dags att införskaffa en bilbarnstol. Babyskyddet funkar väl än men inte så länge till. Har tittat runt lite, läst tester mm och fastnat för Britax Multi-Tech som ju även fått Bäst i Test 2011... var inne på Britax Hi-way först men läst om flera som fått byta ut denna stol relativt tidigt då barnen växt ur den och fortsätter vår pojk vara stor och lång är väl risken stor att så skulle bli fallet även här. Och det känns ju dumt om det funkar från början med en stol som kan användas längre.

Ni med mer erfarenhet, tror ni att en rätt välväxt 5-6 månader sitter bra i denna stol? (Har tyvärr ingen butik i närheten så kan tyvärr inte åka och bilda mig en egen uppfattning utan kommer beställa över nätet) Åsikter om stolen i övrigt? Vi har två bilar så det är bra om den inte är extremt krånglig att montera...

• Svar på tråden Britax Multi-Tech till bebis?
  • cicci85

Jag har en MT men köpte den först när sonen va 2 år. Har ingen koll på om den funkar från 5-6 mån. Men den är jättelätt att montera och sitter som berget i de bilar jag använt den i! Är väldigt nöjd med den stolen! Den är mycket rymligare än hiway men tyvärr kan man inte höja nackstödet så mycket som jag skulle vilja, så vi kommer antagligen att köpa en större bakåtvänd stol när MT är urvuxen.

• RoseMj

Vi har en Britax Hi way till 4-åringen som är 111 cm och väger 19 kg. Funkar kanon. Vi har en stor, klumpig Britax Secura i framsätet som kräver mkt plats så stolen står långt bak men det går bra. Hi way är väl en av de mindre stolarna. MT är ju en kombistol men ska helst bara användas bakåtvänd. Tycker det är lite knepigt att de själva säger att den är bäst bakåtvänd till och med men ändå tillverkar kombistolar.... Lite OT sorry ;D

• TyraochMärtasmamma

Vi har både en Britax Hi-Way och en multitech, köpte MT:n til äldsta dottern när hon var ca 10-11 månader. Är väldigt nöjda med denna stol, och hon har suttit bra i den redan från början (men var ju som sagt några månader äldre än din pojke). Idag är hon 3,5 och sitter lika bra i den. Handlar kanske eg. om att få till en bra lutning i början, måste ju kanske vara ngt mera tillbakalutad för ett så litet barn så att det inte "faller framåt", men det är ju inte lätt att veta när man inte kan prova i bilen. Alla bilar är ju olika.

Britax Hi-Way är vår "nya" stol, precis införskaffad till vår 11-månaders. I den sitter hon fintfint och det hade med största säkerhet ett mindre barn gjort med. Hi-wayen är eg. kanske bättre lämpad för de riktigt små barnen, så har man möjliighet att köpa en sådan och sedan byta till en annan större bakåtvänd stol när de blir större så är det kanske allra bästa lösningen... Vi har ju som sagt en MT som lillan kan ta över sen, och ev. blir det en bakåtvänd Two way också för att ytterligare kunna förlänga tiden för bakåtvänt åkande.

Men kan (vill) man bara köpa en bakåtvänd stol till ett litet barn så hade jag köpt en MT (och bara använt den bakåt)! Lycka till....

• stor grön drake

Vi köpte MT när sonen var 6,5 månader för den fanns på kampanj då när vi skulle dit där de sålde (mååånga timmar bort) men började använda den först en månad senare för han vägde bara 8,5 vid 7 månader så vi var lite försiktiga, samt att han inte riktigt satt själv ännu.
    Men han satt superbra i den när vi började använda den! Har lagt in bild i bildtråden från när vi monterade i den (han hade provsutit den inne tidigare, vi drog ut på det i bilen så länge det bara gick pga vikten och sittandet) och där synns att han sitter superbra. Tror inte ens vi hade bältet i lägsta läget utan i hacket över.

