• Shea 1

    Förmånsbil

    Vi funderar på om min man ska skaffa en förmånsbil via sitt företag. Jag sitter och googlar och försöker läsa vad det egentligen betyder, men jag begriper inte riktigt. Känner mej helt korkad!


     


    Kan någon förklara för mej?


    Har jag fattat rätt bilkostnaden består av två delar: dels ett löneavdrag, dels själva förmånsvärdet?


    Fungerar det så att förmånsvärdet är den summa som läggs på hans lön som sedan beskattas (utifrån vad han tjänar)?


     

  • Svar på tråden Förmånsbil
  • snissen

    Det finns lite olika varianter, men det man skall hålla isär är :

    Förmånsvärdet=  pris på bilen satt av skatteverket ( kan alltså skilja från bilens riktiga pris ) + extrautrustning.
    Kolla på skatteverkets hemsida- välj rätt bilmodell så kommer priset upp och lägg på priset på extrautrustningen . Denna summa läggs på lönen och man får betala skatt på den.

    Sedan kan man ha ett nettolöneavdrag, dvs företaget drar en summa på lönen ( denna summa bestämmer företaget, så det finns inget "generellt belopp" )
    Det fina med nettolöneavdrag är ätt man får sänka förmånsvärdet med motsvarande belopp. dvs , drar företaget av 2000 kr /månad på lönen , så sänks förmånsvärdet med 2000 kr / månad.

    Man kan också ha bruttolöneavdrag- detta sänker inte förmånsvärdet. 

    Det man ska tänka på i övrigt , är att om man har höga avdrag på lön kan det påverka ens pension och dyl.

    För att verkligen kunna räkna på det hela tycker jag att din man ( och du ska bestämma er för vilken bil ni vill ha och ta in en offert på den . Sen kollar ni upp din  företagets bilpolicy vad som gäller med löneavdrag.
    Tänk på att kolla upp vilka krav företaget har i övrigt ex, får ni köra utomlands med bilen , vad händer vid uppsägning, föräldraledighet osv. 
    Lycka till!
     

  • Shea 1
    snissen skrev 2011-06-08 23:21:05 följande:
    Det finns lite olika varianter, men det man skall hålla isär är :

    Förmånsvärdet= pris på bilen satt av skatteverket ( kan alltså skilja från bilens riktiga pris ) + extrautrustning.
    Kolla på skatteverkets hemsida- välj rätt bilmodell så kommer priset upp och lägg på priset på extrautrustningen . Denna summa läggs på lönen och man får betala skatt på den.

    Sedan kan man ha ett nettolöneavdrag, dvs företaget drar en summa på lönen ( denna summa bestämmer företaget, så det finns inget "generellt belopp" )
    Det fina med nettolöneavdrag är ätt man får sänka förmånsvärdet med motsvarande belopp. dvs , drar företaget av 2000 kr /månad på lönen , så sänks förmånsvärdet med 2000 kr / månad.

    Man kan också ha bruttolöneavdrag- detta sänker inte förmånsvärdet.

    Det man ska tänka på i övrigt , är att om man har höga avdrag på lön kan det påverka ens pension och dyl.

    För att verkligen kunna räkna på det hela tycker jag att din man ( och du ska bestämma er för vilken bil ni vill ha och ta in en offert på den . Sen kollar ni upp din företagets bilpolicy vad som gäller med löneavdrag.
    Tänk på att kolla upp vilka krav företaget har i övrigt ex, får ni köra utomlands med bilen , vad händer vid uppsägninFinns det något särskilt att tänka på skattemässigt då?g, föräldraledighet osv.
    Lycka till!

    Tack för svar!!! När jag läst och funderat och läst lite till så hade jag kommit fram till ungefär samma sak som du skrev, fast det där med nettoavdrag/bruttoavdrag kände jag inte till!


    En fundering till: Min man har INTE fri bensin, men däremot en reseersättning som utgår även vid förmånsbil. Är det något man ska tänka på då, rent skattetekniskt? Vad gäller med det här 6kr/mil (diesel) och 9 kr/mil (bensin)?


     

  • snissen

    han gör alltså en reseräkning för de tjänstemil han kör?
    Det är tyvärr den minst förmånliga varianten ( och mkt vanlig)  för privatpersonen , eftersom den ersättningen ofta inte täcker upp den faktiska kostnaden. ( beror mkt på vilken bil man har, hur mycket soppa den drar )
    Men det är ju företaget som valt hur det skall ersättas, och bara att acceptera. Men däremot får han ta del av de förmodade rabatter företaget har på bensin /diesel, vilket ju är bra.
    Hur menar du skattetekniskt? Om det skall deklareras eller dyl.?
    Gör man reseräkningar får man det skattefritt om inte företaget väljer en högre ersättning ,än de lagstadgade skattefria milen , som man då skattar på ( vilket skall ske med automatik från företagets sida)  - men det är ingenting man behöver redovisa på något sätt.

