• Anonym

Hur stor är överlevnaden vid hjärtinfarkt+respirator?

Min svärfar hade gått från sin bil och plötsligt fallit ner och fått en hjärtinfarkt. 2 st 7:e klassare hade sett honom och gjort hjärt och lungräddning på honom, en sjukgymnast hade hämtat en syrgasmask och även tillkallat ambulans. Han hade blivit blå i ansiktet.

(hans bakrundshistoria: 70 år gammal, diabetets, tidigare många hjärtinfarkter, bypassoperationer, förträngningar i hjärtådrorna).

Han ligger nu medvetslös på sjukhuset i respirator. Han har legat så sen 11 imorse. De håller nu på att försöka kyla ner han till 33 grader för att det inte skall bli syrebrist i hjärta och hjärna om jag förstått det rätt. Så skall han vara nerkyld i 24 timmar, sen värmer de upp han igen och läkarna har sagt att hans läge är kritiskt men stadigt.

Min sambo är hos han nu och har vart där hela dagen och han bara gråter och gråter och förväntar sig det värsta, även hans syster har vart där idag.

Det är första gången som han bara ramlar ihop utan förvarning, han brukar annars vara väldigt bra på att kunna känna av när en hjärtinfarkt är på väg. Och det är också första gången som han hamnar i respirator.

Hur stora är oddsen för honom att överleva? Någon annan som vart i samma sits? Vi är fruktansvärt ledsna allihopa och detta är fruktansvärt jobbigt för oss Min sambo är så ledsen och gud vad jag hoppas att allt kommer att bli bra och att svärfar överlever.

• Svar på tråden Hur stor är överlevnaden vid hjärtinfarkt+respirator?
  • Anonym

Min sambo sa "var han blå så var han också död och det är fan kört då...."

• MattiasFru

Rent spontant kan jag inte påstå att jag tycker att det låter positivt, men sen vet jag också att en människa kan vara istortsett uträknad och ändå komma tillbaka. Men jag skulle nog inte hoppas för mycket tyvärr

• Anonym
    MattiasFru skrev 2011-06-08 19:23:46 följande:
    Rent spontant kan jag inte påstå att jag tycker att det låter positivt, men sen vet jag också att en människa kan vara istortsett uträknad och ändå komma tillbaka. Men jag skulle nog inte hoppas för mycket tyvärr
    ok....får jag fråga hur du tänker?
  • Amazina

Jag  är spec.sjuksköterska inom intensivvård och har jobbat med hjärtintensivvård tidigare. Jobbar på akuten sedan 7 år nu. Jag hjälper dig gärna om du har frågor.

Den primära överlevnaden har egentligen just nu bara att göra med hur drabbat hjärtat är och hur lång tid han efter hjärtstilleståndet var utan tillräcklig genomblödning i hjärnan. OM 7e-klassarna hittade honom direkt och var duktiga på att göra HLR har han goda chanser till att vakna och ha bra funktioner igen... Men ett annat scenario kan även vara att han vaknar med en hjärnskada alternativt inte vaknar alls.

Hans sjukdomshistoria innehåller ju tyvärr en del och det försvårar ju läget.

• Anonym

Vad som händer efter ett hjärtstopp är svårt att veta i förväg, men att han fick hjärt-lungräddning snabbt är alltid bra. Nedkylning efter hjärtstopp är mer eller mindre rutin på de flesta större sjukhus, och är bra för att rädda framför allt hjärnan, men det är väldigt svårt att veta vilka skador som hjärnan har i samband hjärtstoppet innan det har gått ett litet tag. Även om allt går bra, dvs din svärfar överlever, bör ni vara beredda på att de flesta som har fått hjärtstopp och varit nedkylda och nedsövda inte riktigt är sig själva när de vaknar igen, framför allt inte i början, så förbereder på att om allt går bra så kommer svärfar vara på sjukhus en ganska lång tid.