• Mamma MalinE

Vi köpte Britax MT till våran dotter när hon var 5,5 månader. Hon är rätt välväxt för sin ålder, hon sittet stadigt och bra i den stolen

• MammaÄrJag

Jag har också funderat på en MT . Men ser att den är godkänd från ålder 9 mån-6 år Vikt 9kg -25kg. Våran son är nu 7 månader väger 9.7 kg så frågan är om man kan gå efter vikten eller åldern . För går man efter ålder så måste vi ju vänta ett tag till men antar att det är vikten man först och främst går efter :/ . Ska kolla upp allt lite mer noga innan vi bestämmer oss.

Amelia 2006-08-24. Donnie 2010-12-04
  • ja88

Valet för våran del föll slutligen på Hi-way istället som vi just idag har monterat och sonen har fått provåka (han fyller 5 månader den 1/7). Han sitter fint i den och den, stolen känns lätt och smidig och var inte svår att montera. Men vi räknar då med att det blir en bakvänd stol till innan han ska vändas framåt, som jag tänker idag blir det troligtvis en Two-way då Hi-wayen är urväxt. Tanken är ju ändå att det så småningom ska komma ett syskon som då kan få ärva Hi-wayen Glad så att det blir ett par bilbarnstolsinköp under småbarnsåren kommer man väl inte ifrån hur man än vänder o vrider på det lixom Flört

• MammaÄrJag

Ok, det lät ju bra . :)Får se hur vi kommer att göra. Är lite inne på acta graco duoflex också. Det hade vi till våran dotter förra gången och den funkade väldigt bra och kändes säker . Så vi får se vart det slutar som :)

Amelia 2006-08-24. Donnie 2010-12-04
  • Lindreas
    ja88 skrev 2011-06-27 22:53:36 följande:
    Valet för våran del föll slutligen på Hi-way istället som vi just idag har monterat och sonen har fått provåka (han fyller 5 månader den 1/7). Han sitter fint i den och den, stolen känns lätt och smidig och var inte svår att montera. Men vi räknar då med att det blir en bakvänd stol till innan han ska vändas framåt, som jag tänker idag blir det troligtvis en Two-way då Hi-wayen är urväxt. Tanken är ju ändå att det så småningom ska komma ett syskon som då kan få ärva Hi-wayen Glad så att det blir ett par bilbarnstolsinköp under småbarnsåren kommer man väl inte ifrån hur man än vänder o vrider på det lixom Flört
    Vi köpte en Hi-way när sonen var fyra månader gammal, och han satt jättebra i den från början. Dessutom kommer finnas mycket benplats i den när han blir äldre också, så jag hoppas den inte blir för liten på längden. Eller så får kommande syskon ta över den och man får leta upp en annan stol till grabben.
  • Sarah84

Vi köpte multi techen då sonen va ca 4mån, funka kanon. Men han va/är stor också..

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Vaniljkex

Har tva multi-tech, en i varje bil. Jag tycker att det skulle vara alldeles for krangligt att flytta mellan bilarna. Den har funkat bra fram till nu (fran 13 manader, da vi kopte den pa sommarsemestern i Sverige, till nyss tre ar fyllda), da dottern borjat klaga over magont nar hon sitter i den mer an tio minuter, en kvart. Maste se om jag kan andra nagon installning, annars far vi nog se oss om efter en annan stol. Den tar ganska mycket plats, dock. Min bil (BMW X3) kommer att bli en mamma-barn-bil endast nar vi skaffar en till till lillasyster, for min man far inte plats i framsatet med tva barnstolar bak, och de far inte plats "pa langden". Vete sjutton om det gar att montera tva pa langden i mannens bil heller, men den ar storre, sa jag hoppas att det ska funka. Mannen och dottern ar bada langa, kan tillaggas.

