Hur stor är överlevnaden vid hjärtinfarkt+respirator?
Min svärfar hade gått från sin bil och plötsligt fallit ner och fått en hjärtinfarkt. 2 st 7:e klassare hade sett honom och gjort hjärt och lungräddning på honom, en sjukgymnast hade hämtat en syrgasmask och även tillkallat ambulans. Han hade blivit blå i ansiktet.
(hans bakrundshistoria: 70 år gammal, diabetets, tidigare många hjärtinfarkter, bypassoperationer, förträngningar i hjärtådrorna).
Han ligger nu medvetslös på sjukhuset i respirator. Han har legat så sen 11 imorse. De håller nu på att försöka kyla ner han till 33 grader för att det inte skall bli syrebrist i hjärta och hjärna om jag förstått det rätt. Så skall han vara nerkyld i 24 timmar, sen värmer de upp han igen och läkarna har sagt att hans läge är kritiskt men stadigt.
Min sambo är hos han nu och har vart där hela dagen och han bara gråter och gråter och förväntar sig det värsta, även hans syster har vart där idag.
Det är första gången som han bara ramlar ihop utan förvarning, han brukar annars vara väldigt bra på att kunna känna av när en hjärtinfarkt är på väg. Och det är också första gången som han hamnar i respirator.
Hur stora är oddsen för honom att överleva? Någon annan som vart i samma sits? Vi är fruktansvärt ledsna allihopa och detta är fruktansvärt jobbigt för oss Min sambo är så ledsen och gud vad jag hoppas att allt kommer att bli bra och att svärfar överlever.