• MattiasFru
    Anonym skrev 2011-06-08 19:28:17 följande:
    ok....får jag fråga hur du tänker?
    Absolut jag tänker att diabetes sliter mycket på kroppen, även om det i sig inte är någon fara. Att han haft flera hjärtinfarkter sliter på hjärtat, och bypass, ja men den historian du skrev om honom, dessutom är han inte pur-ung. att han dessutom är medvetslös fortfarande och inte har piggnat på sig barkar ju inte heller åt rätt håll. Att han riskerar att drabbas av hypoxi (syrebrist i vävnaderna) om dom inte kyler ner honom, ja allt det tillsammans gör så att jag inte sådär spontant är superpositivt inställd iallafall

Även om han vaknar till så är risken att han fått syrebrist i hjärnan och fått skador, att hjärtat är dåligare eller diverse andra saker, eller så kan han vakna till och repa sig från det, kroppen är en förunderlig sak och människor som man istortsett gett upp hoppet om vaknar till och är precis som vanligt, så det är absolut inte hopplöst. 
  • Amazina
    MattiasFru skrev 2011-06-08 19:34:13 följande:
    Absolut jag tänker att diabetes sliter mycket på kroppen, även om det i sig inte är någon fara. Att han haft flera hjärtinfarkter sliter på hjärtat, och bypass, ja men den historian du skrev om honom, dessutom är han inte pur-ung. att han dessutom är medvetslös fortfarande och inte har piggnat på sig barkar ju inte heller åt rätt håll. Att han riskerar att drabbas av hypoxi (syrebrist i vävnaderna) om dom inte kyler ner honom, ja allt det tillsammans gör så att jag inte sådär spontant är superpositivt inställd iallafall

Även om han vaknar till så är risken att han fått syrebrist i hjärnan och fått skador, att hjärtat är dåligare eller diverse andra saker, eller så kan han vakna till och repa sig från det, kroppen är en förunderlig sak och människor som man istortsett gett upp hoppet om vaknar till och är precis som vanligt, så det är absolut inte hopplöst. 
    Vill bara flika in... Sorry... Han är garanterat sövd (även om han kanske var medvetslös från början). Man söver alltid vid hypotermibehandling och väcker när man "tinat upp" patienten.
  • Anonym
    Amazina skrev 2011-06-08 19:30:10 följande:
    Jag  är spec.sjuksköterska inom intensivvård och har jobbat med hjärtintensivvård tidigare. Jobbar på akuten sedan 7 år nu. Jag hjälper dig gärna om du har frågor.

Den primära överlevnaden har egentligen just nu bara att göra med hur drabbat hjärtat är och hur lång tid han efter hjärtstilleståndet var utan tillräcklig genomblödning i hjärnan. OM 7e-klassarna hittade honom direkt och var duktiga på att göra HLR har han goda chanser till att vakna och ha bra funktioner igen... Men ett annat scenario kan även vara att han vaknar med en hjärnskada alternativt inte vaknar alls.

Hans sjukdomshistoria innehåller ju tyvärr en del och det försvårar ju läget.

Min sambo sa att han kyls inte ner så bra som de hade hoppats och de vet inte varför säger de. Han skall ner till 33 grader men kommer än så länge bara ner till 33.9 grader. Det oroar oss.

Har sms:at min sambo och frågat om han vet hur lång tid det tog mellan allt imorse, från det att han svimmade till det att 7:e klassarna upptäckte han och sen hur lång tid det tog innan ambulansen kom.

Det som hände idag med honom är det ett resultat på många hjärtinfarkter som han har haft? Tänk om detta hade hänt i hans hem...ingen hade sett honom då

• Anonym
    Amazina skrev 2011-06-08 19:36:51 följande:
    Vill bara flika in... Sorry... Han är garanterat sövd (även om han kanske var medvetslös från början). Man söver alltid vid hypotermibehandling och väcker när man "tinat upp" patienten.
    Ok....då förstår jag vad sambon menade att det mest kritiska är när de skall ta bort nedkylningen efter 24 timmar....
  • Anonym
    MattiasFru skrev 2011-06-08 19:34:13 följande:

Ok då förstår jag hur du menar
Svar på tråden Hur stor är överlevnaden vid hjärtinfarkt+respirator?