• cicci85
    MammaÄrJag skrev 2011-06-27 22:44:05 följande:
    Jag har också funderat på en MT . Men ser att den är godkänd från ålder 9 mån-6 år Vikt 9kg -25kg. Våran son är nu 7 månader väger 9.7 kg så frågan är om man kan gå efter vikten eller åldern . För går man efter ålder så måste vi ju vänta ett tag till men antar att det är vikten man först och främst går efter :/ . Ska kolla upp allt lite mer noga innan vi bestämmer oss.

Gå efter vikten. Man bör byta när barnet kan sitta så du kan säkert byta redan nu Det är vikten som ger godkännandet, åldern är bara ungerfärlig.

• cicci85
    MammaÄrJag skrev 2011-06-27 23:09:00 följande:
    Ok, det lät ju bra . :)Får se hur vi kommer att göra. Är lite inne på acta graco duoflex också. Det hade vi till våran dotter förra gången och den funkade väldigt bra och kändes säker . Så vi får se vart det slutar som :)
    Var du nöjd med duoflexen alltså? Jag har haft den och tycker det är en riktig skitstol. Multi-techen är 100 gånger bättre
  • Nifelheim

Min son växte ur Multi-techen före Hi-way så det beror nog på kroppsform. Nu var det ett tag sen han provade Hi-way, men jag tror att han fortfarande får plats (han åker Two-way i vanliga fall) och han är en ca 110 cm lång 4,5 åring.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Lotusblomma

Köpte MT till min son när han var 2½ år...
    Innan körde jag med oumbärgliga BeSafe iZi Kid X1, helt dunderkanon! Den körde jag med till sonen från att han var 5 månader. Så då gick han alltså från babyskyddet till BeSafen o sedan till MT:n.

MT:n tänker jag ha kvar, är vansinnigt nöjd med mångfunktionen i den stolen o att den inte väger multum att flytta.

• Lotusblomma
    ja88 skrev 2011-06-08 16:16:07 följande:
    Sonen är nu drygt 4 månader, stor och lång och det börjar bli dags att införskaffa en bilbarnstol. Babyskyddet funkar väl än men inte så länge till. Har tittat runt lite, läst tester mm och fastnat för Britax Multi-Tech som ju även fått Bäst i Test 2011... var inne på Britax Hi-way först men läst om flera som fått byta ut denna stol relativt tidigt då barnen växt ur den och fortsätter vår pojk vara stor och lång är väl risken stor att så skulle bli fallet även här. Och det känns ju dumt om det funkar från början med en stol som kan användas längre.

Ni med mer erfarenhet, tror ni att en rätt välväxt 5-6 månader sitter bra i denna stol? (Har tyvärr ingen butik i närheten så kan tyvärr inte åka och bilda mig en egen uppfattning utan kommer beställa över nätet) Åsikter om stolen i övrigt? Vi har två bilar så det är bra om den inte är extremt krånglig att montera...
    Tillägger:

MT:n är i mitt tycker inte en stol man flyttar runt, är väl eg ingen fastmonterad stol...inte när barnen är så små då man ofta har de fäst med remmar osv o det ska sitta HÅRT.

Vore jag er skulle jag ha två stolar, en i vardera bil men att man kanske satsar på MT:n i den bil man åker mest i tex o har en annan lättare variant i den bil barnet åker mindre i?

Jag skulle inte valt att flytta runt MT:n när min son var liten
  • Jensa1973

Vi köpte en MT när sonen var liten, vikten hade han inne sedan långt tillbaka, men var in vid ett flertal tillfällen och provade så längden skulle vara lagom till bältena.

Tycker den är bra med sidoskydden. Vi har den helt fast i bilen!
    Det som kan vara trixigt om man ska flytta emellan är väl att spänna underifrån. Men det finns ju extra bälten så de kan man ha dubbelt av och lämna kvar i bilarna..

Har en rätt stor kille, inte så lång dock. Men vi var förbi hos återförsäljaren och köpte en liten rulle som gjorde att vi kunde flytta stolen lite så det blev mera benplats till grabben, jag hoppas han kommer vara nörjd att sitta bakåtvänd länge...

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
Svar på tråden Britax Multi-Tech till bebis?