    Kör han mycket i tjänst? Kör han över 3000 mil i tjänst får han sänka förmånsvärdet med 25%.
    Miljöbil sänker också fmv, i år i allafall. Tveksamt hur det blir framöver, förmodligen inte som nuvarande regler.

  • Shea 1
    snissen skrev 2011-06-10 00:09:09 följande:
    han gör alltså en reseräkning för de tjänstemil han kör?
    Det är tyvärr den minst förmånliga varianten ( och mkt vanlig) för privatpersonen , eftersom den ersättningen ofta inte täcker upp den faktiska kostnaden. ( beror mkt på vilken bil man har, hur mycket soppa den drar )
    Men det är ju företaget som valt hur det skall ersättas, och bara att acceptera. Men däremot får han ta del av de förmodade rabatter företaget har på bensin /diesel, vilket ju är bra.
    Hur menar du skattetekniskt? Om det skall deklareras eller dyl.?
    Gör man reseräkningar får man det skattefritt om inte företaget väljer en högre ersättning ,än de lagstadgade skattefria milen , som man då skattar på ( vilket skall ske med automatik från företagets sida) - men det är ingenting man behöver redovisa på något sätt.

    Kör han mycket i tjänst? Kör han över 3000 mil i tjänst får han sänka förmånsvärdet med 25%.
    Miljöbil sänker också fmv, i år i allafall. Tveksamt hur det blir framöver, förmodligen inte som nuvarande regler.

    Nu har vi fått "förslaget" från företaget och det blev VÄLDIGT dyrt, så vi får köpa oss en bil istället. Tack för att du svarade på mina frågor ändå!


     

  • Butterscotch

    Är det en "riktig" förmån så brukar det också verkligen vara förmånligt. På mitt jobb är det bara några få utvalda som har förmånsbil, en ny bil som kostar 400.000 blir ca 3700 kronor per månad i kostnad (förutom minskad pension då). För vanliga dödliga finns ett annat "erbjudande" som är allt annat än förmånligt, det kostar minst lika mycket som att köpa och underhålla bilen själv. Jag är förvånad över att folk nappar på det.

  • Shea 1
    Butterscotch skrev 2011-06-10 11:07:00 följande:
    Är det en "riktig" förmån så brukar det också verkligen vara förmånligt. På mitt jobb är det bara några få utvalda som har förmånsbil, en ny bil som kostar 400.000 blir ca 3700 kronor per månad i kostnad (förutom minskad pension då). För vanliga dödliga finns ett annat "erbjudande" som är allt annat än förmånligt, det kostar minst lika mycket som att köpa och underhålla bilen själv. Jag är förvånad över att folk nappar på det.

    Ja, det lät ju betydligt bättre än vårt "erbjudande". En bil för mellan kanske 200000-250000 skulle kosta oss 5400 kr/månad. Nej, vi köper en billigare bil och tar reseersättningen på 35 kr/mil istället, det tror jag blir en bättre affär för oss (om vi köper en bil för runt 50000 kr så har ju den stora värdeminskningen redan skett). Visst, en 50.000-kr bil kan bli dyr i reparationer, men jag tror änå inte att det blir de summorna.


     


    Men det jag funderade på: Om min man får reseersättning med 35 kr/mil, får han ändå göra avdrag i deklarationen med 9 kr/mil?

  • Bolaget

    Av de 35 kronorna är bara 18,50 skattefria, resten beskattas som lön. Han kan naturligtvis inte göra några avdag eftersom han får ersättning från sitt företag, avdrag för körning gör man ju bara om man själv får stå för kostnaden. Tänk nu bara på att han inte får ut några 35 kr milen utan troligen bara runt 26 kronor efter att skatten är dragen.

  • Shea 1
    Bolaget skrev 2011-06-10 12:59:20 följande:
    Av de 35 kronorna är bara 18,50 skattefria, resten beskattas som lön. Han kan naturligtvis inte göra några avdag eftersom han får ersättning från sitt företag, avdrag för körning gör man ju bara om man själv får stå för kostnaden. Tänk nu bara på att han inte får ut några 35 kr milen utan troligen bara runt 26 kronor efter att skatten är dragen.
    Att det är skatt på de 35 visste jag om, men jag fattade inte vilka som får göra 9 kr-avdraget. Men jag tyckte jag läste att även de som har fritt drivmedel får göra avdraget, men jag läste väl fel.
    §§
  • Bolaget

    Ingen gör ett avdrag med 9 kr egentligen. Har man bilförmån men själv står för bensinen så får man körersättning på 9 kr milen som är skattefri. Skulle man nu inte få betalt för körningen så får man göra avdrag med 9 kr, det är då istället för de 18,50 milen som de som kör med egna bilar får göra.
    men normalt sätt så betalar ju företaget ut milersättning för tjänstekörning och då blir det ju inte heller något avdrag man gör utan det kvittaas mot den milersättning man får.

  • snissen

    fast vänta nu;
    det finns tydliga regler för hur man räknar.
    Det finns företag som verkligen ger sin anställda fina möjligheter till förmånsbilar  ex. betalar drivmedel och föraren förmånsbeskattas för privat körning = väldigt förmånligt för den föraren som kör mycket  i tjänst och inte så mycket privat. ( kör man mycket privat och lite i tjänst = dålig idé )
    att man "nappar" på erbjudande om förmånsbil är väl verkligen inte konstigt om det är en fördel ekonomiskt- men som många inte fattar är det en noggrant uträknad kalkyl utifrån utbud och egen situation som avgör om man tjänar på det eller inte.
    vad har företaget för drivmedelsmodell? ersättningsnivåer? rabatter? kostnadsneutralitet?
    finns inget rätt eller fel innan man har alla siffrorna till beräkning, först då kan man svara på om det är förmånligt eller inte. 
    Så egentligen kan man väl säga att ge råd innan man har företagets bilpolicy samt uppskattad körsträcka tjänst/privat är en synnerligen dålig idé.

    Hoppas ni kommit fram till nåt bra iallafall. Bilansvarig på firman  eller banken/finansbolaget
     borde kunna ge er en fullständig kalky.
     

  • Shea 1

    Tack för er input!


    För oss känns det som en dålig deal iaf, men samtidigt hade det varit jätteskönt om allt det där med service och däckbyten vairt "fritt" då vi själva är helt ointresserade/okunniga på bilar.

  • Skogshuggaren

    Själv har ja en sk företagsbil. Jag får köra 1600 mil privat med den, och bara betala bränslet (om jag kör mer än så privat blir det dyrare per mil).

    Jag blir förmånsbeskattad, vilket kostar mig ca 800 kr netto per månad, men i övrigt kostar mig bilen ingenting.

    Jag betalar allt bränsle själv, och skriver en reseräkning för tjänstemilen. Ersättningen är ganska hög och jag kör snålt, så jag tjänar några kronor på varje mil jag kör i tjänsten. Om jag kör 3 gånger så långt i tjänsten som privat betalar "överskottet" min privata körning, och det gör jag oftast.

    Alltså: Jag har en helt ny bil som jag inte har betalat ett öre för. Den kostar mig inget annat än 800 kr/mån, och jag kan köra 1600 mil per år gratis.

  • Shea 1
    Skogshuggaren skrev 2011-06-13 13:20:38 följande:
    Själv har ja en sk företagsbil. Jag får köra 1600 mil privat med den, och bara betala bränslet (om jag kör mer än så privat blir det dyrare per mil).

    Jag blir förmånsbeskattad, vilket kostar mig ca 800 kr netto per månad, men i övrigt kostar mig bilen ingenting.

    Jag betalar allt bränsle själv, och skriver en reseräkning för tjänstemilen. Ersättningen är ganska hög och jag kör snålt, så jag tjänar några kronor på varje mil jag kör i tjänsten. Om jag kör 3 gånger så långt i tjänsten som privat betalar "överskottet" min privata körning, och det gör jag oftast.

    Alltså: Jag har en helt ny bil som jag inte har betalat ett öre för. Den kostar mig inget annat än 800 kr/mån, och jag kan köra 1600 mil per år gratis.

    Låter rätt fint


     

  • Skogshuggaren
    Shea 1 skrev 2011-06-13 14:52:44 följande:

    Låter rätt fint


     


    Fast å andra sidan kör jag så mycket i jobbet att känns det som att jag spenderar halva mitt liv bakom ratten Rynkar på näsan.
  • Shea 1
    Skogshuggaren skrev 2011-06-13 19:58:44 följande:
    Fast å andra sidan kör jag så mycket i jobbet att känns det som att jag spenderar halva mitt liv bakom ratten Rynkar på näsan.
    Ja, det kanska var baksidan då... Lite ensamt skulle jag tycka..?
Svar på tråden Förmånsbil